کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سخنرانی مجازی رئیس‌جمهور ‌آمریکا در سازمان ملل:

چین، ویروس خود را به ۱۸۸ کشور جهان صادر کرد

1 مهر 1399 ساعت 18:05


گروه بین‌الملل: رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا با بیان اینکه سازمان ملل متحد باید چین را به خاطر انتشار ویروس کرونا پاسخگو نگهدارد گفت: ما در حال انجام نبرد طاقت‌ فرسایی علیه دشمنی نامرئی -ویروس چین- هستیم که جان تعداد بی‌شماری را در ۱۸۸ کشور جهان گرفته است.

دونالد ترامپ در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که از روز سه‌شنبه اول مهر آغاز شد، گفت که این سازمان باید چین را به دلیل شیوع ویروس کرونا «در خصوص اقداماتش پاسخگو کند».  ترامپ در این سخنرانی که به صورت ویدئویی انجام شد، اظهار داشت: «حکومت چین و سازمان جهانی بهداشت، که عملا چین آن را کنترل می‌کند، به خطا اعلام کردند که هیچ شواهدی دال بر انتقال انسانی [این ویروس] نیست. آنها بعدا به خطا گفتند که افراد بدون نشانه، این بیماری را پخش نمی‌کنند...سازمان ملل باید چین را به خاطر اقداماتش پاسخگو کند». ترامپ اظهار داشت: ما در یک جنگ بزرگ نامرئی با ویروس چینی هستیم که در همه کشورهای جهان جان‌های زیادی را گرفته است. ‎
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت برای مقابله با ویروس کرونا، همه اقدامات لازم انجام شده و سه واکسن در مراحل واپسین آزمایش هستند. ‎
رئیس جمهوری آمریکا در ابتدای سخنرانی خود شیوع "ویروس چینی" را بزرگترین چالش جهان از زمان جنگ دوم توصیف کرد و گفت که در انتظار تولید و توزیع واکسن آن است. وی گفت که باید کشوری که باعث گسترش این ویروس شده پاسخگو باشد. او گفت چین پروازهای داخلی را لغو کرد اما به پروازهای خارجی اجازه پرواز داد. او گفت که سازمان بهداشت جهانی زیر نفوذ چین است و از سازمان ملل خواست تا چین را پاسخگو بداند. ترامپ گفت چین در روزهای اولیه ظهور این ویروس اجازه داد که با تداوم پروازها به سایر نقاط جهان، ویروس کرونا در سراسر جهان پخش شود و سازمان ملل باید چین را در این زمینه پاسخگو کند. او با انتقاد از تسلط چین بر سازمان جهانی بهداشت گفت که چین در زمینه حفظ محیط زیست و انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز مسئولیت‌پذیر نیست. ‎

ترامپ بر حمایت ایالات متحده از حقوق بشر تاکید کرد و گفت که دولت او از حقوق زنان، اقلیت های دینی و قومی و دگرباشان جنسی حمایت می کند. او گفت که آمریکا در کنار مردم ونزوئلا و کوبا سایر کشورهای برای تحقق دموکراسی ایستاده است. او از برقراری رابطه بین اسرائیل و چند کشور عربی، روند صلح در افغانستان و سایر نقاط جهان دفاع کرد.ترامپ گفت که آمریکا قدرتمندترین ارتش جهان را دارد و از موضع قدرت توانسته است به جای راه حل های قدیمی، راه های جدیدی را ارائه دهد. ترامپ خروج از "توافق بد هسته ای با ایران"به عنوان یک دستاورد دولتش سخن گفت.

