به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۲۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۲۳۳۶۲
اعتراض در بزرگترین کارخانه تولید شکر سفید در ایران

ديروز در شرکت‌کشت‌وصنعت‌کارون چه‌خبر بود

گروه اقتصادي: صبح ديروز با هجوم 2 هزار کارگر خشمگين «نی‌بر» به کمپ صنعتی کشت و صنعت کارون، فعالیت‌هاي بزرگترین کارخانه تولید شکر سفید در ایران و خاورمیانه متوقف شد!
ديروز در شرکت‌کشت‌وصنعت‌کارون چه‌خبر بود
گزارش از شوشتر: جهانگیر ترکستانی

کارگران نی‌بر دستی مجتمع بزرگ کشت و صنعت کارون در حومه شوشتر با دست کشیدن از کار و هجوم به کمپ صنعتی شرکت مانع فعالیت‌هاي تولیدی این مجتمع شدند. اعتراض و تجمع این کارگران موجب تعطیل شدن آسیاب‌های دریافت محصول نیشکر و به تبع آن سایر بخش‌هاي مرتبط و امور تدارکاتی واداری گردید و به دنبال آن کارگران و کارمندان کمپ صنعتی با مشاهده اعتراض 2هزار کارگر نی‌بر که بسياري از آنان با خود قمه (ابزار درو نیشکر) حمل مي‌کردند ناچار به ترک محل کار خود شدند!

یکی از معترضان گفت: مدیریت شرکت قول داده است حقوق و مزایای ماهیانه ما پس 35 تا40روزیعنی بین پنجم تا دهم ماه بعد پرداخت گردد که علی رغم پیگیری‌هاي مکرر نمایندگانمان مدیریت شرکت تا به امروز نتوانسته است به وعده خود عمل نماید و همین امر باعث اعتراض ما شده است. وی با تأکید براینکه تجمع ما اعتراض صنفی جهت دریافت حقوق ماهیانه مان است، از مدیریت شرکت خواست تا با مسئولیت پذیری بیشتر به خواست کارگران و حق و حقوق قانونی آنان توجه بیشتری شود تا شاهد چنین اعتراضات گسترده ای که قطعاً در چنین فصلی که موسم برداشت محصول است باعث توقف کارخانه و روند جاری کار و به تبع آن زیانهای فراوان مالی به شرکت مي‌گردد جلوگیری شود.

به گفته وي، عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران در چنین فصلی که توام با برداشت محصول و تولید و عرضه شکر به بازار مصرف است کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد و مسئولین شرکت باید با حساسیت بیشتر به موضوع توجه کنند تا جامعه کارگری به ویژه کارگران نی بر سایر واحد‌هاي نیشکری استان را ناخواسته تشویق به بحران سازی ننمایند.

البته اشاره به این موضوع نیز حائز اهمیت است که بدانید مجتمع عظیم کشت و صنعت کارون از ابتدای شروع به کار دولت‌هاي نهم و دهم با بی مهری‌هاي فراوان روبرو گردید و عملا از چرخه تولید جدی بویژه در یکی دوسال اخیر فعالیت دولت دهم خارج شد و با فراز و فرودهای فراوانی روبرو بوده است. و همین بی توجهی تا به امروز ادامه دارد تا جائیکه بنیان این شرکت را متزلزل نموده و مدیریت شرکت را با چالش‌هاي عدیده‌ای مواجه ساخته که مشکلات نقدینگی از جمله این نابسامانی هاست.

گفتنی است کارگران نی‌بر دستی که عموماً از استان لرستان به اینجا مي‌آیند، کارگران زحمت‌کش و شریفی هستند که سخت‌ترین و پر مشقت‌ترین کار این شرکت یعنی عملیات درو نیشکر را به صورت دستی انجام مي‌دهند و سالهاست که از مشکلات صنفی فراوانی از جمله بیمه بازنشستگی (عدم استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان آور) رنج مي‌برند و معمولا همه ساله به ویژه یکی دو سال اخیر از ابتدای برداشت نیشکر (مهرماه) تا پایان بهره برداری چندین باربه اشکال مختلف دست از کار مي‌کشند و اعتراض اخیر یعنی اشغال کمپ صنعتی و مختل نمودن فعالیت‌هاي کارخانه شدید ترین نوع اعتراض آنان است.

سال قبل نيز با چنین شیوه‌ای حدود سه روز کلیه فعالیت‌هاي کمپ صنعتی این شرکت به طور شبانه روز با بیرون رفتن اجباری کارگران،کارمندان، تکنسین‌ها و مهندسین تعطیل گردید که با وساطت نیروهای انتظامی و دخالت گارد ویژه، رئیس هیئت مدیره (نماینده اسبق شوش در مجلس شورای اسلامی) و نهایتاً با حضور معاون وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی دولت دهم در بین کارگران معترض و وعده حل مشکلات صنفی آن‌ها به ویژه استفاده کارگران نی بر از حق بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور آنان را روانه مزارع نمود ولی این وعده و وعید‌ها تا به امروز نه تنها به مرحله عمل نرسید بلکه به نظر مي‌رسد به کل فراموش شده است.

گفتني اينكه، شرکت کشت و صنعت کارون در شمال استان خوزستان و در حومه شوشتر بزرگترین کارخانه تولید شکر سفید در ایران و خاورمیانه است که در صورت حمایت دولت مي‌تواند در سنگر نبرد خودکفایی تا قطع وابستگی نقش مهمی را ایفا نماید این غول صنعتی تا قبل از شروع به کار دولت‌هاي نهم و دهم زمینه اشتغال20 هزار نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده بود و درحال حاضر با ریزش‌هاي نیروی انسانی و عدم جایگزین نیروهای جدید با کمتر از 2500 نفر مشغول فعالیت مي‌باشد!

قربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ۰۹:۵۶
اوضاع بد اقتصادی یک طرف و اوضاع پرداخت حقوق کارمندان و کارگران یک طرف .
در یک حکومت اسلامی گاهی با چنان پارادوکس های رفتاری برمی خوریم که نمی شود اسمی رویش گذاشت .
حق ارگر را قبل از خشک شدن عرقش به او بپردازید ..
نه تنها قبل از حشک شدن عرقش نمی ردازند بلگه منتظر می مانند ریشه های زندگیش بخشکد !
باید اعتصاب کنند . (181211)
الیاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ۰۹:۵۷
بجای رسیدگی آقایون !!!! به مشکل این اقشار زحمت کش بهتره مسائل حاد تر !!!! که همون دستگیری آقای تتلو هستش رسیدگی کنن !!!!؟؟؟؟
خدایا در مورد ما مردم ""اصل تناسخ"" رو رعایت کن خواهشاً !!!! (181212)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ۱۰:۲۲
از ماست که بر ماست (181227)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ۱۰:۲۹
گویا قرار نیست سایه مدیران ناکارآمد و ناتوانی که فقط با رانت های سیاسی بر شرکتهای تولیدی چنبره زده اند کمرنگ شود . شرکت کارون تا قبل از دولتهای نهم و دهم با تولید سالانه بیش از یکصدو هفتاد هزار تن شکر سفید و صدها هزار تن دیگر مشتقات یکی از بزرگترین تولید کنندگان خاورمیانه محسوب می شد که متاسفانه با شروع بکار دولت عدالت محور نهم و دهم تولید این کارخانه به کمتر از هفتاد هزار تن در سال تقلیل یافته و با توجه به اینکه تعداد شاغلین به کمتر از یک ششم افول نموده ولی باز هم توانایی پرداخت حقوق و هزینه های جاری را ندارد . متاسفانه اعضاء هیات مدیره و مدیران اجرایی هیچ نسبت کاری و تخصصی با صنعت نیشکر نداشته و بدلیل مناسبات سیاسی شرکت را دچار بحران نموده اند . امید است وزرای مربوطه و استاندار خوزستان فکری اساسی برای صنایع نیشکری داشته باشند (181232)
۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ۱۵:۳۴
یعنی چه حمله کردند و کارخانه را تعطیل میکنند مگر مملکت قانون و دادگستری ندارد که اینها لشکر کشی میکنند بروند شکایت کنند ویا اعتراض ارام کنند، به چه حقی جلوی کار تولید را میگیرند اگر با اینها که معمولا از جایی خط میگیرند برخورد قانونی نشود دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود و هر کس با هر بهونه به حق یا ناحقی جرات گردنکشی و قلدربازی پیدا میکند (181619)
۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ۱۶:۴۴
آقای برادر سنگ موقعی روی سنگ بند میشه که سنگ زیرین (مدیریت) درست انتخاب شده باشه وقتی مدی عامل میری مقدم باشد باید این اعتصابات باشد (181714)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ۱۱:۲۷
واقعا مطالب نوشته شده صحت دارن ولی کو گوش شنوا (181261)
۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ۱۱:۵۳
تو اکثر کارخونه های ایران استثمار کارگرای بدبخت وجود داره (181270)
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ۱۳:۳۸
اینجانب از کارشناسان شرکت کشت و صنعت کارون میباشم در خصوص مطالب فوق ضمن تایید محتوی بعرض میرسانم متاسفانه نویسنده فقط گوشه ای از مشکلات شرکت را مطرح کرده اند در واقع این شرکت با تحت اختیار داشتن 50000 هکتار از اراضی حاصلخیز شمال خوزستان و فراهم نمودن زمینه اشتغال 10000 نفر کارگر رسمی، موقت و بیمانکار قطب اقتصادی منطقه و کشور میباشد که تابحال علیرغم قرار گرفتن در معرض بدترین شرایط از جمله جنگ تحمیلی، خشکسالیها و غیره بواسطه وجود بتانسیل بالا توانست سربا بماند ولی متاسفانه در 2 سال اخیر بدلیل تحمیل مدیریت ضعیف از طرف بانک کشاورزی به این شرکت و بافشاری آغشته به لجاجت بر حفظ این مدیریت ناکارآمد باعث متلاشی شدن سیستم و ارکان شرکت گردیده که سقوط آزاد تولید و مشکلات اجتماعی از قبیل این اعتصابات از توابع آن انتصاب و اصرار بر ان است.
در نهایت بنظر میرسد اگر فکر اساسی که تغییر مدیریت باشد، اتخاذ نگردد این مشکلات ممکن است جنبه های دیگر منجمله امنیتی پیدا کند (181397)
۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ۱۳:۳۸
مگر نه اینکه حدیث داریم حقوق کارگر قبل از خشک شدن عرقش پرداخت شود؟چرا حقوق پایین افراد در تمام سازمانها باید دیر پرداخت شود؟ (181398)
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ۱۳:۴۰
تولید از 165000 تن شکر به 70000 تن در دوره مدیریت فعلی ( مقدم) رسید (181400)