به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : ۲۳۳۹۰۳

آیا «سورپرایز اکتبر» درگیری احتمالی نظامی ایران و آمریکا در عراق است؟

آیا «سورپرایز اکتبر» درگیری احتمالی نظامی ایران و آمریکا در عراق است؟
گروه بین‌الملل: یورونیوز در گزارشی نوشت: سفر ناگهانی فواد حسين، وزير امور خارجه عراق به تهران که تا ساعتی پیش از حضور در وزارت خارجه ایران و دیدار با همتای ایرانی‌اش از دید رسانه‌ها دور نگه داشته شده بود با مجموعه تحولات رخ داده میان بغداد و واشنگتن و همچنین تشدید تنش میان ایران و آمریکا قابل پیش‌بینی است.
سفر فواد حسین به تهران برای نخستین بار از زمان تصدی پست وزارت خارجه عراق در حالی انجام شده است که تشدید تنش میان ایران و آمریکا در خاک عراق با ترور شهید قاسم سلیمانی توسط نیروهای نظامی آمریکا در عراق افزایش یافته است. دو کشور ایران و آمریکا در روزهای گذشته با اعتراض به افزایش حملات علیه مراکز دیپلماتیک‌شان در خاک عراق، به دولتمردان بغداد هشدار داده‌اند. اگر چه در حال حاضر حدود ۵۲۰۰ سرباز آمریکایی در عراق مستقر هستند اما حضور نظامی ایران و کمک‌های مالی این کشور به شبه‌نظامیان عراقی همواره محل بحث بوده است. آمریکا و متحدانش در خاورمیانه، ایران را به حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه و بی‌ثبات سازی خاورمیانه متهم می‌کنند اما ایران با رد این اتهام ها می‌گوید با تروریسم و گروه های تروریستی مبارزه می‌کند.

آمریکا تهدید به تصفیه فیزیکی رهبران گروههای شیعی عراق کرد
در همین زمینه روزنامه اخبار الخلیج چاپ بحرین در خبری نوشت: مایک پمپئو به صالح اطلاع داد: اگر حملات علیه اهداف آمریکایی متوقف نشود، آمریکا سفارت را خواهد بست و تمامی شبه نظامیان را از بین خواهد برد. نزدیکان برهم صالح رئیس جمهور عراق گفتند که وی یک نشست سری با رهبران فراکسیونهای سیاسی و احزاب شیعی با حضور فالح الفیاض رئیس هیئت حشد الشعبی برگزار کرد. این منابع گفتند که صالح، تهدید جدی آمریکا که از طریق تماس تلفنی داغ با پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دریافت کرده است را منتقل کرده است.
به نوشته این روزنامه، صالح تهدیدات آمریکا را در چهار نکته مشخص کرد که عبارتند از:
اول؛ اگر اهداف آمریکا یا اهداف وابسته به ائتلاف بین المللی مورد حمله مسلحانه قرار گیرند سفارت آمریکا در بغداد بسته خواهد شد.
در این رابطه صالح به حاضرین گفت، تصمیم به بستن سفارت آماده و در انتظار امضا توسط ترامپ رئیس جمهور آمریکاست و اگر این کار صورت گیرد بلافاصله عراق بعنوان کشوری متخاصم با آمریکا و منافع آن تلقی خواهد شد. صالح همچنین گفت: در همبستگی با سفارت آمریکا 12 سفارت خارجی دیگر در عراق نیز بسته خواهد شد که باعث انزوای کامل کشور خواهد شد.
دوم؛ تصفیه فیزیکی رهبران شیعی و فرماندهان جناحها با همان شیوه ای که در آن قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس کشته شدند.
سوم؛ انجام حملات هوایی فشرده و دقیق علیه اماکن گروههای مسلح تا زمانی که برای حکومت آمریکا اطمینان حاصل شود که این گروه‌ها از بین رفته و فرماندهان آنها کشته یا فرار کرده‌اند.
چهارم: خشکاندن اموال ثبت شده به نام سیاستمداران درگیر یا همدست با شبه نظامیان در هدف قرار دادن مواضع دیپلماتیک و امنیتی ایالات متحده و صدور احکام از سوی دادگستری بین المللی برای پیگیری آنها

