به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۲۳۴۱۶۵

قیمت دلار جهانی پایین آمد

قیمت دلار جهانی پایین آمد
گروه اقتصادی: روند نزولی دلار برای دومین روز متوالی ادامه یافت. به گزارش ایسنا، شماری از کشورهای مختلف برآورد خود از رشد اقتصادی امسال را افزایش داده اند اگرچه رشد اقتصادی بسیاری از کشورها حتی در سناریو خوش بینانه نیز منفی باقی خواهد ماند. جان ویلیامز- مدیر دفتر منطقه ای بانک مرکزی آمریکا در نیویورک گفته است روند احیای رشد اقتصادی آمریکا قوی تر از چیزی بوده است که پیشتر تصور می شد.وی با بیان اینکه بانک مرکزی خواهان دیدن بازار کار در وضعت اشتغال کامل در سریع ترین زمان ممکن است، افزود: انتظار ما این است که تا ۲۰۲۲ به ثبات بسیار خوبی در بازار کار برسیم با این حال هنوز ابهامات زیادی وجود دارد که در سال های آینده باید خود را آماده مواجهه با چه چیزی کنیم.وضعیت برای دومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین نیز احتمالا مطلوب تر از آن خواهد بود که پیشتر تصور می شد: بانک جهانی در گزارش جدیدی به بررسی وضعیت اقتصاد چین در ماه های پایانی سال جاری پرداخته و اعلام کرده است چین تنها اقتصاد بزرگ منطقه شرق آسیا خواهد بود که با وجود تبعات سنگین کرونا رشد اقتصادی مثبت را تجربه خواهد کرد و رشد دو درصدی برای آن در سال جاری پیش بینی شده است. انتظار می رود روند رشد اقتصاد چین در سال آینده شتاب بسیار بیشتری بگیرد و به ۷.۹ درصد برسد.  
همچنین انتظار می رود رشد اقتصادی برخی دیگر از اقتصادهای بزرگ جهانی نظیر آلمان، فرانسه و انگلیس نیز تا پایان سال جاری بهتر از چیزی باشد که پیشتر تصور می شد.  نیل جونز- کارشناس مسایل ارزی در بانک میزوهو گفت: دارایی های پرریسک در شرایط فعلی کمتر مورد استقبال معامله گران قرار می گیرند چرا که احتمال بدتر شدن شرایط اقتصادی جهان وجود دارد. تا زمانی که معامله گران نسبت به آینده خوش بین نباشند، ترجیح خواهند داد سرمایه های در اختیار خود را در دارایی های امن نگهداری کنند و این تقاضا برای دارایی های امن احتمالا در کوتاه مدت در سطح نیرومندی باقی خواهد ماند.  شمار افراد متقاضی مزایای بیکاری در آمریکا مجددا در حال نزدیک شدن به رکورد ثبت شده تابستان است و این مساله می تواند کار را برای حفظ نرخ بیکاری در محدوده تک رقمی دشوار کند. در حال حاضر نرخ بیکاری آمریکا ۸.۵ درصد است که این رقم فاصله قابل توجهی با نرخ بیکاری ۴.۵ درصدی قبل از بحران کرونا دارد.

