به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۲۳۲۸۲۳

چرا نباید برخی خوراکی‌ها را دوباره داغ کنیم؟

چرا نباید برخی خوراکی‌ها را دوباره داغ کنیم؟
گروه علمی: به نظر می‌رسد بسیاری از افراد به دلایل مختلف، مجبورند غذا‌های خود را دوباره داغ کنند، اما مشکل این جا است که داغ کردن مجدد غذا‌ها می‌تواند مخاطراتی جدی را برای سلامتی افراد ایجاد کند چرا که داغ کردن خوراکی‌هایی خاص خطرناک است.درست است که گاهی چاره‌ای به جز مصرف برخی از غذا‌های مانده وجود ندارد، اما بسیار مهم است که بدانید که کدام غذا‌ها را نباید دوباره داغ کنید.

سیب زمینی پخته
سیب زمینی‌های پخته‌ای که پس از پخت در دمای اتاق قرار می‌گیرند نباید دوباره گرم شوند. سیب زمینی می‌تواند حاوی کلستریدیوم بوتولینوم، باکتری عامل بوتولیسم، نوعی مسمومیت غذایی بالقوه کشنده باشد. این باکتری‌ها می‌توانند در دمای اتاق تکثیر شوند، بنابراین بهتر است بلافاصله بعد از پختن سیب زمینی بخورید یا آن‌ها را به سرعت برای غذا‌های سرد مانند سالاد الویه خنک کنید.

چغندر
چغندر غنی از نیترات است که در صورت پردازش بیش از حد از طریق دوباره گرم شدن، به نیتریت تجزیه می‌شود. چغندر به صورت تازه یا بلافاصله پس از پخت و پز مصرف می‌شود و یک غذای کاملاً سالم است، اما بهتر است از گرم شدن مجدد آن خودداری کنید. در مورد میزان مضر بودن نیتریت‌ها اختلاف نظر وجود دارد، اما برخی از پزشکان معتقدند که نیترات سرطان زا است.

کرفس
همانند چغندر، کرفس حاوی نیتریت‌هایی است که به طور طبیعی وجود دارند و در صورت گرم شدن مجدد می‌توانند سمی شوند.

اسفناج و کاهو
اسفناج و کاهو هر دو سرشار از نیترات هستند. اگر نگران نیتریت شدن آن نیترات‌ها هستید، از گرم کردن این سبزیجات برگ دار خودداری کنید. آن‌ها را به صورت خام یا بلافاصله پس از پختن بخورید.
برچسب ها: تغذیه