کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رسوخ «ناامیدی» و«دلسردی»به لایه‌های مختلف جامعه

فاصله مردم با سیستم مدیریتی بیشتر شده است

1 مهر 1399 ساعت 13:05


گروه سیاسی: «ناامیدی»، «دلسردی»، «آشفتگی» و... المان‌هایی است که در مقطع فعلی به لایه‌های درونی جامعه رسوخ کرده است. از همین روست که روزبه‌روز فاصله مردم با سیستم مدیریتی بیشتر، ناهنجاری‌ها پررنگ‌تر و‌ نگرانی‌ بابت از دست رفتن پیشرفت و البته آرامش کشور دوچندان می‌شود.
یك ‌فعال سیاسی، در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین در این‌ باره اظهار داشت: جدی گرفتن مردم نزد یک نظام و اعمال نظرات آنها در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌ها مساله‌ای است که در اسلام هم تاکید زیادی بر آن شده است. پیامبر اسلام همیشه و در هر کاری نظرات اطرافیان‌شان را می‌شنید و رأی آنها را می‌پذیرفت چون وقتی رأی مردم جدی گرفته شود جامعه خشنود می‌شود و آمادگی لازم را برای کمک به حل مسائل عمومی پیدا می‌کند.
کاظم اکرمی در ادامه گفت: عده‌ای با گفتن اینکه «دموکراسی پدیده‌ای غربی است که به ما تحمیل شده است» آشکارا با مردم‌سالاری مقابله می‌کنند، اما با تیزبینی و دقت درباره آنچه دموکراسی بر آن تاکید دارد و توصیه می‌کند،‌ اتفاقاً می‌بینیم دموکراسی زمینه اسلامی دارد.
عضو کابینه دولت دوران جنگ تصریح کرد: ما در قانون اساسی یک اصل کلی با این مضمون داریم: «قوانین اسلام بر همه چیز حاکم است.» که به واسطه آن نباید قانونی وضع کنیم که با بایدها و نبایدهای اسلامی همخوانی نداشته باشد. البته در عین حال در مقدمه قانون اساسی راجع به مردم و اهمیت دادن به نظر و ارزش قائل شدن برای آنها توصیه‌های مؤکدی شده است. همچنین اگر به مجموعه مباحثاتی که در مورد تصویب قانون اساسی صورت گرفت نگاهی بیندازیم، می‌بینیم خیلی از نمایندگان راجع به مردم و اینکه نباید حق‌شان تضییع شود نطق‌ها و تذکرهای راهگشایی مطرح کرده‌اند.  قانون اساسی همچنین در یکی از ماده‌هایش به ضرورت برگزاری رفراندوم اشاره کرده است تا در بزنگاه‌های خطیر این مردم باشند که نظرشان را بگویند و دست‌‌اندرکاران، عقیده عمومی را در اداره امور لحاظ کند. این نکات نشانگر آن است که مردم کشوری که در اتفاق‌‌های عمومی مشارکت می‌کنند نشاط بیشتری دارند و البته در چنین جامعه‌ای عبور از بحران‌ها به سادگی محقق خواهد شد.او اضافه کرد: علاوه بر اینها، اتفاقی که در جریان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم به وقوع پیوست ما را به این نتیجه می‌رساند که متاسفانه رویکرد اعضای شورای نگهبان طوری بود که مردم از کل سیستم دلسرد شدند. اصرار بر روند غلط در این نهاد مهم به این دلیل است که هیچ استاد جامعه‌شناس و روانشناس اجتماعی یا اقتصاددانی در آنجا عضو نیست. متاسفانه به دلیل رویکرد اعضای شورای نگهبان کار به جایی می‌رسد که در انتخابات، مشارکت عمومی به زیر ۴۰ درصد و در شهر مهمی چون تهران زیر ۲۰ درصد می‌رسد. اگر شورای نگهبان همان رویکرد‌ اسفند ۹۸ را در سال ۱۴۰۰ هم تکرار کند، بی‌شک کشور با بحران‌های شدیدی مواجه خواهد شد.او توضیح داد:‌ من، به عنوان پیرمردی که در زمان طاغوت مبارزه کرده و در نظام اسلامی عهده‌دار سمت‌های مهمی بوده است، به اعضای شورای نگهبان به طور جدی توصیه می‌کنم که روند غلط خودشان را تصحیح کنند تا کشور بیشتر از این دچار آسیب نشود.
کاظم اکرمی در پایان گفت: ایران ما پتانسیل بسیار زیاد و باارزشی دارد و اگر مردم بیشتر جدی‌ گرفته شوند، کل سیستم می‌تواند روی کمک ۸۰ میلیون ایرانی حساب کند.



 


کد مطلب: 232883

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/232883/فاصله-مردم-سیستم-مدیریتی-بیشتر-شده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir