به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۲۳۲۷۸۵

گروه سه تیمی، یک آدرس غلط بود

گروه سه تیمی، یک آدرس غلط بود
گروه ورزشی: استارت آسیایی استقلال عجیب بود؛ آنها نیمه اول کاملا برابر الشرطه وادادند و شرایط عجیبی را تجربه کردند، اما نیمه دوم به بازی و شاید حتی بتوان گفت به تورنمنت برگشتند. اگر حضور به‌موقع ارسلان مطهری مقابل دروازه الشرطه نبود، استقلال امروز به عجیب‌ترین شکل ممکن از لیگ قهرمانان آسیا حذف شده بود. چند نکته را در مورد این بازی بخوانید.
1- به‌نظر می‌رسد اعلام انصراف الوحده امارات از مسابقات، استقلال را دچار توهم صعود قطعی کرد. آنها الشرطه عراق را جدی نگرفتند؛ حتی با وجود اینکه در بازی رفت برابر این تیم متوقف شدند و باز با وجود اینکه الشرطه موفق به شکست الاهلی عربستان شد. شاید اگر الوحده از مسابقات کنار نمی‌رفت، استقلال با این گروه جدی‌تر برخورد می‌کرد. سهل‌انگاری آبی‌ها اما داشت بدجوری به ضرر آنها تمام می‌شد. به هر حال حالا استقلال باید در بازی چهارشنبه حتما الاهلی عربستان را شکست بدهد. صعود الاهلی به‌عنوان تیم اول قطعی شده و این تیم بدون انگیزه، با ترکیبی از نفرات ذخیره به مصاف آبی‌پوشان خواهد رفت. بنابراین استقلال فرصت خوبی برای صعود دارد. شاید اگر آبی‌ها بالا بروند، استراحتی که در آغاز مسابقات کردند به سودشان تمام شود.
2- هم‌اکنون هیچ دلیل منطقی‌ای برای فیکس بودن شیخ دیاباته و بیرون نشستن ارسلان مطهری وجود ندارد. شیخ از اواخر فصل دچار افت شده و کاهش کیفیت او محسوس است. اینکه چرا چنین اتفاقی رخ داده مشخص نیست، اما آنچه به چشم دیده می‌شود، میزان بالاتر اثرگذاری مطهری است. مطهری امسال در داربی برگشت لیگ 2 گل زد، در فینال جام حذفی با حضورش در زمین استقلال را متحول کرد و این بار هم با گلی که زد تیم را در آسیا نگه داشت. اگر قرار است اسم‌ها بازی کنند، شیخ همچنان می‌تواند فیکس باشد، اما اگر قرار به حضور بازیکنان آماده‌تر است، روا نیست ارسلان به نیمکت زنجیر شود.
3- ضعف استقلال در لیگ و حذفی، گریبان آنها را در آسیا هم گرفته است. واقعا چطور ممکن است تیمی این همه موقعیت گل به حریف بدهد؟ به سبک بازی مهاجمان الشرطه در نیمه نخست نگاه کنید؛ در نیمه زمین استقلال هر کاری دل‌شان خواست کردند. حتی در یکی دو مورد شاهد جولان دادن آزادانه بازیکنان صاحب توپ در محوطه جریمه بودیم. استقلال در دفاع سهل‌گیر است و شاید خریدهای جدید برای فصل بعد، این نقطه‌ضعف را ترمیم کنند. فعلا اما آنها باید خوشحال باشند که مهاجمان الشرطه چندان حرفه‌ای نبودند؛ هرچند شاید سایر رقبا این حجم از فرصت‌سوزی را نداشته باشند.
4- استقلال درصورت صعود از این گروه در مرحله بعدی باید به مصاف صعودکنندگان از گروه دوم برود. آنجا الهلال با 11امتیاز صعودش را به‌عنوان تیم اول قطعی کرده است. استقلال هم فقط به‌عنوان تیم دوم شانس صعود دارد. درصورتی که این اتفاق رخ بدهد، مسابقه یک‌هشتم نهایی استقلال برابر الهلال خواهد بود؛ تیمی که با بحران کرونا مواجه است و حتی اگر از مسابقات کنار گذاشته نشود، احتمالا تعداد زیادی غایب برای آن دیدار خواهد داشت. این هم یک موقعیت خوب برای پیشروی استقلال است، البته مشروط به اینکه آنها اول الاهلی را ببرند.
تمام احتمالات صعود
تساوی استقلال مقابل الشرطه عراق، معادلات صعود این تیم به دور حذفی لیگ قهرمانان آسیا را کمی پیچیده کرد. این نتیجه، بیش از هر چیز باعث خوشحالی الاهلی عربستان شد که مقام اول خود را در این گروه قطعی‌شده دید. اما برای انتخاب تیم دوم رقابت جالبی بین استقلال و الشرطه وجود دارد که تساوی 2 تیم در بازی رودررو این رقابت را جالب‌تر هم کرده است.
بلافاصله بعد از بازی، در برخی رسانه‌ها اعلام شد استقلال برای صعود باید حتما الاهلی را با اختلاف 2گل ببرد اما این خبر اشتباه بود و استقلال اگر با اختلاف یک گل برنده شود هم از شانس زیادی برای صعود برخوردار خواهد بود. حقیقت این است که اگر استقلال با هر نتیجه‌ای غیراز یک بر صفر الاهلی را ببرد، با خیال راحت به مرحله بعدی صعود خواهد کرد. فقط درصورت برد یک بر صفر است که 2 تیم استقلال و الشرطه در امتیاز، تفاضل، گل زده و گل خورده مساوی می‌شوند و در آن صورت کار به شمارش کارت‌های زرد و قرمز خواهد کشید.
هم‌اکنون استقلال از این لحاظ وضعیت بهتری نسبت به الشرطه دارد؛ استقلال 5کارت زرد گرفته و هیچ کارت قرمزی نداشته است اما الشرطه علاوه بر 5کارت زرد، 2کارت زرد منجر به اخراج هم داشته که 3امتیاز منفی برای این تیم به همراه داشته است. به این ترتیب آبی‌پوشان با 5امتیاز منفی شرایط بهتری نسبت به الشرطه (8امتیاز منفی) دارند. اگر استقلال 4کارت زرد بگیرد و یا کارت قرمز دریافت کند از لحاظ کارت‌ها از الشرطه عقب می‌افتد و با برد یک بر صفر حذف خواهد شد. توجه داشته باشید که تمام این محاسبات و احتمالات فقط برای زمانی است که استقلال یک بر صفر به پیروزی برسد و هر نتیجه‌ای جز این اتفاق بیفتد تکلیف 2تیم کاملا مشخص خواهد بود.
مرجع : روزنامه همشهری