مشاور فرمانده کل قوا: در مقابل هر کمک به عراقی ها دلار نقد گرفته‌ایم
یحیی صفوی، مشاور عالی فرمانده کل قوای ایران با اشاره به این نکته که تهران برای ایستادن در برابر ائتلاف کشورهای غربی و عربی در سوریه با روسیه ائتلاف کرده است، از این ائتلاف به عنوان عامل «پیروزی راهبردی در برابر داعشی‌ها» در سوریه و عراق نام برد. او در ادامه تأکید کرد که تهران در راستای عمق بخشی به دفاع در مقابل دشمنان فرامنطقه ای اش مانند آمریکا و اسرائیل عمل می کند. با این حال صفوی گفت ایران در مقابل هرکمکی که به عراقی ها کرده است، دلار نقد گرفته و با سوریه ای ها نیز قراردادهایی را در پی کمک به این کشور امضا کرده است. این در حالی است که پرونده اموال مسدود شده ایران در عراق به دلیل تحریم های آمریکا همچنان گشوده است. سردار علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران نیز در خصوص هزینه‌های مالی ایران در منطقه گفت که مجموع هزینه حضور نظامی ایران از سال ۲۰۰۶ تا امروز کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بوده است. او که در یک برنامه زنده تلویزیونی شرکت کرده بود گفت که ایران ۱۹.۶ میلیارد دلار در جنگ هشت ساله با عراق هزینه کرد اما در سال های اخیر در منطقه خیلی کمتر از جنگ ایران و عراق هزینه کرده است. در هر حال ۴۸ ساعت پس از آنکه برخی رسانه‌های خبری از تهدید عراق توسط وزیر خارجه آمریکا مبنی بر احتمال تعطیلی سفارت واشنگتن در بغداد خبر دادند، وزیر خارجه عراق به ایران رفت. به گزارش رسانه‌های خبری برهم صالح، رئیس جمهوری عراق هفته گذشته در جلسه‌ای با رهبران گروه‌های سیاسی این کشور گفته بود که وزیر خارجه آمریکا با او هشدار داده است درصورت ادامه حملات به سفارت کشورش در بغداد، واشنگتن سفارتخانه‌اش را در عراق تعطیل می‌کند. صالح به نقل از پمپئو می‌گوید که دونالد ترامپ، به‌ صورت جدی تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد یا اتخاذ یک تصمیم برای انجام عملیاتی علیه گروه‌های نظامی که پشت این حملات هستند را بررسی می‌کند. تحلیل گران سیاسی معتقد هستند که هشدار ترامپ برای حمله به گروه‌های شبه نظامی عراقی، گروه‌های «کتائب حزب الله» و «عصائب اهل حق» که طرفدار ایران هستند را هدف قرار داده است.

آخرین هشدار
منابع خبری که در نشست رئیس جمهور عراق با سران گروه‌های سیاسی حضور داشته‌اند، گفته‌اند که وزیر خارجه عراق این سخنان را به منزله آخرین هشدار دانسته تا دولت عراق جلوی شبه نظامیان مخالف آمریکا را بگیرد. وضع تحریم علیه برخی مقام‌های عراقی و جلوگیری از کمک‌های مالی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به عراق از جمله تهدیدهای وزیر خارجه آمریکا بوده است. از همین رو به نظر می‌رسد که مقام‌های عراقی هشدار وزیر خارجه آمریکا را جدی گرفته‌اند؛ به گونه‌ای که فواد حسين چند روز پيش از سفر به تهران گفته بود: «باید تلاش کنیم تا با اتخاذ سیاست خارجی مبتنی بر شفافیت با کشور «همسایه» خود ایران و «هم پیمان» خود آمریکا، اختلاف میان تهران و واشنگتن بر امور عراق تأثیر نداشته باشد. تحلیلگران سیاسی معتقد هستند بسته شدن سفارت امريكا در بغداد می‌تواند به خلاء قدرتی تبدیل شود که به سود ایران خواهد بود. از همین رو آنان توصیه کرده‌اند که آمریکا با گروه‌هایی که به هر شکل مخالف تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق هستند اما دنبال درگیری نظامی با این کشور نیستند، گفتگو کند. آنان می‌گویند که بسته شدن سفارت آمریکا در عراق با حمله نظامی این کشور به پایگاه‌های شبه نظامیان عراقی طرفدار ایران همراه خواهد شد.
به نظر می‌رسد سفر حسین به تهران، بخشی از تلاش های نخست وزیر جدید عراق برای اخذ تضمین تهران یا جلب رضایت مقام‌های ایرانی برای برقراری آرامش نسبی در کشورش باشد. البته مقام‌های ایرانی در دیدار با وزیر خارجه عراق خواستار مسئولیت‌پذیری دولتمردان عراقی در قبال عملیات نیروهای آمریکایی در خاک این کشور شده‌اند. ایران همچنین از وزیر خارجه عراق خواسته تا دولت این کشور خروج نیروهای آمریکایی را تسریع کند. اگر چه ایران در مقابل آمریکا تا كنون بسيار محتاط عمل كرده است اما شواهد تاریخی نشان می‌دهد در صورت هدف قرار گرفتن منافع نیروهای مورد حمایت ایران در عراق، تهران واکنش نشان خواهد داد و در صورت هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، دولت ترامپ واکنش نشان خواهد داد. با این حال اخبار ضد و نقیضی از احتمال خروج سفیر آمریکا در بغداد و رفتنش به کنسولگری آمریکا در اربیل شنیده می شود. از همین رو تحلیلگران سیاسی از عراق به عنوان بستر وقوع سورپرایز اکتبر به هنگام کارزار انتخاباتی‌ دونالد ترامپ نام می‌برند. پس آیا «سورپرایز اکتبر» با درگیری نظامی میان ایران و آمریکا در بستر عراق رقم خواهد خورد؟

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۲۱:۴۷
با این رویه درگیری لاجرم اتفاق میافتد. فقط باید امیدوار بود درگیری محدود و کوتاه بشه.
بیش از ۴۰ سال است که به صورت مرتب و اساسی شعار مرگ بر آمریکا گفته شده و آمریکا به عنوان دشمن معرفی شده و در سال اخیر ترور سردار سلیمانی، حل مسئله را دشوارتر کرده است و بعید است با تغییر رئیس جمهور آمریکا هم بهبودی حاصل بشه.
در عجبم که روحانی و سایر مسئولین کشور از آمریکا و تحریمش می نالند.
از دشمن انتظار داری کمکت کنه تا بزنیش؟!
ولی اینبار مردم نظاره گر خواهند بود چون خسته اند از کلمه "دشمن" و "مرگ". (369487)
يحيا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ۱۳:۲۳
نه بابا! اين چه حرفيه. جناب روحاني و جهانگيري سايه جنگ را از سر مملکت دور کرده اند. تازه ميخواهيم گلابي برجام را بچينيم! (369501)