کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شارکت در انتخابات یک اشتباه بزرگ برای اصلاح طلبان است

قوامی: نباید دوباره دنبال امثال «عارف» راه بیافتیم

آقای خوئینی‌ها خودت نامزد شوی تایید صلاحیت می‌کنند؟

5 مهر 1399 ساعت 14:48


گروه سیاسی: سایت نامه‌نیوز نوشت: بلاتکلیفی اصلاح طلبان درباره مشارکت در انتخابات به جایی رسیده که بزرگان اصلاحات تصمیم بگیرند، وارد عمل شده و کار را تمام کنند. نامه اخیر موسوی خوئینی‌ها مصداق همین ورود‌ها است. او طیف‌های مختلف اصلاح طلب را به مشارکت دعوت کرده و نوشته است: «گفته می‌شود یکی از علل عدم مشارکت بعضی گروه‌ها و برخی فعالان سیاسی رفتار ناصواب نهاد‌های مسئول و غیرمسئول و دخالت‌های ناروای آنان در تمام مراحل انتخابات است. بنده این نگاه را تخطئه نمی‌کنم؛ اما آیا نباید به همین علت در انتخابات مشارکت فعال داشت تا هرچه بیشتر این رفتار‌ها و دخالت‌های ناروا آشکار شود و ملت را به تصمیمی مناسب برساند؟ اگر دیگران مرتکب رفتار‌های ناصواب و دخالت‌های ناروا شده‌اند، چرا ما صحنه را ترک کنیم؟ آیا عرصه را ترک می‌کنید تا معلوم نشود که آنان چه بر سر انتخابات می‌آورند؟ هرگز چنین گمانی به شما گرامیان نمی‌رود. پس در انتخابات شرکت کنید تا به إِحْدَی الحُسْنَیَیْن دست یابید: یا پیروزی، یا افشای بیشتر چهرهٔ کسانی که انتخابات را به بازی گرفته‌اند.»
حال باید دید در این شرایطی که به اعتراف خود اصلاح طلبان دیگر «تکرار» کردن هم جواب نمی‌دهد، حرف موسوی خوئینی‌ها چقدر خریدار دارد؟ آیا راهبرد اصلاح طلبان تغییر می‌کند و افرادی مثل عبدالله ناصری، عباس عبدی، سعید حجاریان و دیگرانی که در ماه‌های اخیر عدم مشارکت در انتخابات را پیشنهاد می‌کردند، کنار خواهند کشید؟
حجت‌الاسلام ناصر قوامی، نماینده مجلس ششم، اینطور فکر نمی‌کند. او رویکرد پیشنهادی موسوی خوئینی‌ها در نامه اخیر را یک اشتباه بزرگ خواند و گفت: «مشارکت در انتخابات به نظر من اشتباه برای اصلاح طلبان است. فرقی هم ندارد که این پیشنهاد را آقای موسوی‌خوئینی‌ها بدهد یا فرد دیگری. دلیلش نیزاین است که ما اولا نمی‌دانیم چه کسی از اصلاح طلبان دواطلب ریاست جمهوری خواهد شد؟ بعد هم که شد، تایید صلاحیت می‌شود یا خیر؟ حکایت ما شده مثل آن فردی که می‌گفت عاشقم، عاشقم. پرسیدند عاشق که هستی؟ گفت عاشق هر که شما بگویید.»
وی تاکید کرد: «اصلاح طلبان برای مشارکت در انتخابات آتی اولا باید بدانند که کسی از اصلاح طلبان واقعی ثبت نام می‌کند، بعد هم ببینیم که تایید صلاحیت می‌شود یا خیر؟ در مرحله بعد از آن است که می‌توان اظهارنظر کرد و گفت که اصلاح طلبان درانتخابات شرکت کنند یا خیر؟
قوامی در واکنش به اینکه آقای موسوی خوئینی‌ها نوشته نباید به خاطر رفتار‌های ناصواب و دخالت‌های ناروا فعل انتخابات را ترک کنیم، گفت: «ما انتخابات را ترک نمی‌کنیم. آن‌ها هستند که ما را ترک داده و از انتخابات بیرون می‌کنند. از آقای خوئینی‌ها باید سوال کرد که اگر شما، عبدالله نوری، شکوری راد، محمد خاتمی یا دکتر محمدرضا خاتمی ثبت نام کنند، تایید صلاحیت می‌شوید؟ اگر پاسخ مثبت باشد که حرف همه ما مشارکت در انتخابات است. اما این اشتباه بسیار بزرگی است که دوباره پشت سر عارف و امثال روحانی راه بیافتیم».
وی افزود: «نمی‌دانم آقای موسوی خوئینی‌ها چقدر با مردم ارتباط دارد، اما من می‌بینیم که مردم نسبت به اصلاح طلبان بدبین هستند و همه مشکلات دولت به حساب اصلاح طلبان ریخته شده است. به هر کوی و برزن یا مغازه که می‌رویم مردم می‌گوید شما اصلاح طلبان چه کار کردید؟ و روحانی پدر مردم را درآورد».
این فعالی سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه آیا منظور موسوی خوئینی‌ها از این نامه آن است که اصلاح طلبان برخی کاندیدا‌ها که خودشان هم می‌دانند تایید صلاحیت نمی‌شوند، را معرفی کنند؟ گفت: «خیر، برداشت من این نیست. به نظر من اگر آقای موسوی خوئینی‌ها چنین نظری دارد باید به صورت شفاف و صریح بگوید. بگوید آقای خاتمی که هشت سال رئیس جمهور بود به اعتقاد دوست و دشمن دوران طلایی بود؛ کاندید شود یا افرادی مثل محمدرضا خاتمی، عبدالله نوری و خود آقای خوئینی‌ها ثبت نام کنند و اگر تایید صلاحیت شدند در انتخابات شرکت می‌کنیم.»
وی ادامه داد: «اگر می‌خواهد نامه بنویسد باید شفاف حرف بزند و این‌ها را بگوید. این نامه که الان نوشته است بیشتر اصلاح طلبان را گنگ و گیج می‌کند. مردم هم دیگر این حرف‌ها را در جامعه قبول ندارند.»
قوامی در پاسخ به این پرسش که آیا ورود به انتخابات با کاندیدا‌هایی که اصلاح طلبان خودشان هم نسبت به عدم تایید صلاحیت آنان علم دارند، راهبردی درستی است؟ گفت: «علم از کجا می‌آید؟ این‌ها نباید تایید صلاحیت نشوند. چرا باید این‌ها را رد صلاحیت کرد؟ اگر هم رد صلاحیت شوند از نظر ما غیرقانونی است».


کد مطلب: 233498

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/233498/قوامی-نباید-دوباره-دنبال-امثال-عارف-راه-بیافتیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir