به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۲۳۲۹۰۴

قیمت‌های عجیب و غریب در بازار لوازم خانگی

قیمت‌های عجیب و غریب در بازار لوازم خانگی
گروه اقتصادی: با بالا رفتن قیمت ارز بازار لوازم خانگی نیز مانند بسیاری از بازار‌های دیگر بی‌رمق شد، افزایش قیمت هزینه‌های تولید و عدم تخصیص به‌موقع ارز برای واردات مواد اولیه و کاهش اجناس خارجی در این بازار قیمت لوازم خانگی را بالا برده و در برخی اجناس تا ۵۰درصد قیمت‌ها رشد کرده‌اند. این بالا بودن قیمت‌ها در کنار کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا به نوعی خرید کالا در این بازار نیز مثل خیلی از بازار‌های دیگر، متوقف شود. در این میان خانواده‌هایی که به دنبال تعویض لوازم برقی یا خرید جهیزیه هستند باید چند برابر سال گذشته برای تهیه این اجناس هزینه کنند و این نگرانی برای زوج‌های جوانی که قصد تشکیل خانواده دارند از همه بیشتر است. اوضاع آشفته بازار و رشد روزافزون قیمت‌ها از یک طرف و پس‌انداز اندک زوج‌ها از طرف دیگر نگرانی آن‌ها را برای تهیه لوازم خانگی بیشتر از قبل کرده است.اما زمانی که به دنبال خرید لوازم خانگی هستید برخی پیشنهاد می‌دهند تا از بانه خرید کنید و می‌گویند اجناس در بانه هم ارزان‌تر است و هم می‌توانید برند بهتری را انتخاب کنید.بانه در ۲۰ کیلومتری مرز عراق واقع شده و به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد مسیر اصلی ورود لوازم خانگی از عراق به ایران است البته همه این اجناس به صورت قانونی وارد کشور نمی‌شوند و برخی از این لوازم به صورت کوله‌بری به کشور می‌آیند.با جست‌وجوی اینترنتی می‌توان دریافت که تعداد فروشگاه‌های اینترنتی که برای عرضه لوازم خانگی از بانه به سراسر کشور فعالیت دارند کم نیستند و از ماشین لباسشویی، ظرفشویی، جاروبرقی، تلویزیون ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی تا کولر گازی و اسپیلت و ظروف آشپزخانه در برند‌های مطرح دنیا از ال‌جی، سامسونگ، بوش تا اجنرال و سونی در این صفحات مجازی به چشم می‌خورند. نکته جالب اینجاست که در برخی از این صفحات سفارش اینترنتی نوشته شده این کالا‌ها با گارانتی ۵ ساله به فروش می‌رسند!

بدون هزینه حمل ارسال می‌کنیم
با یکی از شماره‌هایی که در این صفحات نوشته شده تماس می‌گیرم. فردی که تلفن را پاسخ می‌دهد خود را صفری معرفی می‌کند. از او در مورد قیمت این روز‌های لوازم خانگی می‌پرسم. او می‌گوید: افزایش قیمت ارز، لوازم خانگی در بانه را هم گران کرده است.صفری با اشاره به قیمت‌ها ادامه می‌دهد: یخچال ساید بای ساید ال‌جی در بانه به ۵۵ میلیون تومان رسیده و همین یخچال با برند سامسونگ از۴۵ میلیون تومان شروع می‌شود و یخچال معمولی ۳۰ فوت هم ۲۰ میلیون تومان شده است، همچنین ماشین لباسشویی ۷ کیلویی به ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و ظرفشویی هم حدود ۱۵ میلیون تومان به بالاست تا سال قبل این نرخ‌ها تا ۴۰ درصد کمتر بود.
از او در مورد گارانتی این اجناس می‌پرسم که ادامه می‌دهد: این اجناس ضمانتنامه کتبی و رسمی دارد و شما هزینه اضافی بابت گارانتی‌هایی که در شهر‌های دیگر بابت اجناس می‌پردازید را متحمل نمی‌شوید، اما بسیاری از اجناسی که در بانه هستند گارانتی و خدمات پس از فروش ندارند، اما این حسن را دارند که شما هر سفارشی داشته باشید جنس را بدون هزینه حمل و نقل از بانه به تهران ارسال می‌کنیم.او در مورد اصل یا تقلبی بودن کالا‌ها نیز می‌گوید: علت ارزان‌تر بودن برخی اجناس هم این است که در اینجا خبری از عوارض گمرکی و بروکراسی واردات نیست، چراکه در فرآیند واردات، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف به هر بهانه‌ای از واردکننده هزینه‌ای دریافت می‌کنند و همین موضوع به قیمت نهایی کالا می‌افزاید.اما راه تشخیص محصولات اصل این است که دارای بدنه و بسته‌بندی با کیفیت و بی‌عیب هستند، اما اجناس تقلبی هم در این بازار کم نیستند و در زمان خرید باید دقت کنید بسته‌بندی مشکلی نداشته باشد. البته شما می‌توانید به صورت اینترنتی و تلفنی خرید کنید که ارزان‌تر از سفر به بانه است چرا باید خریدتان را موکول به سفر کنید؟ طبیعتا خرید اینترنتی برای‌تان به‌صرفه‌تر است، چون شما در بانه یا شهر خودتان در هر مغازه‌ای ۱۰ دقیقه یا کمتر مهلت تست یک دستگاه را دارید، اما در منزل خودتان با خیال راحت می‌توانید کالا را بیشتر از ۳۰ دقیقه تست کنید یا حتی یک سرویس‌کار یا تعمیرکار وارد برای تشخیص اصالت کالا داشته باشید تا برای‌تان تست کند.این فروشنده لوازم خانگی می‌گوید: نه‌تنها مصرف‌کنندگان برای خرید لوازم خانگی مستقیم به ما سفارش می‌دهند بلکه فروشندگان فروشگاه‌های لوزام خانگی در تهران هم به ما سفارش می‌دهند. به عنوان مثال من و برادرم برای فروشگاه‌های خیابان سرچشمه تهران، سه‌راه امین‌حضور و چند مغازه در خیابان شریعتی محصولات بوش، ال‌جی و سامسونگ ارسال می‌کنیم.

