به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب : ۲۳۲۷۸۴

مگر انتخاب مربی به مسائل فنی ربط دارد؟

مگر انتخاب مربی به مسائل فنی ربط دارد؟
گروه ورزشی: خداداد عزیزی که روزهای خوبی را برای هواداران فوتبال رقم زده، همیشه با اظهارات جنجالی‌اش معروف است. او هرگز از گفتن حقیقت فوتبال ما ترسی نداشته و رک و راست حرفش را می‌زند. این رک بودن خداداد در کنار روزهای خوبی که در تیم ملی داشت او را همچنان به‌عنوان چهره‌ای دوست‌داشتنی برای فوتبال‌دوستان حفظ کرده است. به بهانه بررسی وضعیت فعلی فوتبال که بیشتر از هر زمانی با حواشی و مشکلات همراه است، سراغ وی رفتیم. گفت‌وگو با عزیزی را در ادامه می‌خوانید.

برخی مربیان جوان وارد لیگ برتر شدند و شاهد برخی انتخاب‌های عجیب هم هستیم!
تزریق مربیان جوان به لیگ خوب است. در این بین اما برخی به انتخاب نویدکیا و یا رحمتی ایراد گرفتند ولی من فکر می‌کنم اگر بخواهیم به فوتبال‌مان ایراد بگیریم خیلی مسائل دیگر برای ایراد گرفتن وجود دارد، چراکه پر از ایراد است.

یعنی موافق مربیگری مربیانی هستید که بدون کارنامه به لیگ تزریق می‌شوند؟
مگر انتخاب مربی در تیم‌های دیگر دلیل فنی دارد؟ می‌نویسم و امضا می‌کنم که 90درصد انتخاب‌ها در فوتبال ما تشخیص فنی نیست بلکه از روی رابطه است. چون اکثر تیم‌ها دولتی و انتخاب‌ها فرمایشی است. هر جای این فوتبال را نگاه می‌کنید سه چهار مربی کاندیدای همه تیم‌های ایران هستند. به‌جز استقلال، پرسپولیس و سپاهان این چند نفر در همه تیم‌ها کاندیدای نیمکت مربیگری هستند. جالب این است که به کارنامه‌شان که نگاه می‌کنید هیچ‌چیزی برای عرضه ندارند. هیچ فاکتور مثبتی در کارنامه‌شان نیست. هر کسی نداند فکر می‌کند او یحیی گل‌محمدی است و کارنامه‌ای بلندبالا دارد که این همه پیشنهاد به او شده است. نه اصلا چنین چیزی نیست. عقبه گردن‌کلفتی نمی‌بینیم که بخواهیم بگوییم رزومه‌اش بالاست و برای همین این همه پیشنهاد دارد.

فکر می‌کنید علت تداوم حضور مربیان ناموفق در لیگ ما چیست؟
برخی در فوتبال ما هستند که اصلا فوتبال بازی نکرده‌اند، از فوتبال هیچ‌چیز نمی‌فهمند و لگد به توپ فوتبال نزده‌اند ولی در لیگ برتر مربیگری می‌کنند، هر سال تیم‌هایشان نتیجه نمی‌گیرد ولی باز هم تیم به آنها می‌دهند. باید از مدیران فوتبال بپرسید که چرا باز هم به آنها تیم می‌دهند؟ برخی تیم‌ها انتخاب‌هایشان جالب است. بزرگ‌ترین مدیران هم برای خود کانال‌هایی دارند. افرادی هستند که به‌عنوان مدیر و یا مشاور باشگاه در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند و چون کارشناس و صاحب‌نظرند تصمیم‌گیرنده‌های باشگاه هستند. این‌طور نیست که مدیر شخصا تصمیم بگیرد. البته این مختص فوتبال ما نیست؛ در اقتصاد و بسیاری جاهای دیگر هم ما به همین شکل هستیم. من در سیاست و دیگر مسائل نیستم و سررشته ندارم ولی در فوتبال چیزهای عجیب زیادی می‌بینم و تعجب نمی‌کنم. شاید خیلی هم بهتر ببینم. چون ما مدیرانی داریم که اصلا فوتبالی نیستند و خیلی هم ادعا دارند. انتخاب‌هایی می‌کنند که واقعا عجیب است ولی کار خودشان را می‌کنند و هیچ اتفاقی هم رخ نمی‌دهد. ازاین‌رو وقتی در فوتبال ما هر اتفاقی رخ می‌دهد دیگر نباید از هر اتفاقی تعجب کرد.

بالاخره این مربیان مدرک دارند و خیلی از آنها مدعی هستند از فوتبال روز دنیا اطلاع دارند، به‎‌عنوان کارشناس در رسانه ملی فوتبال‌های اروپایی را آنالیز می‌کنند!
با توجه به برخی مربیانی که در لیگ برتر ما مربیگری می‌کنند من چنین نظری ندارم. ما مربیانی داریم که تیم‌هایشان هر سال ته جدول است، تیم حذف می‌کنند، اوت می‌کنند و اصلا فوتبال بازی نکرده‌اند ولی باز هم پیشنهاد دارند. جالب است که فوتبال نمی‌دانند ولی از فدراسیون فوتبال و کمیته آموزشی که به پنج، 6 هزار نفر مدرک‌A آسیا داده‌اند با رابطه و یا به هر شکلی مدرک گرفته‌اند. مربیانی که 90،80 درصدشان پایشان به توپ نخورده است. وقتی شرایط این است، چرا از انتخاب‌های دیگر تعجب می‌کنید. فوتبال ما شرایط عجیب و غریبی دارد، پس از اتفاقات عجیب خرده نگیرید. باید از مدیران فوتبال بپرسید که چرا همیشه این مربیان مشتری دارند.

