به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۲۳۴۱۰۰

نتانیاهو: گزینه حمله به ایران روی میز است

نتانیاهو: گزینه حمله به ایران روی میز است
گروه بین الملل: نخست وزیر اسرائیل هشدار داد که گزینه «حمله پیش‌دستانه» کشورش به ایران «هنوز به روی میز است».
بنیامین نتانیاهو «هشدار» به ایران را در جریان سخنرانی مجازی برای آیینی‌ در گورستان نظامیان اسرائیلی در سالروز جنگ سال ۱۹۷۳ میان اسرائیل و کشورهای عرب بیان کرد.  وی در این مراسم گفت: «اگر قبل از شروع جنگ آن سال، اقدام به حمله پیش‌دستانه کرده بودیم، جنگ یوم کیپور سمت و سوی کاملا متفاوتی به خود می‌گرفت.» بنیامین نتانیاهو اظهار داشت واقف است که «حمله پیش‌دستانه کاری بسیار سخت است» اما نظر به «درس عبرت» از جنگ سال ۱۹۷۳، اسرائیل آموخته که «باید برای محافظت از خود هر کاری را انجام دهد» و در این ارتباط «یک حمله پیش‌دستانه را بعید نمی‌داند».
بنیامین نتانیاهو سال گذشته در کنار جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکایی که نیروی هوایی اسرائیل در اختیار گرفته، در «هشدار» به ایران گفته بود که این جنگنده‌ها می‌توانند به هر نقطه‌ای برسند.
اشاره بنیامین نتانیاهو در سخنرانی  از «درس عبرت» جنگ سال ۱۹۷۳ غافلگیر شدن اولیه اسرائیل از حمله مشترک مصر و سوریه بود که ابتدا به تلفات و جراحات سنگینی در میان نظامیان اسرائیلی انجامید و این کشور را وارد جنگی دشوار کرد که در طول آن، شمار دیگری از دولت‌های عربی نیز به آن پیوستند اما در بخش پایانی عملیات، کشورهای عرب خواهان آتش‌بس شدند.
بنیامین نتانیاهو گفت، «قدرت» کشورش موجب شد که طرف مقابل «برای آتش‌بس، به التماس بیفتد».وی در مورد حضور نظامی ایران در سوریه نیز گفت: «رژیم ایران می‌خواهد در مرز شمالی ما استقرار یابد و با این‌که هنوز به ما حمله نکرده، ما نباید به او اجازه استقرار در آنجا را بدهیم. به همین دلیل از تمرکز نیرو (نیروهای ایرانی و متحدینش در سوریه) جلوگیری کرده و با آنها مبارزه می‌کنیم.»در حالی که اسرائیل سال‌هاست حضور نظامی ایران در سوریه را یک «تهدید جدی» برای خود توصیف می‌کند، تهران تاکید دارد که حضورش در سوریه «مستشاری» است.به گفته بنیامین نتانیاهو، «قدرت» اسرائیل سبب شد ابتدا مصر و اردن به سوی توافق صلح با اسرائیل گام بردارند و به تازگی نیز امارات متحده عربی و بحرین وارد این مسیر شده‌اند.
«هشدار» بنیامین نتانیاهو در مورد «حمله پیش‌دستانه» علیه ایران در حالی بیان شد که گیلعاد اردان، سفیر جدید اسرائیل در سازمان ملل، در توییترش خبر داده است که بنیامین نتانیاهو در سخنرانی مجازی‌اش  برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطالب «جدید و جالبی» بیان می‌کند که نیازمند واکنش سازمان ملل و شورای امنیت خواهد بود.
او در طول حدود ۱۳ سالی که نخست وزیر اسرائیل است، همواره از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل برای آن‌چه که افشای «رازهای ایران» می‌نامد، به‌ویژه در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، استفاده کرده است.


 
برچسب ها: اسرائیل ایران