به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۲۳۳۶۲۶

بهترین مواد غذایی برای سلامت دندان‌ها

بهترین مواد غذایی برای سلامت دندان‌ها
گروه علمی: یکی از چیز‌هایی که در سلامت دندان‌ها تأثیرگذار است، نوع غذا‌هایی است که مصرف می‌کنیم. اینکه چه غذا‌هایی برای سلامتی دندان‌ها مفید هستند یا چه زمان باید دندان عقل را کشید، از پرسش‌هایی است که قصد داریم در این گزارش به آن پاسخ دهیم.

علت پوسیدگی دندان
به اعتقاد «اشتفان زیمر» دندانپزشک آلمانی، علت پوسیدگی دندان‌ها به تغذیه نادرست باز می‌گردد؛ بطوری که پوسیدگی دندان به دلیل خوردن زیاد کربوهیدرات‌ها به خصوص قند است. باکتری‌های موجود در رسوبات دندانی از قند، سبب تولید اسید‌هایی می‌شود که به نوبه خود باعث پوسیدگی دندان می‌شوند.دکتر زیمر اظهار می‌کند: مسئله تنها به آنچه ما می‌خوریم ختم نمی‌شود؛ بلکه زمان و چگونگی آن نیز مهم است.او در ادامه می‌گوید: به هنگام فاصله میان وعده‌های غذایی، فرآیند پیچیده‌ای در دهان شکل می‌گیرد. رسوباتی از باکتری‌ها در دهان وجود دارد که از قند، اسید تولید می‌کنند. سپس میزان PH به سطحی پایین کاهش می‌یابد (یعنی اسیدیته افزایش می‌یابد) و کلیسم موجود در دندان‌ها را از بین می‌برد.این دندانپزشک آلمانی می‌افزاید: حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا مقدار PH دوباره از این مقدار عبور کند و در این مدت، دندان‌ها ضعیف هستند.اما خبر خوب این است که بدن در صورتی که زمان کافی در اختیار داشته باشد، به تنهایی این کار را انجام می‌دهد. این بدان معناست که در میانِ وعده‌های غذایی، چند ساعت استراحت کنید و میان وعده سبک و یا نوشیدنی، بین آن نخورید.

نقش سبزیجات  در سلامت دندان
سبزیجات از بهترین انتخاب‌ها در خصوص میان وعده‌ها هستند؛ چرا که دربردارنده مواد قندی کمتری بوده و نیازمند جویدن بیشتری هستند، به مانند ساقه‌های کرفس که سرشار از فیبر‌هایی است که تا حدی دندان‌ها را تمیز می‌کند. همچنین فلفل و هویچ نیز مفید هستند.اما کسانی که خوردنی‌های شیرین را دوست دارند، می‌توانند سیبی را بخورند که دارای مقداری شیرینی باشد؛ اما نباید شیرینی آن زیاد باشد. برعکس، خوردن میوه‌هایی که میزان زیادی قند دارند، به مانند موز، نیازمند آن است که دندان‌ها بلافاصله پس از آن مسواک شوند.

خوراکی های مضر برای دندان
بهتر است غذا‌هایی خورده شود، که به دندان نمی‌چسبند؛ چرا که شستن دندان‌ها در این موارد دشوار بوده و سبب می‌شود این مواد برای مدتی طولانی بر روی دندان‌ها باقی بمانند و در نتیجه به دندان‌ها آسیب برسانند.برای مثال «چیپس» به سطح محل جویدن می‌چسبد و از طریق کربوهیدرات فراوان، به آنجا آسیب می‌رساند.

ویتامین‌های لازم برای دندان
به طور کلی ویتامین ها، نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان‌ها دارند. از این رو، میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ و نیز زرد رنگ، در بردارنده مقدار فراوانی ویتامین A هستند که به نوبه خود برای غشای مخاطی دهان مفیدند؛ همچنانکه ویتامین دی (D) نیز دارای اهمیتی فراوان برای رشد دندان‌ها و قدرت آنهاست.

چه زمانی باید دندان عقل کشیده شود؟
در برخی موارد دندان عقل سبب درد‌های شدیدی می‌شود که باید کشیده شود.متخصص جراحی دهان، فک و صورت آلمانی «تورستن ریچرت» (Torsten Reichert) در این زمینه می‌گوید: مشکلات دندان عقل به دلیل کوچک بودن فک و یا رشد این دندان در موضعی نادرست به وقوع می‌پیوندد، یعنی پدیدار شدن دندان عقل به شکل جزئی یا اینکه به صورت وارونه بیرون آید.او افزود: دندان‌های عقل اکثرا سبب ایجاد مشکلاتی مانند التهاب ها، ورم و درد شده و دندان‌های مجاور را نیز اذیت می‌کند.این جراح آلمانی می‌گوید: دندان‌های عقل تا سن ۲۰ سالگی ظاهر می‌شوند که باید آن‌ها را کشید و در صورت لزوم، پیش از ۲۵ سالگی انجام شود؛ زیرا برداشتن استخوان‌های اطراف با وجود تشکیل ریشه آسان است. گاهی نیز پزشک مجبور می‌شود تا دندان عقل را در صورت آنکه مانع رشد و خروج داندان‌های مجاور شود، زودتر بکشد.دندان عقل همچنین در زمان وقوع عوارضی مانند عفونت اطراف تاج دندان که سبب درد شدید به هنگام بازکردن دهان می‌شود، کشیده می‌شود؛ اگر دندان عقل در مقطعی، عوارضی ایجاد کند، کشیده می‌شود.
برچسب ها: دندان