قیمت بازیکنان یکمرتبه به‌شکل چشمگیری بالا رفته است. به نظر شما بازیکنان لیگ ما ارزش چنین مبالغی را دارند؟
دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها مدیران هستند. چه کسی با بازیکنی که مبلغ بالا درخواست می‌کند، قرارداد می‌بندد؟ مقصر همه اینها مدیران ما هستند. وقتی مبالغ به 6، هفت میلیاردتومان رسید شک نکنید مقصر مدیران دولتی هستند. چون تیم‌ها دولتی است و مدیران دولتی پول اصلا برایشان مهم نیست پس با هر قیمتی که دل‌شان بخواهد با بازیکن قرارداد می‌بندند. درحالی‌که ممکن است بازیکن نصف آن قیمت و حتی یک‌سوم هم ارزش نداشته باشد ولی آنها دنبال این هستند که بمب بترکانند، ازاین‌رو دنبال ارقام عجیب و غریب هستند. درحالی این پول‌ها را به بازیکنان می‌دهند که نمی‌دانند این پول را چطور باید پرداخت کنند.

قبول دارید که بازیکنان هم تا حدودی مقصرند و از شرایط سوءاستفاده می‌کنند؟
تقصیر بازیکنان نیست. کدام کارمند، کارگر و یا هر شاغل دیگری از پول بدش می‌آید. چه کسی نمی‌خواهد پول بیشتر بگیرد. از خدای‌شان هم هست. ازاین‌رو مدیران باید اینها را مدیریت کنند و وقتی نمی‌کنند، مقصرند.

ولی برخی قوانین منع استفاده از مربی و بازیکن خارجی را دلیل اصلی این تورم می‌دانند!
من معتقدم این قوانین ربطی به قیمت‌ها ندارد. مگر سال قبل این قانون وضع شده بود. همان زمان هم قرارداد‌های گران‌قیمت بسته شد. اصلا ربطی نمی‌بینم. هیچ تیمی پیدا نمی‌کنی مدیر فوتبالی داشته باشد. همه جای دنیا تیم‌ها مدیری فوتبالی دارند. منظورم سرپرستی نیست که ما روی نیمکت می‌نشانیم بلکه مدیری فوتبالی است که روی نیمکت نمی‌نشیند بلکه از بالا روی نقل‌وانتقالات و دیگر مسائل نظارت دارد.اگر یک مدیر فوتبالی در مجموعه داشته باشند که فوتبالیست بوده باشد، این اتفاقات عجیب نمی‌افتد. وقتی بگویند این بازیکن قیمتش این است، مخالفت می‌کند، چون خودش توان قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری روی بازیکن براساس توانایی آن بازیکن را دارد. مدیران باشگاه‌های ما چون مدیران فوتبالی در کنارشان ندارند کار را به دلال‌ها می‌دهند تا برایشان تیم ببندند. دلال‌ها هم قیمت را بالا می‌برند چون هرچه قیمت بالا برود، درصد بیشتری می‌گیرند. حتی متاسفانه برخی مدیران در دلالی‌ها نقش دارند.

شرایط نمایندگان ایران در آسیا را چطور می‌بینید؟
فعلا فقط پرسپولیس وضعیت نسبتا خوبی دارد. امیدوارم با همین سرعت به کارش ادامه دهد و گازش را کم نکند. استقلال هم عملکرد امیدوارکننده‌ای داشت و باید منتظر نتیجه ماند. درمورد تیم شهرخودرو نمی‌توان اظهارنظر کرد، چراکه خصوصی است و این مالک آن است که درست یا غلط برای تیمش تصمیم می‌گیرد. سپاهان نتیجه چندان خوبی نگرفته است. تیمی که در اصفهان است امکانات خوبی دارد، نمی‌تواند در این سطح موفق شود چون مشکل از فوتبال ماست که تیم‌ها شرایطی مشابه شهرخودرو و سپاهان پیدا می‌کنند.

پرسپولیس یکی از همان تیم‎‌هایی است که مدیرانش به بازیکنان پول خوب دادند؟
من نمی‌گویم مدیران پرسپولیس مشکل ندارند. اگر مدیریت پرسپولیس مشکل نداشت یحیی گل‌محمدی بعد از قهرمانی ابراز ناراحتی نمی‌کرد. مگر می‌شود تیمی قهرمان شود و سرمربی آن تیم ناراحت باشد؟ حق با یحیی بود. تیمی که قهرمان می‌شود باید بتواند بازیکنان کلیدی خود را حفظ کند. بیرانوند، ترابی و علیپور سه مهره کلیدی پرسپولیس رفتند. از نظر من تیم‌های استقلال و پرسپولیس هم همان چالش‌های مدیران دولتی را که گفتم، دارند.

نظرتان درمورد حواشی باشگاه استقلال چیست؟ مجیدی با آن شرایط آمد و به شکل بدی هم جدا شد.
استراماچونی و شفر دو مهره خیلی خوب برای فوتبال ما بودند که از باشگاه استقلال جدا شدند. این دو نه‌تنها در باشگاه استقلال بلکه در فوتبال ما تاثیرگذار بودند. ولی متاسفانه عدم مدیریت، مباحث مالی و از این‌دست موضوعات باعث جدایی‌شان شد. درمورد اتفاقاتی که برای فرهاد افتاد واقعا از جزئیات چیزی نمی‌دانم، ازاین‌رو بهتر است اظهارنظر نکنم.
مرجع : روزنامه فرهیختگان
برچسب ها: خداد عزيزي