کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

امارات: اقدامات تهاجمی حكومت ایران در منطقه باعث تغییر رویکرد کشورهای عرب به اسرائیل شد

5 مهر 1399 ساعت 11:54


گروه بین‌الملل: وزیر مشاور در امور خارجی امارات، گفته است، امارات برای مقابله با حكومت ایران نیازی به صلح با اسرائیل ندارد، بلکه سیاست تهاجمی جمهوری اسلامی طی سه دهه اخیر باعث نگرانی بسیاری از کشورهای عربی شد و آنها را وادار کرد «با نگاهی تازه» به روابط خود با اسرائیل توجه کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، انور قرقاش در یک نشستی مجازی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اذعان کرد که شاید این هدف ایران نبوده است اما اقدامات ایران در منطقه تاثیرگذار بود. سه شنبه ۲۵ شهریور در مراسمی در کاخ سفید و با میانجیگری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بحرین و امارات، دو کشور عرب حاشیه خلیج فارس، با اسرائیل توافق صلح امضا کردند. مقام های دولت ایران از پیمان صلح امارات متحده عربی به همراه بحرین با اسرائیل انتقاد کرده‌اند و رهبران امارات و بحرین را به بی‌دینی و بی‌اعتنایی به موضوع فلسطین متهم کرد و در مورد عواقب این اقدام هشدار دادند.

قرقاش همچنین مخالفت ترکیه با پیمان صلح با اسرائیل را «دو رویی محض» خواند و گفت، آنکارا به دنبال سوءاستفاده از مساله فلسطین برای رویکرد منطقه ای خود است. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵۵۰ هزار اسرائیلی از ترکیه بازدید کرده‌اند ، تراز تجاری دو کشور سالانه حدود سه میلیارد دلار است و ده‌ها سال از گشایش سفارت اسرائیل در ترکیه می‌گذرد. قرقاش در ادامه اظهارات خود تاکید کرد در خصوص پیوستن دیگر کشورهای عرب به امارت و بحرین برای امضای پیمان صلح با اسرائیل گمانه‌زنی نخواهد کرد.

وزیر مشاور در امور خارجی امارات در ادامه گفت٬ تنها چیزی که می‌خواهم بگویم این است که هرچه اسرائیلی‌ها به این موضوع به صورت استراتژیک نگاه کنند، درهای بیشتری به روی آنها باز می شود . وی تصریح کرد، اما اگر آنها با رویکردی معامله‌گرایانه به این موضوع نگاه کنند، فکر می‌کنم که این پیام خوبی برای عادی سازی روابط با بسیاری از کشورهای عربی ارسال نخواهد کرد. انور قرقاش گفت٬ پیام امارات متحده عربی به اسرائیل این است که «به این فرصت‌ها به صورت استراتژیک و دراز مدت نگاه کنید و نه کوتاه مدت، و نشان دهید کشورهایی که می‌گویند این اقدامی تاکتیکی بوده، اشتباه می‌کنند.» نخستین توافق عادی سازی روابط اسرائیل با یک کشور عرب٬ بین اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۹ امضا شد. سپس اردن در سال ۱۹۹۴ با عادی سازی روابط با اسرائیل موافقت کرد.
 


کد مطلب: 233440

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/233440/امارات-اقدامات-تهاجمی-حكومت-ایران-منطقه-باعث-تغییر-رویکرد-کشورهای-عرب-اسرائیل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir