به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۲ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۲۳۳۰۱۲

تاریخچه شهر تهران

گروه جامعه:
تهران قدیم
هر شهر بزرگ جهان، قدمت و تاریخچه‌ای دارد که با مطالعه آن می‌توان به سیر تکامل شهرهای مدرن و پیشرفته پی برد. تهران یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای خاورمیانه است که توانسته با عنوان پایتخت ایران، موردتوجه زیادی قرار بگیرد. در این مطلب به مطالعه تاریخچه بزرگ‌شهر تهران می‌پردازیم تا از روند پیشرفت بزرگ‌ترین شهر کشورمان آگاه شویم. برای دیدن امکانات و قابلیت‌های تهران می‌توان به این شهر سفر کرد و با رزرو هتل تهران و اقامت در لوکس‌ترین هتل‌های آن به کیفیت بالای امکانات این شهر پی برد. انتهای متن قدیمی‌ترین هتل‌ های تهران را نیز معرفی خواهیم کرد؛ پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

تهران چگونه پایتخت شد؟
تا قبل از حکومت صفویان تهران فقط شامل شهر ری بود که به داشتن میوه‌های لذیذ شهرت داشت. نقطه عطف توجه به تهران از دوران حکومت صفویان شروع شده است. آب‌وهوای مطبوع تهران باعث شد تا توجه حاکمان سلسله صفوی به این شهر جلب شود. در این دوران بناها و عمارت‌های زیادی در تهران و محدوده شهر ری ساخته شده که هنوز هم می‌توان بعضی از آن‌ها را دید. پس از صفویان، تهران موردتوجه عمیق سران طایفه قاجار قرار گرفت؛ دلیل این موضوع جایگاه استراتژیک تهران کنار آب‌وهوای خوب آن بود. آقا محمدخان قاجار پس از تلاش‌های زیاد و بحث و جدال‌های فراوان با دربار خود، سرانجام توانست در سال 1167 هجری تهران را به‌عنوان پایتخت حکومت خود انتخاب کند. از آن پس بود که تهران توانست درعرض چند سال عمارت‌ها و کاخ‌های سلطنتی باشکوهی را در خود ببیند که هنوز هم پابرجا و ارزشمند باقی مانده‌اند. اگرچه امروزه زمین‌شناسان به‌خاطر روی گسل قرارداشتن تهران، انتخاب آن به‌عنوان پایتخت را اشتباهی بزرگ می‌دانند، اما در آن زمان این انتخاب بسیار هوشمندانه انجام شد و توانست حکومت محمدخان را تثبیت کند.
پپس از قاجار، تهران بار دیگر موردلطف دودمان پهلوی قرار گرفت و بسیار بیشتر از پیش روند رشد و مدرنتیته‌شدن را طی کرد. بسیاری از مراکز مهم، ساختمان‌های شیک، ورزشگاه و فرودگاه‌های این شهر در زمان حکومت پهلوی ساخته شدند. تهران پس از پیروزی انقلاب 57 نیز همچنان موردتوجه بوده و هم‌اکنون نیز رشد آن همچنان ادامه دارد.

روز ملی تهران چه روزی است؟
شاید برای‌تان جالب باشید بدانید که بالاخره روز ملی تهران وارد تقویم‌ کشورمان می‌شود. گزارشات حاکی از آن است که شورای فرهنگ عمومی کشور روز 14 مهرماه را به‌عنوان روز تهران درنظر گرفته است. بیش از 200 سال از انتخاب رسمی تهران به‌عنوان پایتخت یا همان دارلخلافه در اولین دوره مجلس شورای اسلامی پس از مشروطه می‌گذرد؛ از آن زمان تهران شاهد وقایع بسیاری بوده که لازم است روزی را برای یادآوری این اتفاقات درنظر بگیرند. شهرداری تهران اعلام کرده است که زمینه‌های لازم را فراهم می‌کند تا تهران در 14 مهر هر سال بهتر برای مردم شناخته شده و مورداعتلای عمومی قرار بگیرد.

ویژگی‌های برجسته شهر تهران
تهران شهر بسیار پرجمعیت و شلوغی به‌حساب می‌آید که ترافیک سنگین آن به‌عنوان یک معضل مطرح شده است. مردم تهران برای رهایی از این ترافیک سنگین به وسیله‌های حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس پناه می‌برند. مسافران نیز قبل از ورود به شهر، رزرو هتل در تهران علی بابا را از قبل به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهند تا هنگام ورود به شهر دنبال اقامتگاه نگردند. هتل های تهران در همه سطح شهر وجود دارند. اگر شما نیز به این شهر سفر کنید، در هر منطقه‌ای که باشید، می‌توانید اقامتگاه مناسب خود را پیدا کنید. علی‌رغم مشکلات مربوط به ترافیک و آلودگی هوا، تهران یکی از دیدنی‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای ایران به‌شمار می‌آید. پیست‌های اسکی، ییلاق‌های سرسبز، پارک‌های متعدد، کاخ‌های سلطنتی و بازارهای بزرگ، تهران را به مقصد بسیاری از سفرهای سراسری ایران تبدیل کرده است.
وجود امکانات رفاهی و عمومی فراوان در تهران باعث شده تا علاوه‌بر جمعیت زیاد این شهر، زندگی در آن راحت باشد. براساس آخرین سرشماری‌ها جمعیت کلان‌شهر تهران حدود 9 میلیون نفر بوده است. برج‌سازی تهران در سال‌های اخیر رونق زیادی گرفته و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده این روند صعودی‌تر شود. بنابراین اهمیت‌دادن به تهران از صفویه شروع شده و هر روز بر این اهمیت و توجه افزوده می‌شود.

هتل های خیابان ولیعصر تهران را بخوانید

خیابان های تهران قدیم
قدیمی‌‌ترین هتل های تهران
اولین و قدیمی‌ترین هتل تهران گراند هتل بوده که در زمان قاجار در خیابان لاله‌زار ساخته شده؛ اما امروز اثری از آن به‌جای نمانده است. ازجمله قدیمی‌ترین هتل های تهران که هنوز هم پرشکوه و پابرجا باقی مانده، می‌توان به هتل پنج ستاره استقلال اشاره کرد. این هتل علاوه‌بر اقامتگاه، مکانی برای برگزاری سمینارها، همایش‌ها و نشست‌های بین‌المللی بوده است. هتل استقلال قبل از انقلاب، عنوان بزرگ‌ترین هتل خاورمیانه را نیز به خود اختصاص داده بود. هتل‌های دیگری نیز در تهران وجود دارند که از قدیم‌الایام پذیرای مهمانان زیادی بوده‌اند و هنوز هم هستند. خیابان ناصرخسرو که اولین خیابان تهران است نیز مسافرخانه‌هایی قدیمی دارد که سال‌ها است میزبانی مسافران زیادی را به عهده دارد. بهتر است رزرو هتل تهران همیشه به‌صورت اینترنتی انجام بگیرد تا مسافران هنگام مراجعه حضوری با تکمیل ظرفیت اتاق‌ها مواجه نشوند.