به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۲۳۳۵۹۵

پراید همچنان تولید می‌شود؟

پراید همچنان تولید می‌شود؟
گروه اقتصادی: از سال گذشته خبرهایی حاکی از خداحافظی پراید با صنعت خودروسازی منتشر شد. اردیبهشت ماه امسال خبر آمد که خط تولید پراید متوقف شده است و پس از آن در مرداد ماه مراسم رسمی توقف خط تولید این خودروی مردمی برگزار شد.  اما چندی پیش خبری مبنی بر ادامه دار بودن خط تولید پراید در فضای مجازی منتشر شد. خبری که هم می‌توانست امیدوار کننده و هم ناامید کننده باشد. از این دید می‌توان گفت خبر امیدوار کننده است که این روزها با پایان خط تولید، شاهد افزایش قیمت نجومی این اتومبیل هستیم و باعث نگرانی‌های زیادی نیز شده است.  اکنون سوالی که پیش می‌آید این است، پرایدی که در گذشته کمتر از پنجاه میلیون تومان هزینه داشت این روزها به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است و جای سوال دارد که علت این همه گرانی چیست؟ چرا در خودرویی که دیگر تولید نمی‌شود باید شاهد این همه گرانی باشیم؟

شرکت خودروسازی سایپا تولید پراید را متوقف کرده است
مجید باقری قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش در خصوص تولید پراید زیرزمینی، گفت: شرکت خودروسازی سایپا تولید پراید را متوقف کرده است. زمانی که آمارهای کدال را برای سازمان بورس ارسال می‌کنیم عملکرد تولید را در آن ذکر می‌کنیم.  قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا  ادامه داد: در این آمار کدال، تولید وانت همچنان ادامه دارد و تولید وانت پراید را از بین نبرده ایم. در آمار کدال نوشته شده پراید ۱۵۱ که برخی تصور کردند همان پراید ۱۳۱ است که در گذشته تولید می‌شده است، اما باید گفت تولید این خودرو متوقف شده است.  باقری بیان کرد: هم اکنون تولید پراید وانت به قوت خود باقیست، اما آمار آن مانند پراید بالا نیست و کم است که اگر متقاضیان آن زیاد باشد، تعداد تولید آن را افزایش خواهیم داد.او در خصوص صادرات پراید به کشورهای دیگر، گفت: در گذشته که تولید پراید داشتیم، صادرات هم داشتیم، اما اکنون با توجه به شرایط پیش آمده و شیوع ویروس کرونا این صادرات کاهش یافته است. این نکته قابل ذکر است که کارخانه تولید پراید در کشورهای دیگر همچون سوریه داریم و که خودرو را کامل تولید می‌کنند.  آمار تولید ۲ هزار و ۲۶۲ دستگاه خودرو از خانواده پراید، مربوط به تولید وانت ۱۵۱ بوده است.قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: گروه خودروسازی سایپا در راستای برنامه‌های خود برای تحول و تنوع بخشی به سبد محصولات خود، تولید خودرو سواری پراید را طبق برنامه اعلام شده در ۳۱ تیرماه گذشته متوقف کرده است، اما تولید وانت ۱۵۱ که از محصولات خانواده پراید به شمار می‌رود، با هدف تامین نیاز ناوگان حمل و نقل درون شهری کشور ادامه پیدا خواهد کرد.
به گفته این مقام مسئول آمار ۲ هزار و ۲۶۲ دستگاه خودرو از خانواده پراید که در گزارش عملکرد مردادماه شرکت سایپا در سامانه کدال نیز منتشر شده، مربوط به این خودرو تجاری است.

تولید پراید با اسم جدید!
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو درباره توقف تولید پراید گفت: تا زمانی که بازار رقابتی نباشد و درهای کشور به روی صنعت خودرو بسته باشد، بعید است خودروی پراید توقف تولید شود و بازار ایران با آن خداحافظی کند.
او با بیان اینکه تولید پراید می تواند از دیدگاه صادراتی باشد، ادامه داد: بارها اعلام شده که تولید پراید می‌خواهد متوقف شود، اما هر بار با اعمال تغییراتی در این خودرو، با اسمی جدید روانه بازار شده است. باید گفت که پراید به عنوان ارزان‌ترین خودرو کشور همچنان مشتری دارد و با توجه به قدرت خرید مردم و گران بودن محصولات دیگر، هنوز اقبال به سمت پراید برای خریداری بالا است.زاوه در ادامه تصریح کرد: مسئولان خودروی تیبا را به عنوان جایگزین پراید معرفی کرده اند و این در حالی است که ۱۰ سال از تولید تیبا می‌گذرد و احتمالا تا ۱۰ سال آینده نیز مهمان ما خواهد بود؛ بنابراین اگر سیاست گذاران تولید خودرو همچنان تاکید بر تولید خودروی ۵ هزار دلاری دارند، نمی‌توان توقع عرضه یک خودروی با کیفیت به بازار را داشت.این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اگر این کار امکان پذیر بود چینی‌ها با توجه به توانایی بالای خود این محصول را تولید و روانه بازار می‌کردند، گفت: بعید است خودروی جایگزین پراید محصول با کیفیت تری نسبت به خود پراید باشد.امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو  با بیان اینکه خروج پراید از چرخه تولید به عنوان یک خودرو با تکنولوژی قدیمی تصمیم مهم، قابل توجه و ارزشمند بوده است، گفت: قطعا پراید دیگر در ایران جایگزینی ندارد، زیرا در شرایط فعلی اقتصادی کشور و تورم لجام گسیخته مواد اولیه و نهاده‌های تولید بعید است شرکتی بتواند یک خودرو با قیمت ۲۵۰۰ دلار تولید کند؛ حتی اگر قرار باشد در سطح تکنولوژی و کیفی پراید باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: به نظر می‌رسد که در سال جهش تولید، باید از سیاستمداران درخواست کنیم که به جای مبانی سیاسی که احتمالا روزانه می‌تواند عوض شود، در سیاستگذاری و فضاسازی برای صنعت و به خصوص صنعت خودرو، مبانی اقتصادی و فنی را به عنوان معیار قرار دهند و منافع بلندمدت مردم و کشور را به جای منافع کوتاه مدت و زودگذر در نظر بگیرند.او در ادامه، ارزیابی کیفیت خودرو را امری کاملا کارشناسی و تخصصی توصیف کرد و گفت: کیفیت محصولات خودروسازان توسط سازمان استاندارد و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی و اعلام می‌شود؛ بنابراین اظهارنظرهای غیرمستند و بی‌پشتوانه از سوی هر کسی که اطلاعات فنی و مهندسی و صنعتی ندارد، شایسته به نظر نمی‌رسد.کاکایی افزود: جالب است کسانی که برای حضور در رسانه‌ها موضوع تکراری و نخ نمای پراید را دستاویز قرار می‌دادند، حالا نگران نبودن پراید در بازار شده و جای خالی آن را سوژه مصاحبه می‌کنند! در این میان خودروساز داخلی بلاتکلیف مانده است که این آقایان بالاخره پراید را می‌خواهند یا نمی‌خواهند!اگرچه در سال‌های اخیر، توقف خط تولید پراید یکی از تاکیدات اصلی کارشناسان صنعت خودرو بود، اما این توصیه‌ها در شرایط عادی انجام می‌گرفت، از آنجا که در حال حاضر واردات خودرو ممنوع شده توقف تولید کامل آن با، اما و اگرهای بسیاری همراه خواهد بود.  علیرغم اینکه کیفیت تیبا و ساینا تفاوت چندانی با پراید ندارد، اما قیمت آن‌ها بیشتر است و این امر می‌تواند با توجه به کاهش توان مالی مردم، اقشار آسیب پذیر را از خرید خودروهای ارزان قیمت نیز محروم کند. از سوی دیگر احتمال نابسامانی بیشتر بازار خودرو دور از انتظار نخواهد بود.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: پراید