موجودی انبار‌ها بسیار محدود شده است
در تهران و در میانه شلوغی و ترافیک، بازار لوازم خانگی در خیابان جمهوری، با رشد شدید قیمت‌ها، سوت و کور و خلوت است. یک فروشنده لوازم خانگی وارداتی که خود را عباسی معرفی می‌کند در مورد وضعیت این روز‌های بازار لوازم خانگی می‌گوید: موجودی انبار‌ها کم شده و زمانی که برخی افراد به دنبال برندی خاص هستند تهیه آن برای ما هم مشکل شده است به عنوان مثال الان تنها یک جاروبرقی ال‌جی در انبار باقی مانده که آن هم از قبل مانده و یک جاروبرقی ال‌جی دیگر هم داشتم که دیروز فروختم.او با اشاره به افزایش قیمت‌ها می‌گوید: در گذشته مردم هر چند سال یک‌بار اقدام به تعویض وسایل برقی خود می‌کردند، اما با صعودی شدن قیمت‌ها دیگر رغبتی برای این کار ندارند و ترجیح می‌دهند همان وسیله قبلی را تعمیر کنند تا تعویض، در حال حاضر قیمت یخچال ساید‌بای‌ساید دوو از ۲۳ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان رسیده البته قطعات آن وارداتی است و در داخل مونتاژ می‌شود، یخچال سامسونگ در بازار بسیار کم شده، اما اگر هم باشد سایدبای‌ساید آن به حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان رسیده و جاروبرقی برند ال‌جی هم به حدود ۶ میلیون تومان رسیده است و هر زمان که واردات ممنوع می‌شود و تولید کاهش پیدا می‌کند، بازار سیاه به راه می‌افتد.فروشنده دیگری در مغازه کناری این فروشگاه درخصوص وضعیت لوازم خانگی پس از رشد بی‌سابقه نرخ ارز می‌گوید: پس از این اتفاق سعی می‌کنیم به روز کالا‌ها را تهیه کنیم و دیگر نمی‌توانیم مانند قبل به مقدار زیاد کالا در انبار‌ها نگه داریم، داخل مغازه من الان فقط دو یخچال وجود دارد در حالی که قبلا تعدادش بیشتر بود.او می‌گوید: تا چند وقت پیش یخچال ساید بای ساید ۲۵ میلیون تومان بود الان بالای ۵۰ میلیون تومان رسیده من چگونه می‌توانم چند یخچال برای مغازه تهیه کنم؟ تلویزیون سامسونگ ۴۳ اینچ از ۷.۵ میلیون تا ۹.۵ میلیون شده، قیمت ماشین لباسشویی از ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و ماشین ظرفشویی هم از ۱۶.۵ میلیون تومان شروع می‌شود، قیمت مایکروفر هم از ۵ میلیون و۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و مردم با این تورم دیگر توان خرید این کالا‌ها را ندارند.بیشتر فروشندگان بازار لوازم خانگی نگران از دست رفتن اعتبار خود در بازار هستند و می‌گویند برای پاس کردن چک‌های‌شان نیاز به پول دارند و مجبورند با ضرر و زیان کالای خود را بفروشند. با این حال، خیلی از آن‌ها می‌گویند در بازار بی‌رونق، خبری از مشتری نیست.
مرجع : روزنامه اعتماد