به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۲۳۲۷۷۷

عرضه لوازم خانگی قاچاق درفروشگاه‌های تهران

عرضه لوازم خانگی قاچاق درفروشگاه‌های تهران
گروه اقتصادی: با بالا رفتن قيمت ارز بازار لوازم خانگي نيز مانند بسياري از بازارهاي ديگر بي‌رمق شد، افزايش قيمت هزينه‌هاي توليد و عدم تخصيص به‌موقع ارز براي واردات مواد اوليه و كاهش اجناس خارجي در اين بازار قيمت لوازم خانگي را بالا برده و در برخي اجناس تا ۵۰درصد قيمت‌ها رشد كرده‌اند. اين بالا بودن قيمت‌ها در كنار كاهش قدرت خريد مردم موجب شده تا به نوعي خريد كالا در اين بازار نيز مثل خيلي از بازارهاي ديگر، متوقف شود.
در اين ميان خانواده‌هايي كه به دنبال تعويض لوازم برقي يا خريد جهيزيه هستند بايد چند برابر سال گذشته براي تهيه اين اجناس هزينه كنند و اين نگراني براي زوج‌هاي جواني كه قصد تشكيل خانواده دارند از همه بيشتر است. اوضاع آشفته‌ بازار و رشد روزافزون قيمت‌ها از يك طرف و پس‌انداز اندك زوج‌ها از طرف ديگر نگراني آنها را براي تهيه لوازم خانگي بيشتر از قبل كرده است.اما زماني كه به دنبال خريد لوازم خانگي هستيد برخي پيشنهاد مي‌دهند تا از بانه خريد كنيد و مي‌گويند اجناس در بانه هم ارزان‌تر است و هم مي‌توانيد برند بهتري را انتخاب كنيد.
بانه در ۲۰ كيلومتري مرز عراق واقع شده و به دليل موقعيت جغرافيايي خاصي كه دارد مسير اصلي ورود لوازم خانگي از عراق به ايران است البته همه اين اجناس به صورت قانوني وارد كشور نمي‌شوند و برخي از اين لوازم به صورت كوله‌بري به كشور مي‌آيند.با جست‌وجوي اينترنتي مي‌توان دريافت كه تعداد فروشگاه‌هاي اينترنتي كه براي عرضه لوازم خانگي از بانه به سراسر كشور فعاليت دارند كم نيستند و از ماشين لباسشويي، ظرفشويي، جاروبرقي، تلويزيون ال‌سي‌دي و ال‌اي‌دي تا كولر گازي و اسپيلت و ظروف آشپزخانه در برندهاي مطرح دنيا از ال‌جي، سامسونگ، بوش تا اجنرال و سوني در اين صفحات مجازي به چشم مي‌خورند. نكته جالب اينجاست كه در برخي از اين صفحات سفارش اينترنتي نوشته شده اين كالاها با گارانتي ۵ ساله به فروش مي‌رسند!

بدون هزينه حمل ارسال مي‌كنيم
با يكي از شماره‌هايي كه در اين صفحات نوشته شده تماس مي‌گيرم. فردي كه تلفن را پاسخ مي‌دهد خود را صفري معرفي مي‌كند. از او در مورد قيمت اين روزهاي لوازم خانگي مي‌پرسم. او مي‌گويد: افزايش قيمت ارز، لوازم خانگي در بانه را هم گران كرده است.صفري با اشاره به قيمت‌ها ادامه مي‌دهد: يخچال سايد باي سايد ال‌جي در بانه به ۵۵ ميليون تومان رسيده و همين يخچال با برند سامسونگ از 45 ميليون تومان شروع مي‌شود و يخچال معمولي ۳۰ فوت هم ۲۰ ميليون تومان شده است، همچنين ماشين لباسشويي ۷ كيلويي به ۱۱ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان رسيده و ظرفشويي هم حدود ۱۵ ميليون تومان به بالاست تا سال قبل اين نرخ‌ها تا 40درصد كمتر بود.
از او در مورد گارانتي اين اجناس مي‌پرسم كه ادامه مي‌دهد: اين اجناس ضمانتنامه كتبي و رسمي دارد و شما هزينه اضافي بابت گارانتي‌هايي كه در شهرهاي ديگر بابت اجناس مي‌پردازيد را متحمل نمي‌شويد اما بسياري از اجناسي كه در بانه هستند گارانتي و خدمات پس از فروش ندارند اما اين حسن را دارند كه شما هر سفارشي داشته باشيد جنس را بدون هزينه حمل و نقل از بانه به تهران ارسال مي‌كنيم.او در مورد اصل يا تقلبي بودن كالاها نيز مي‌گويد: علت ارزان‌تر بودن برخي اجناس هم اين است كه در اينجا خبري از عوارض گمركي و بروكراسي واردات نيست، چراكه در فرآيند واردات، سازمان‌ها و نهادهاي مختلف به هر بهانه‌اي از واردكننده هزينه‌اي دريافت مي‌كنند و همين موضوع به قيمت نهايي كالا مي‌افزايد.اما راه تشخيص محصولات اصل اين است كه داراي بدنه‌ و بسته‌بندي با كيفيت و بي‌عيب هستند اما اجناس تقلبي هم در اين بازار كم نيستند و در زمان خريد بايد دقت كنيد بسته‌بندي مشكلي نداشته باشد. البته شما مي‌توانيد به صورت اينترنتي و تلفني خريد كنيد كه ارزان‌تر از سفر به بانه است چرا بايد خريدتان را موكول به سفر كنيد؟ طبيعتا خريد اينترنتي براي‌تان به‌صرفه‌تر است چون شما در بانه يا شهر خودتان در هر مغازه‌اي ۱۰ دقيقه يا كمتر مهلت تست يك دستگاه را داريد اما در منزل خودتان با خيال راحت مي‌توانيد كالا را بيشتر از ۳۰ دقيقه تست كنيد يا حتي يك سرويس‌كار يا تعميركار وارد براي تشخيص اصالت كالا داشته باشيد تا براي‌تان تست كند.اين فروشنده لوازم خانگي مي‌گويد: نه‌تنها مصرف‌كنندگان براي خريد لوازم خانگي مستقيم به ما سفارش مي‌دهند بلكه فروشندگان فروشگاه‌هاي لوزام خانگي در تهران هم به ما سفارش مي‌دهند. به عنوان مثال من و برادرم براي فروشگاه‌هاي خيابان سرچشمه تهران، سه‌راه امين‌حضور و چند مغازه در خيابان شريعتي محصولات بوش، ال‌جي و سامسونگ ارسال مي‌كنيم.

موجودي انبارها بسيار محدود شده است
در تهران و در ميانه شلوغي و ترافيك، بازار لوازم خانگي در خيابان جمهوري، با رشد شديد قيمت‌ها، سوت و كور و خلوت است. يك فروشنده لوازم خانگي وارداتي كه خود را عباسي معرفي مي‌كند در مورد وضعيت اين روزهاي بازار لوازم خانگي مي‌گويد: موجودي انبارها كم شده و زماني كه برخي افراد به دنبال برندي خاص هستند تهيه آن براي ما هم مشكل شده است به عنوان مثال الان تنها يك جاروبرقي ال‌جي در انبار باقي مانده كه آن هم از قبل مانده و يك جاروبرقي ال‌جي ديگر هم داشتم كه ديروز فروختم.او با اشاره به افزايش قيمت‌ها مي‌گويد: در گذشته مردم هر چند سال يك‌بار اقدام به تعويض وسايل برقي خود مي‌كردند اما با صعودي شدن قيمت‌ها ديگر رغبتي براي اين كار ندارند و ترجيح مي‌دهند همان وسيله قبلي را تعمير كنند تا تعويض، در حال حاضر قيمت يخچال سايد‌باي‌سايد دوو از ۲۳ ميليون تا ۵۰ ميليون تومان رسيده البته قطعات آن وارداتي است و در داخل مونتاژ مي‌شود، يخچال سامسونگ در بازار بسيار كم شده اما اگر هم باشد سايدباي‌سايد آن به حدود ۵۰ تا ۶۰ ميليون تومان رسيده و جاروبرقي برند ال‌جي هم به حدود ۶ ميليون تومان رسيده است و هر زمان كه واردات ممنوع مي‌شود و توليد كاهش پيدا مي‌كند، بازار سياه به راه مي‌افتد.فروشنده ديگري در مغازه كناري اين فروشگاه درخصوص وضعيت لوازم خانگي پس از رشد بي‌سابقه نرخ ارز مي‌گويد: پس از اين اتفاق سعي مي‌كنيم به روز كالاها را تهيه كنيم و ديگر نمي‌توانيم مانند قبل به مقدار زياد كالا در انبارها نگه داريم، داخل مغازه من الان فقط دو يخچال وجود دارد در حالي كه قبلا تعدادش بيشتر بود.او مي‌گويد: تا چند وقت پيش يخچال سايد باي سايد ۲۵ ميليون تومان بود الان بالاي ۵۰ ميليون تومان رسيده من چگونه مي‌توانم چند يخچال براي مغازه تهيه كنم؟ تلويزيون سامسونگ ۴۳ اينچ از ۷.۵ ميليون تا ۹.۵ ميليون شده، قيمت ماشين لباسشويي از ۱۰ تا ۱۵ ميليون تومان و ماشين ظرفشويي هم از ۱۶.۵ ميليون تومان شروع مي‌شود، قيمت مايكروفر هم از ۵ ميليون و۷۰۰ هزار تومان شروع مي‌شود و مردم با اين تورم ديگر توان خريد اين كالاها را ندارند.بيشتر فروشندگان بازار لوازم خانگي نگران از دست رفتن اعتبار خود در بازار هستند و مي‌گويند براي پاس كردن چك‌هاي‌شان نياز به پول دارند و مجبورند با ضرر و زيان كالاي خود را بفروشند. با اين حال، خيلي از آنها مي‌گويند در بازار بي‌رونق، ‌خبري از مشتري نيست.
مرجع : روزنامه اعتماد