به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۲۳۳۸۹۱

عذرخواهی کره جنوبی از همسایه شمالی

عذرخواهی  کره جنوبی از همسایه شمالی
گروه بین الملل: رئیس جمهور کره جنوبی برای نخستین بار از بابت اتفاق چند روز پیش که طی آن یکی از مقامهای این کشور توسط سربازان کره شمالی کشته شد، عذرخواهی کرده و گفت، دولت او در مسئولیتش برای حفاظت از یک شهروند خود کوتاهی کرده است.
 این تیراندازی سربازان کره شمالی به مقام کره جنوبی موجب بالا گرفتن انتقاد از دولت سئول به خاطر تلف کردن ساعتها وقت در اقدام برای نجات دادن این فرد که در آبهای کره شمالی سرگردان بود، شد. این اتفاق همچنین در موردی نادر با عذرخواهی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هم همراه شد اما پیونگ یانگ مقام مذکور را از بابت کشته شدنش مقصر دانست و گفت که او قبل از شلیک سربازان کره شمالی برای فرار کردن تلاش کرد.روز یکشنبه کره شمالی، کره جنوبی را متهم به فرستادن قایقهایش به سمت مرز دریایی غربی مورد مناقشه دو کشور با هدف جستجو برای یافتن جسد این مرد کرده و هشدار داد، این تجاوز می‌تواند باعث تشدید تنشها شود. ارتش و گارد ساحلی کره جنوبی تاکید داشتند که آنها تنها در آبهای جنوب این مرز مشغول جستجو بوده‌اند.
مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی در نشستی با دستیاران ارشدش عنوان کرد به اعضای خانواده عزادار این مرد "تسلیت عمیق" خود را ابراز می‌کند و همچنین از مردم کره جنوبی به خاطر "شوک و خشم" وارد شده به آنها عذرخواهی کرده و گفت، دولتش "بدون هیچ عذر و بهانه‌ای مسئول محافظت از امنیت شهروندانش است."مون جائه این در عین حال خاطرنشان کرد: "عذرخواهی کیم جونگ اون نشان داد او مشتاق به جلوگیری از فروپاشی روابط دوجانبه ما به خاطر این حادثه است" و از کره شمالی خواست تا گفتگو را از سر بگیرد و مجاری ارتباطی نظامی که در ماه ژوئن قطع کرد را مجددا برقرار سازد.کره جنوبی پیشنهاد داده که با کره شمالی به طور مشترک درباره این تیراندازی تحقیقات انجام دهد.
مون جائه این خاطرنشان کرد: امید ما این است که این حادثه غم انگیز تنها به یک حادثه غم انگیز ختم نشود و به جایش فضایی برای گفتگو و همکاری به وجود بیاورد و تبدیل به فرصتی برای توسعه روابط کره شمالی و کره جنوبی شود.