رئیس‌جمهوری آمریکا از تروریسم،‌ بردگی، نقض حقوق زنان، سرکوب مذهبی و پاکسازی اقلیت‌ها و نقض حقوق بشر به عنوان مسائل اصلی جهان نام برد و گفت سازمان ملل باید در این زمینه‌ها متمرکز شود تا ماموریت اصلی خود را انجام دهد. ترامپ با اشاره به برخی اقدامات دولتش در سال‌های گذشته گفت: ما از توافق بسیار بد هسته‌ای با ایران خارج شدیم و این اقدامات افق جدیدی را در خاورمیانه رقم خواهد زد. ‎او گفت هرگز درباره خاورمیانه به اندازه امروز خوش‌بین نبوده‌ام و تلاش می‌کنم توافق‌های صلح تازه‌ای در این منطقه اجرایی کنیم. ‎رئيس جمهوری ایالات متحده گفت سیاست او در اولویت قرار دادن آمریکا بوده و این کاری است که همه باید در مورد کشور خودشان انجام بدهند.

سخنرانی افتتاحیه دبیرکل سازمان ملل
دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی افتتاحیه این نشست از جهانیان خواست تا از جنگ سرد بین ایالات متحده و چین جلوگیری کرده و درگیری‌ها را متوقف کنند تا بتوان بر موضوع بحران همه‌گیری کووید۱۹ تمرکز کرد. آنتونیو گوترش در سخنرانی خود گفت: «باید هر کاری لازم است انجام دهیم تا از جنگ سرد جدید جلوگیری شود». او بدون نام بردن از ایالات متحده و چین گفت: «ما در مسیری بسیار خطرناک پیش می‌رویم. دنیای ما کشش آینده‌‌ای را ندارد که دو اقتصاد بزرگ، کره زمین را به دو قسمت بزرگ تقسیم کنند - هر یک با قوانین تجاری و مالی خاص خود و ظرفیت‌های اینترنت و هوش مصنوعی خود».
تنش‌ها بین ایالات متحده و چین در سال‌های اخیر بر سر مسائلی چون جنگ تجاری، سرقت فناوری و بحران کرونا افزایش یافته است. آنتونیو گوترش که برای پایان دادن به همه درگیری‌های خشونت‌آمیز جاری مبارزه کرده است در سخنرانی خود به موفقیت‌های جزئی از جمله آتش‌بس اعلام شده در کامرون، کلمبیا و کامرون اشاره کرد. وی خواستار آتش‌بس جهانی تا پایان سال شد. دبیرکل سازمان ملل گفت: «من تقاضا دارم که یک تلاش بین‌المللی مضاعف، به رهبری شورای امنیت، برای دستیابی به آتش‌بس جهانی تا پایان سال جاری شکل بگیرد. ما ۱۰۰ روز وقت داریم. عقربه ساعت در حال حرکت است». گوترش همچنین از نحوه برخورد جنبش‌های راستگرا در مواجهه با ویروس کرونا آشکارا انتقاد کرد و گفت که «پوپولیسم و ملی‌گرایی شکست خورده‌اند. این رویکردها برای مهار ویروس اغلب اوضاع را بدتر کرده‌اند».

سخنرانی‌های ویدئویی و مجازی
در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رهبران جهان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا برای اولین بار به جای گردهمایی در نیویورک، از طریق تماس ویدئویی سخنرانی می‌کنند.‎ پخش این ویدئوها در یکی از سالن‌های مجمع عمومی انجام می‌شود و از هر کشور تنها یک نماینده در این سالن حضور خواهد داشت. این گردهمایی که به طور معمول هزاران نفر از مقامات بلندپایه کشورها را به مقر سازمان ملل می‌آورد، امسال فاقد رویدادهای جانبی معمول و جلسات غیررسمی است که در آن اغلب تماس‌ها و پیشرفت‌های دیپلماتیک اتفاق می‌افتد. این نشست یک روز پس از مراسم عمدتا آنلاین سازمان ملل به مناسبت ۷۵امین سالگرد تشکیل این سازمان برگزار می‌شود.


کد مطلب: 232941

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/232941/چین-ویروس-خود-۱۸۸-کشور-جهان-صادر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir