به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۲۳۳۵۶۶

چشم۱۲هزار روستایی به یک پل دوخته شده است

چشم۱۲هزار روستایی به یک پل دوخته شده است
گروه جامعه: باوی یکی از شهرستان‌های استان خوزستان بوده که از دو بخش مرکزی و ویس با مرکزیت شهر ملاثانی تشکیل‌شده است. ۳۱ روستای مختلف از دهستان عنافچه (در توابع باوی) شهر با جمعیتی بیش از ۱۲ هزار نفر برای تردد از پل شناور ارتش استفاده می‌کنند که به‌طورمعمول از فصل پاییز و زمستان مشکلات تردد برای مردم نیز آغاز می‌شود. اهالی روستاهای عنافچه در این فصل‌ها با هر بارندگی شاهد بالا آمدن رودخانه کارون در مقطع باوی هستند و از روی اجبار به‌جای پل شناور ارتش، از قایق استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که جاده دیگری برای استفاده اهالی وجود دارد ولی جاده‌ای که مسیر ۵ دقیقه را ۶۰ دقیقه‌ای باید طی کنند!پاییز از راه رسیده و غبار نگرانی بر چهره اهالی این روستاها نشسته و یک دلهره بزرگ در چشمانشان نقش بسته است. آن‌ها می‌دانند با گذشت بیش از پنج سال از تردد بر روی پل شناور بازهم باید قایقی فراهم ساخته باشند تا برای انجام کارهای روزانه خود به آب بزنند. تنها راه ارتباطی بین روستا و نزدیک‌ترین شهرستان به آن پل شناوری است که روی رودخانه کارون نصب‌شده است. پلی که علاوه بر اینکه تا حدودی از دغدغه‌های ساکنان روستا برای تردد به مرکز شهرستان و رفع نیازشان کم کرد اما مشکلات و دردسرهای خاص خود را به همراه داشت و همچنان نگرانی‌های اهالی روستا برای رفع مشکل رفت‌وآمد آن‌ها بر جای خود باقی است. شاید ساخت پل شناور روی رودخانه در سهولت تردد روستاییان از روستاهای عنافچه به مرکز شهرستان باوی نقش داشته باشد و از خطرات تردد با قایق از عرض رودخانه کم کند اما اتفاقاتی چون زیر آب رفتن پل شناور بر اثر بالا آمدن آب رودخانه یا حوادثی که بر اثر عبور و مرور از روی این پل، جان افراد را تهدید می‌کند، به همراه داشته است که این مسئله نیاز به ساخت پل ثابت با تمام نکات ایمنی و اصولی را نشان می‌دهد. پس از کلنگ‌زنی پروژه ساخت پل ثابت روستای عنافچه در اسفند سال ۹۸ تاکنون مراحل ساخت این پل ثابت به دلایل مختلف روند بسیار کُندی را طی کرده است و مردم همچنان چشم‌انتظار تحقق وعده‌های مسئولان در این خصوص هستند.

مسئولان مثل فرزندان خود، به داد ما برسند
«ام سلیمه»، یکی از زنان ساکن در روستا بیان کرد: در حال حاضر پل شناور برای عبور بدون ماشین جواب می‌دهد ولی ترسمان از زمان شروع باران است که سطح رودخانه افزایش یابد و همین پل معلق را نیز از دست می‌دهیم. روزانه برای خرید خانه، مراجعه به پزشک یا درمانگاه و بسیاری از کارهای خود باید از طریق پل عبور کنیم و ای‌کاش مسئولان زودتر نسبت به ساخت پل ثابت اقدام کنند. اگر پل شناور در فصل پاییز و زمستان زیرآب نرود و یا امکان تردد با خودرو را داشت، مردم به همین هم قانع بودند و دیگر نیازی به ساخت پل ثابت نیست ولی متأسفانه چند سال است که هنگام بارندگی و افزایش سطح آب رودخانه شاهد مشکلات بسیاری برای تردد هستیم.
«عامر» ۱۲ ساله مشغول بازی با دیگر دوستانش است، گفت: از وقتی کرونا آمده تدریس حضوری معلم هم کمتر شده ولی در ساعات مشخصی با برنامه‌ریزی درس می‌خوانم. دو سال پیش که سن کمتری داشتم، با کودکان از طریق قایق رودخانه را پشت سر گذاشته و به مدرسه می‌رفتیم و امیدوارم مسئولان با ما مثل فرزندان خود برخورد کنند و به داد ما برسند.چفیه را روی سر خود محکم کرده و سمت پل شناور می‌آید، با گلایه گفت: خیلی نگران امسال و بالا آمدن سطح آب رودخانه هستیم. نه‌تنها من بلکه دیگر خانواده‌ها نیز از آمدن پاییز ترس دارند که مبادا حادثه تلخ سال گذشته بار دیگر تکرار شود.ابوحمید گفت: مسئولان بارها به اینجا آمده و مشکلات پل شناور را دیده‌اند و فقط امیدوارم که قبل از بارش‌های پاییزی مشکل مردم در مورد این پل حل شود تا دیگر نگرانی در این زمینه نداشته باشیم.

تعویض یا ترمیم پل عنافچه
سید کریم حسینی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان اظهار کرد: از همان روزهای اول انتخاب به‌عنوان نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس موضوع ساخت و شروع پروژه پل جدید را برای اهالی روستاهای عنافچه پیگیری و تاکنون سه بار هم شخصاً بازدید داشتم. برای شروع این پروژه با استاندار خوزستان و مدیرکل راه و شهرسازی رایزنی شده و اعتباری را برای آن در نظر گرفتند. مرحله اول پروژه در حال انجام است که مستندات به‌صورت مبسوط جمع‌آوری و شمع کوبی آن‌هم انجام‌شده است. به دنبال یک مرحله دیگر از پرداخت اعتبار برای ادامه کار هستیم و در حال حاضر پروژه فعال و اقدامات مربوط به ساخت پل ثابت در حال انجام است ولی نیاز به تزریق اعتبار جدید دارد.نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از پل شناور هم دو بار بازدید داشتم و برای پیگیری ماشین‌رو شدن یا جایگزین شدن یک پل شناور ماشین‌رو دیگر نامه‌ای به ستاد نیروهای مسلح ارسال و آن‌ها جواب نامه را به فرمانده نیروی زمینی ارتش ارجاع دادند. حدود سه هفته قبل نیز جلسه‌ای با امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش برگزار و ضمن پیگیری برای مکاتبات از آن‌ها درخواست داشتم تا با توجه به وضعیت شهرستان و اینکه پل تنها راه ارتباطی بین دو طرف شهرستان باوی است، این پل شناور فعلی تعویض و یا ترمیم شود.وی افزود: متأسفانه پل فعلی فقط برای تردد به‌صورت پیاده تعبیه‌شده و از ارتش درخواست کردیم که امکان تردد خودروها را نیز فراهم کنند تا مردم ساکن روستاهای عنافچه امکان رفت‌وآمد داشته باشند چراکه آن‌ها برای خرید مایحتاج به شهر می‌روند و همچنین برای فصل مدارس و دیگر ترددها بتوانیم این مشکل را حل کنیم. ارتش قول مساعد داده است و حتی یکی از امیران ارتش را برای این کار تعیین کرده که رابط باشد و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که تا برای سرعت بخشیدن به کار حساس‌تر شوند. آخرین پیگیری‌ها نیز برای این بوده است که هم پروژه پل ثابت تزریق اعتبار و هم پل شناور تبدیل به پل سواره شود.

پیشرفت ۱۰ تا ۱۲ درصدی پل عنافچه
رضا رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان اظهار کرد: پروژه پل عنافچه یکی از مطالبات جدی مردم این منطقه است که سال گذشته با حضور وزیر راه کلنگ زنی شد. پل عنافچه به ملاثانی اسفند سال گذشته به زمین زده‌شده و تاکنون تنها بین ۱۰ تا ۱۲ درصد پیشرفت داشته است، ادامه می‌دهد: اجرای این پروژه باعث آسان شدن تردد و دسترسی بهتر به ۵۰ روستا می‌شود. اعتبار پیش‌بینی‌شده برای این پروژه بالغ‌بر ۴۸۸ میلیارد ریال است، طول این مسیر ۴۲۷ متر و عرض آن نیز ۱۲.۵ متر است. باوجود کمبودهای اعتباری تلاش می‌شود تا پیش از آغاز فصل بارندگی عمده کارهای این پروژه انجام شود، احداث این پل سبب کاهش زمان و مصرف سوخت برای تردد اهالی این منطقه می‌شود.

تلاش برای تهیه یک پل شناور تازه
منوچهر ورناصری، فرماندار باوی نیز بیان کرد: کار ساخت پل ثابت شروع‌شده و در حال حاضر پروژه فعال است ولی ساخت آن حداقل دو تا سه سال زمان می‌برد.  ارتش هم اعتقاد دارد که این پل قدیمی و به خاطر فرسوده بودن امکان تردد خودرویی ندارد. استاندار خوزستان و معاونت عمرانی پیگیر ساخت پل و یا جایگزین شدن یک پل موقت با امکان گذر خودرویی هستند ولی پل فعلی در صورت انجام تردد خودرویی بیم غرق شدن دارد. همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا یک پل شناور تازه و با امکان عبور خودرو را برای مردم تهیه کنیم تا کار ساخت پل ثابت به اتمام برسد.

پل عنافچه پیشرفت فیزیکی خوبی نداشته است
محمود ساعدی، بخشدار بخش مرکزی باوی اظهار کرد: پل عنافچه پل TMT جنگی است که بعد از ترمیم از سوی ارتش نصب شد و امکان عبور ادوات جنگی از روی این پل قبل‌ترها وجود داشته است، با توجه به فرسودگی این پل، اگرچه تعمیر و تقویت‌شده است اما این ترس وجود دارد که به دلیل فرسودگی و سنگینی بار اتفاقی رخ دهد و به همین دلیل اجازه تردد خودرو ممنوع است. استانداری خوزستان، فرمانداری باوی و بخشداری همراه با سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس پیگیر حل این مشکل هستند. بعد از ارتش با سپاه نیز صحبت‌هایی را در این خصوص داشتیم تا شاید یک پل ماشین‌رو موقت برای مردم نصب شود،همچنین با پیگیری‌هایی که نماینده مردم در مجلس با فرمانده نیروی زمینی داشته است، آن‌ها نیز قول مساعد برای تحقق این مهم داده‌اند اما تاکنون هیچ کاری انجام‌نشده است.بخشدار بخش مرکزی یادآور شد: باوی ۳۱ روستا با جمعیتی بالغ‌بر ۱۲ هزار نفر، ساکن روستاهای عنافچه از توابع شهرستان باوی هستند که از این پل استفاده می‌کنند، سال گذشته برای دانش آموزان اتوبوس و مینی‌بوس تدارک دیده شد اما به دلیل اینکه جاده شیبان و کمربندی را دور بزنند، مسیر آن‌ها ۵۰ تا ۶۰ دقیقه دورتر می‌شد، حاضر شدند خطرات احتمالی را به جان خریده و به‌وسیله قایق از رودخانه کارون بزرگ عبور کنند. اگر پل ساخته شود، زمان عبور با ماشین پنج دقیقه می‌شود، اگرچه فعالیت در پروژه این پل شبانه‌روزی انجام می‌شود اما بااین‌حال تاکنون پیشرفت فیزیکی خوبی نداشته است. اعتبار ساخت پل بالغ‌بر ۵۰ میلیارد تومان است، در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد آهن‌آلات و میلگرد خریداری و در محل ساخت پل دپو شده است.بر اساس این گزارش، حال پس از اتفاقات پیش‌آمده در سال‌های گذشته و ناامنی‌های موجود بر سر راه تردد اهالی روستاهای عنافچه تا شهرستان باوی از طریق قایق یا حتی پل شناوری که به‌صورت موقت تا زمان ساخت پل ثابت بر روی رودخانه بسته‌شده است، آنچه ضروری به نظر می‌رسد، سرعت عمل بیشتر برای اتمام مراحل ساخت پل ثابت و افتتاح هرچه زودتر آن است تا اهالی روستا دیگر اضطراب و استرس حوادث خطرساز جانی را برای خود و فرزندانشان در زمان عبور از پل شناور مذکور نداشته باشند. اکنون و پس از اعلام خبر تخصیص اعتبار لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی توسط نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، چشم امیدها به اتمام این پروژه مهم دوخته‌شده است. باید در مورد چنین پروژه‌هایی که پای جان انسان‌ها و وضعیت زندگی آن‌ها در میان است، از روندهای طبیعی و قانونی سرعت عمل بیشتری به خرج داد تا از تلفات ناشی از تأخیر ساخت آن‌ها کاسته شود.
مرجع : مهر