به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۲۳۳۰۴
در آکادمی پزشکان و دندان‌پزشکان ایرانی‌ در آلمان

تقدیر از پروفسور صادقی و هوشنگ‌ ابتهاج

گروه فرهنگي: مراسم اهدای جایزه "پور‌سینا"، توسط "آکادمی پزشکان و دندان‌پزشکان ایرانی‌ در آلمان"در شهر کلن آلمان برگزار و در آن از پروفسور حسین صادقی جراح معروف قلب و هوشنگ ابتهاج متخلص به «ه‍. الف سایه» شاعر نامی ایران تقدیر شد.
تقدیر از پروفسور صادقی و هوشنگ‌ ابتهاج
به گزارش صداي آلمان، هوشنگ ابتهاج متولد ۶ اسفند ۱۳۰۶ در شهر رشت است. هوشنگ ابتهاج،شاعر نامدار ایران از سال۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ سرپرست برنامه گل‌ها در رادیوی ایران و پایه‌گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بوده است. در این مراسم جلال خالقی مطلق ادیب و پژوهشگر از نقش و جایگاه هوشنگ ابتهاج در ادبیات ایران سخن گفت.

در این مراسم همچنين از پروفسور حسین صادقی تقدير به عمل آمد. اين پزشك حاذق ايراني، طي سخناني تکنیک‌های ابداعی خود را در جراحی قلب معرفی کرد و از تغییر تکنیک‌های جراحی قلب به‌ویژه جراحی قلب باز در سی سال گذشته سخن گفت. مرکز جراحی قلب پروفسور حسین صادقی در سوئیس به عنوان یکی از مراکز علمی جهان در زمینه جراحی قلب مطرح است.

سابقه فعالیت پزشکان ایرانی در آلمان و تشکیل اولین کانون پزشکان ایرانی در آلمان به ۵۲ سال قبل بازمی‌گردد. در این مدت جامعه پزشکان ایرانی در آلمان توانسته ‌همگام با دیگر محققان بین‌المللی در عرصه‌های مختلف پزشکی فعالیت کند. به همین منظور "آکادمی پزشکان و دندان پزشکان ایرانی‌ در آلمان" هر ساله جایزه‌ای با عنوان "پور‌سینا" به پزشکان، دندان‌پزشکان و محققان برتر ایرانی و غیرایرانی اهدا می‌کند.

در این مراسم همچنین دکتر گلنار رحیمی درباره موضوع باروری در خانم‌هایی که مبتلا به سرطان هستند سخن گفت. دکتر گلنار رحیمی درباره تحقیقات خود و روش‌های جدید درمانی در این زمینه نکاتی را بیان کرد، این‌که چه‌طور می‌توان با وجود سرطان، تخم‌دان‌ها و شرایط هورمونی زنان مبتلا به سرطان را حتی با وجود شیمی درمانی حفظ کرد.

در حاشيه اين مراسم؛ پروفسور علیرضا رنجبر رئیس "آکادمی پزشکان و دندان پزشکان ایرانی‌ در آلمان به گسترده شدن ارتباط بین پزشکان داخل و خارج از ایران اشاره کرد. او گفت: «امسال پروفسور صادقی از سوئیس آمدند. همین‌طور دکتر عباس ربانی مدیر گروه جراحی دانشگاه تهران به این‌جا آمدند. امسال شبکه ارتباطی "آکادمی پزشکان و دندان پزشکان ایرانی‌ در آلمان" به نسبت‌ سال‌های قبل بسیار رشد کرده است.»

دکتر عباس ربانی نيز در بخشی از سخنان خود به تاثیر منفی تحریم‌ها در بخش پزشکی ایران پرداخت. او سهم پایین بودجه بهداشت و درمان در ایران را یکی دیگر از مشکلات جامعه پزشکی ایران خواند. عباس ربانی مدیر گروه جراحی دانشگاه تهران در این مراسم از نقاط قوت و ضعف طب در ایران گفت و پتانسیل و استعداد بالای پزشکان ایرانی را از نقاط قوت طب در ایران برشمرد.

در ادامه، پروفسور محمدرضا نوروزیان به مشکلاتی که بیماران مبتلا به سرطان سینه در زمان درمان و شیمی درمانی و پرتو درمانی با آن مواجه هستند و تحقیقات خود در این زمینه اشاره کرد. او از لزوم بهبود بخشیدن به شرایط روحی بیماران مبتلا به سرطان سینه حتی پس از درمان سخن گفت. یکی از مشکلات بیماران مبتلا به سرطان سینه خستگی مفرط و احتمال افسردگی است.

همچنين دکتر رضا وحداد سرپزشک جراحی کودکان در کلینیک دانشگاه کلن درباره موضوع "درمان و جراحی کم‌تهاجمی" در کودکان سخنراني كرد و از ابداعاتی که خود دراین زمینه به‌وجود آورده و ارتباطی که با دانشگاه شیراز در این زمینه برقرار کرده است سخن گفت.

بي نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ۱۴:۵۷
درود و سپاس به پيشگاه هر دو بزرگوار كه به عنوان يك انسان زندگي كرده اند و هميشه زنده خواهند بود. (181067)
بهرام گودرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ۱۷:۲۷
وای خدااااااااااااااااا
دکتر جلال خالقی مطلق!!!!. عشق من. بزرگترین شاهنامه پژوه و شاهنامه شناس تاریخ شاهنامه پژوهی جهان.
دمش گرم.
کاش میشد یک روز از نزدیک ببینمش.
فرزند خلف فردوسی بزرگ است. تمام عمرش را وقف شاهنامه و ارائۀ متنی کم نقص از این اثر کرده است.
واقعاً لازم است مانند پروفسور رضا به ایران دعوت شود و بزرگداشتی درخور نام و دانش آن بزرگمرد برایش برپا گردد.
ارادت تام داریم خدمت دکتر جلال خالقی مطلق. (181096)