کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاثیر همه‌گیری کرونا بر بیماران مبتلا به آلزایمر

31 شهريور 1399 ساعت 11:50


گروه علمی: زوال عقل حدود ۵۰ میلیون نفر در جهان را تحت تاثیر قرار داده است و انتظار می‌رود این تعداد تا سال ۲۰۵۰ به ۱۵۲ میلیون نفر افزایش یابد، درحالی‌که کووید-۱۹ نحوه دسترسی افراد مبتلابه بیماری آلزایمر را به مراقبت تغییر داده است اما منجر به نوآوری و همکاری نیز شده است. به گزارش پرسویت، در استرالیا، حدود ۴۵۹ هزار نفر با زوال عقل زندگی می‌کنند، اما مطابق با روندهای  جهانی، این تعداد شاید تا سال ۲۰۵۸ به یک‌میلیون و ۷۶ هزار نفر افزایش یابد مگر اینکه یک پیشرفت پزشکی شگرف رخ دهد. زوال عقل دومین علت اصلی مرگ در استرالیا و مهم‌ترین علت مرگ در زنان استرالیایی است.
 

تفاوت بین زوال عقل و بیماری آلزایمر (AD)
زوال عقل یک بیماری عمدتا غیرقابل‌برگشت است که در اثر آسیب به مغز ایجاد می‌شود و عملکردهای شناختی بالاتر آن مانند حافظه یا قضاوت را به میزان قابل‌توجهی مختل می‌کند. آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل است.
 دوشنبه ۲۱ سپتامبر روز جهانی آلزایمر است و فرصتی برای فعالان این حوزه در رفع چالش‌های کنونی افراد، مراقبان، خانواده‌ها و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در مبارزه با این بیماری جهانی است. برای کسانی که مبتلابه آلزایمر هستند، انزوای اجتماعی یک واقعیت روزمره است، واقعیتی که با محدودیت‌های کووید-۱۹  بدتر شده است.

پژوهش درباره آلزایمر
عوامل موثر بسیاری وجود دارد که بر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر ازجمله فرآیندهای مرتبط با سن و عوامل محیطی، اجتماعی و ژنتیکی در فرد تاثیر می‌گذارد. اما علت دقیق بیماری آلزایمر هنوز ناشناخته است. بااین‌حال، تحقیقات در مورد "چرایی" و "چیستی" این بیماری ادامه دارد.

مقابله با کووید-۱۹ و مراقبت از سالمندان
تحقیقات باهدف درک تجمع آهن در مغز و نقش آن در آلزایمر در حال پیشرفت است. همچنین برای درک تغییرات پاتولوژیک آلزایمر و تاثیری که بر نتایج بالینی دارد، دخالت‌هایی صورت گرفته است.تحقیق EXCEL که به بررسی تاثیر مثبت ورزش بر عملکرد شناختی و سلامت روان در افراد مسن با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر می‌پردازد، در حال حاضر به‌صورت آنلاین ارائه می‌شود تا خطر ابتلا به کووید-۱۹ را به حداقل برساند.

فاصله‌گذاری اجتماعی و آلزایمر
کمیسیون لانست برای پیشگیری، مداخله و مراقبت از زوال عقل در سال ۲۰۲۰ تشخیص می‌دهد که ارتباط اجتماعی کم یک عامل خطر قابل‌تغییر در پیشگیری از زوال عقل است.فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب را تسریع یا تشدید کند و می‌تواند با اثرات استرس مرتبط با بیماری همه‌گیر همراه شود. این مورد می‌تواند به‌طور بالقوه خطر کاهش شناختی، گیجی و آشفتگی در افراد مبتلابه آلزایمر را افزایش دهد.فرد مبتلابه آلزایمر اغلب متکی به پشتیبانی و خدمات بیرونی چه در مراکز سالمندان و چه در خانه است. بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ برافزایش خطر ایجاد بالقوه ویروس در مراکز نگهداری سالمندان یا خانه فرد آسیب‌پذیر، اثرگذار است.

حفظ ارتباط با ساکنان مراکز مراقبت از سالمندان
مراقبت‌های معمول، ازجمله معاینات پزشکی، برای بسیاری از افراد، تغییریافته یا به تعویق افتاده است و شاید بعدها افراد با مشکلات شدیدتری روبرو ‌شوند.

مراقبت از فرد مبتلابه آلزایمر
تعامل اجتماعی هم برای فردی که با آلزایمر زندگی می‌کند و هم برای مراقبان وی طی همه‌گیری کووید-۱۹ حیاتی است. بسیاری از اعضای خانواده هنگام مراقبت از فرد مبتلابه آلزایمر بیشترین زحمت را متحمل می‌شوند.شناخت تاثیرات طولانی‌مدت همه‌گیری در مراقبت از افراد مبتلابه آلزایمر هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است.جودی مک کاهون، نماینده مشتریان در مرکز دانشگاهی ملبورن و شبکه پیری  (MACH) معتقد است هنگام تشخیص آلزایمر "دو بیمار" وجود دارد. هم فرد مبتلا و هم مراقب.

محافظت از جمعیت سالخورده در برابر کووید-۱۹
حمایت قوی از مراقبان در این دوران فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار مهم است، زیرا ممکن است تاثیرات عمیقی بر سلامت جسمی و روانی آنان بگذارد. همه‌گیری کنونی چالش‌های زیادی برای افراد مسن و همچنین خدمات بهداشتی و مراقبت از سالمندان ایجاد کرده است. پروفسور آندره مایر، مدیر بخش مراقبت‌های پزشکی  و عمومی در بیمارستان رویال ملبورن و رئیس مراقبت‌های MACH  شبکه پیری می‌گوید: کل سیستم مراقبت‌های بهداشتی به دلیل کووید-۱۹ در حال تغییر است، به همین ترتیب حرکت عظیمی برای تامین مراقبت از بیماران در خانه‌ها و مراکز مراقبت وجود دارد.از زمان ابتلا به بیماری همه‌گیر، با تمرکز بیشتر بر مشاوره‌های مجازی، مراقبت‌ها نیز به گونه دیگری ارائه می‌شوند. زنجیره مراقبت‌بین پزشکان خانواده و خدمات مراقبت‌های بهداشتی بنیانی برای نسل بعدی مراقبت‌های بهداشتی ایجاد می‌کنند. ارائه مراقبت‌های بهداشتی مدرن، تضمین می‌کند که هر متخصص مراقبت‌های بهداشتی درک  کند که بیماران خود در کجای مسیر مراقبت بهداشتی قرار دارند.


کد مطلب: 232683

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/232683/تاثیر-همه-گیری-کرونا-بیماران-مبتلا-آلزایمر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir