به روز شده در ۱۳۹۹/۰۸/۰۹ - ۱۸:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۲۳۴۱۶۴

پرخوری عصبی و مشکلاتی که به دنبال دارد

پرخوری عصبی و مشکلاتی که به دنبال دارد
گروه علمی: متخصص تغذیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پرخوری عصبی یکی از اختلالات تغذیه‌ای است، گفت: راهکارهای بسیاری برای مقابله با این اختلال وجود دارد.سیاوش فاضلیان در خصوص شکل‌گیری پرخوری عصبی و تبعات این مسئله بر بدن، اظهار کرد: اختلالات تغذیه‌ای به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود، پرخوری عصبی یکی از اختلالات تغذیه‌ای است و معمولا بنا بر دلایل مختلف در افراد شکل می‌گیرد.این متخصص تغذیه ادامه داد: افراد پس از پرخوری عصبی سعی می‌کنند به نوعی با استفاده از داروهای ملین و انجام برخی از کارها برای ایجاد تهوع غذای مازاد استفاده شده را از بدن خود دفع کنند، این کار می‌تواند به سیستم گوارش خود آسیب بزنند.وی با اشاره به اینکه یکی از تبعات رژیم‌های لاغری غیراصولی و افراط و تفریط در رژیم، شکل‌گیری پرخوری عصبی در افراد است، عنوان کرد: افرادی که یکباره رژیم خود را رها می‌کنند دچار این نوع اختلال تغذیه‌ای می‌شوند که بخشی از آن نیز به اختلالات روانی بستگی دارد و افراد می‌توانند با رفتار درمانی پرخوری عصبی را درمان کنند.فاضلیان با بیان اینکه پرخوری عصبی معمولا در خانم‌ها شیوع بیش‌تری دارد، یادآور شد: فاصله بسیاری بین گرسنگی احساسی و جسمی در افراد وجود دارد، معمولا افراد زمانی که در خانه می‌مانند تمایل به ریزه‌خواری و مصرف مواد شیرین و پرچرب دارند، همچنین افرادی که دچار خواب نامنظم نیز هستند به اختلالات تغذیه‌ای دچار می‌شوند.این متخصص تغذیه  ورزش را یکی از راهکارهای مقابله با پرخوری عصبی و ریزه‌خواری عنوان کرد و گفت: زمانی که افراد به طور احساسی، احساس گرسنگی می‌کنند می‌توانند ورزش‌های هوازی را انجام دهند تا بهانه‌جویی آن‌ها برای مصرف غذا و تنقلات کم شود.وی اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارهای مقابله با پرخوری عصبی تقسیم وعده‌های غذایی به شش وعده در روز است، افرا تعداد دفعات غذا خوردن را زیاد و مقدار غذای مصرفی در وعده را کاهش دهند، همچنین به آرامی غذا را بجوند و از ظروف کوچک برای سرو غذا استفاده کنند.فاضلیان با بیان اینکه غذا خوردن آرام مانع از پرخوری می‌شود، خاطرنشان کرد: زمانی که بدن انسان دچار کم‌آبی می‌شود تمایل به مصرف غذا در بدن افزایش پیدا می‌کند، بنابراین افراد مصرف مایعات را در طول روز افزایش دهند، بنابراین به جای ریزه‌خواری در طول روز مایعات مصرف کنند.این متخصص تغذیه یادآور شد: مصرف پروتئین‌های گیاهی و دامی از جمله حبوبات، سویا، تخم‌مرغ، شیر، گوشت قرمز و مرغ کم‌چرب می‌تواند از پرخوری عصبی جلوگیری کنند، همچنین اگر افراد به دور از محیط‌ تنش‌زا  و در آرامش غذا مصرف کنند، دستگاه گوارشی آن‌ها دچار مشکل نمی‌شود و سریع‌تر احساس سیری پیدا می‌کنند.
برچسب ها: پرخوری عصبی