عامل موثر دیگر بر بازار ارز، اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. اگرچه جوبایدن هنوز با اختلاف اندکی در نظرسنجی ها از ترامپ پیش است اما نمی توان با قطعیت در خصوص برنده احتمالی سخن گفت. در شرایطی که دونالد ترامپ تردیدهایی در خصوص پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست خوردنش را ایجاد کرده، رئیس جمهوری خواه سنا آمریکا گفته است پیروز انتخابات از هر کدام از دو حزب در ماه ژانویه رئیس جمهور خواهد شد و کسی نمی تواند مانع این کار شود.  انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر ( ۱۳ آبان) برگزار خواهد شد اما به دلیل کرونا احتمالا تغییراتی در روند رای گیری ایجاد خواهد شد.  اختلافات بین چین و آمریکا نیز زیر ذره بین معامله گران قرار دارد. آمریکا مجددا چین را به نقض حقوق بشر متهم و به فشار خود روی اپلیکیشن های چینی افزوده است. روابط سرد دو طرف در حال نشان تدریجی پیامدهای خود روی مناسبات مالی و تجاری است و معامله گران از این نگران هستند که فاز نخست توافق تجاری با وخیم تر شدن فضای کنونی از دست برود و جنگ تجاری بین دو طرف از سر گرفته شود.  نرخ عجیب تورم کشورهای اروپایی و فاصله گرفتن آن از محدوده دو درصدی هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی اروپا باعث سردرگمی معامله گران نسبت به امکان تداوم روند صعودی ارزهای اروپایی شده است. طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ماه منتهی به آگوست با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۰.۲ درصد رسید. همچنین متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به آگوست در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۰.۴ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۵ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است.با وجود بازگشایی کسب و کارها و از سرگیری فعالیت های تجاری انتظار نمی رود اقتصاد جهانی امسال را با رشد مثبت به پایان برساند. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در برآورد جدید خود پیش بینی کرده است رشد اقتصادی جهان برای کشورها به طور متوسط منفی ۴.۵ درصد خواهد بود. طبق پیش بینی های این سازمان اقتصاد چین امسال تنها ۱.۱ درصد رشد خواهد کرد که این عملکرد برای آمریکا از این هم ناامیدکننده تر خواهد بود تا جایی که انتظار می رود بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان امسال ۳.۸ درصد کوچک شود.

پس از فروکش کردن موج اولیه، روند شیوع کرونا در بسیاری از کشورها سرعت گرفته که این روند به ویژه در اروپا محسوس بوده است. با این حال دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- از قرار داشتن توسعه واکسن کرونا در مراحل پایانی و آغاز توزیع آن از اواخر ماه آینده صحبت کرده است.  تاکنون بیش از ۳۳ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۹۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۹ هزار و ۹۰۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۱۰ هزار و ۳۹۸ نفر، برزیل با ۱۴۲ هزار و ۲۸۰ نفر، هند با ۹۷ هزار و ۴۵۰ نفر، مکزیک با ۷۶ هزار و ۶۰۳ نفر و انگلیس با ۴۲ هزار و ۷۲ نفر بوده است.به نظر می رسد کرونا روی توان بودجه ای بزرگ ترین اقتصاد اروپایی تاثیر منفی محسوسی گذاشته است تا جایی که مرکز مطالعات اقتصادی آلمان اعلام کرده مازاد بودجه ۵۲.۵ میلیار دلاری دولت در سال قبل جای خود را به کسری بودجه ۱۷۰ میلیارد دلاری در سال جاری خواهد داد. به گفته این مرکز،  امسال اقتصاد این کشور ۵.۳ درصد کوچک خواهد شد که این رقم در صورت تحقق، ۱.۴ درصد بیشتر از رقمی خواهد بود که پیشتر تصور می شد.  این موسسه با پیش بینی از سرگیری رشد اقتصادی در سال آینده، نرخ رشد سال ۲۰۲۱ را ۵.۱ درصد پیش بینی کرده است.کیوسوکه سوزوکی-  استراتژیست مسائل ارزی در موسسه " سوسیه جنرال" گفت: فکر می کنم در بلندمدت بین یورو و دلار توازن برقرار شود و نرخ برابری هر یورو در بلندمدت  احتمالا ۱.۱۶ دلار خواهد بود. ما شاهد یک روند احیای طولانی خواهیم بود و فارغ از اینکه چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، کار سختی را برای رساندن اقتصاد به سطح پیش از آغاز بحران کرونا خواهد داشت.  

شاخص دلار
 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۹۲۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۱  دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۵۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶۵ درصد بالا رفت و با گذشتن از کانال ۱.۱۶ به ۱.۱۷۴ دلار رسید.

ارزهای آسیایی
 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۱۰۵.۶۷۹  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۰۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۱۶ یوان چین اعلام شد.
برچسب ها: دلار بازار ارز