به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۲۳۳۸۸۱
از طهران تا تهران

پایتخت به شهر ما بدهکار است

پایتخت به شهر ما بدهکار است
گروه جامعه: طهران که قدمت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ ساله دارد با نام گذاری تهران، نامش را تیران گذاشتند که امروز پایتخت به شهر ما بدهکار است، شهری که به دالان های زیر زمینی و شهر زیر زمینش و بیش از ۸۰۰ درب سنگی دارد نتوانست با صنعت گردشگری پیوند بخورد.
شهردار  تیران در نشست خبری با  اصحاب رسانه اظهار داشت: تیران با وجودی که یک شهر تاریخی است اما در این سالها به علت عدم معرفی و شناساندن هویت واقعی آن به مردم نتوانستیم گردشگران را به این سمت هدایت کنیم.
شفیعی  با اشاره به اینکه زیر ساخت های گردشگری هنوز در این شهر فراهم نشده است، اعلام کرد: شهر تیران که همان  طهران قدیم است در حال حاصر بالغ بر ۲ بوم گردی دارد که تا پایان سال به شش عدد میرسد.

وی با اعلام اینکه شهرداری و شورا در این سالها گام های خوبی در راستای مرمت و بازسازی میراث فرهنگی برداشته است، گفت: در خمین راستا اقدام به مرمت و بازسازی خانه های تاریخی، آسیاب آبی و حمام قدیمی کردیم و پارک ویژه گردشگری احداث کردیم.
شفیعی از ورود جدی ngo های برای حفظ و نگهداری میراث فرهنگی خبر داد و گفت: بالغ بر ۱میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری اقتصادی،   تجاری و گردشگری در این شهر شده است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه توقف گردشگران در تیران و کرون در حد یک خرید کوتاه است،.
شفیعی گفت: حریم این شهر که در مرکز شهرستان قرار گرفته، سه هزار و ۵۰۰ هکتار و محدوده آن ۷۰۰ هکتار است.
وی با بیان اینکه مساحت بافت فرسوده شهر تیران ۳۰ هکتار است، خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده و با توجه به قدمت مناطق مختلف این شهر، این مساحت در سالیان آینده به بیش از ۱۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت.

شهردار تیران‌وکرون ادامه داد: اقدامات اولیه و تدابیر لازم برای بازآفرینی این بافت شهری انجام شده و با وزارت راه و شهرسازی رایزنی شده تا جانمایی‌ها و طرح‌های لازم اجرا و تدوین شود.
وی گفت: بافت تاریخی و آثار قدیمی شهر نماد هویت شهروندان است و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ هر منطقه دارد که باید حتما به آن توجه شود و این شهر نیز از این قاعده مستثنی نیست.
شهردار تیران‌وکرون افزود: بافت تاریخی نباید تخریب شود یا خسارت دیگری به آن وارد شود، احیای بافت تاریخی و توانمندسازی آن با استفاده از طرح‌های بازآفرینی تاثیر زیادی در رونق گردشگری شهری و جذب توریست دارد و از حاشیه‌نشینی جلوگیری می‌کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری تخفیف‌هایی را برای صدور پروانه ساختمانی در بافت تاریخی و فرسوده در نظر گرفته و بسته‌های حمایتی و تشویقی برای سرمایه‌گذاری در این بخش از شهر قرار داده است.
وی گفت: در حال حاضر سرانه فضای سبز شامل پارک‌ها و درختکاری‌های انجام شده در معابر و خیابان‌ها در شهر تیران و کرون، ۱۱ مترمربع است. سرانه استاندارد فضای سبز برای این شهر ۱۲ مترمربع است که با اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه در این زمینه در آینده نزدیک به این حد می‌رسیم.
برای افزایش سرانه فضای سبز، احداث دو پارک جدید در مناطق بهارستان و ساحلی شهر پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر  طرح درختکاری در باغچه‌ها و بعضی میادین شهر اجرا می‌شود و درختان بعضی پارک‌ها هم جایگزین می‌شود.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه بعضی از درختان شهر در سالیان گذشته به دلیل خشکسالی و شیوع آفات از بین‌رفته‌ است، طرح اصلاح یا جایگزینی آن‌ها و درخت‌های جدید هم انجام می‌شود.
وی گفت: شهرداری‌ها در حد امکانات موجود و اعتباراتی  که در اختیار دارند برای توسعه فضای سبز تلاش می‌کنند، اما بخش مهم دیگری که شامل حفظ این فضاهاست با همکاری شهروندان ممکن است. شهروندان باید با احساس مسئولیت در این زمینه همکاری کنند.
شفیعی،تصریح کرد: مناسب‌سازی و تسهیل شرایط برای حضور معلولان جانبازان و سالمندان در همه فضاهایی سبز شهری انجام شده است. در طرح احداث پارک‌های جدید هم مناسب‌سازی جزو مهم‌ترین اولویت‌های پیش‌بینی شده است.

استانداردسازی وسایل‌ بازی برای کودکان نیز مورد توجه بوده است و در همه پارک‌ها انجام شده است.
رییس شورای شهر تیران و کرون جمعیت این شهر را ۲۵ هزار نفر خواند و گفت: این شهر پتانسیل گردشگری بالایی دارد و دارای کوچه باغ های بسیاری است و صنایع دستی فراوانی دارد و محل زنگولهدسازی و دارای محصولات کشاورزی غتی است.
و دیگر عضو شورای شهر با اشاره به اینکه صنایع آلاینده در شهر پاک حذف کردیم، اعلام کرد: اصلاح ورودی شرقی از دیگر اقدامات انجام شده در شهر تیران‌است