به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۲۳۴۲۲۸

با1سال‌ حقوق یک متر خانه‌ می‌توان خرید

با1سال‌ حقوق یک متر خانه‌ می‌توان خرید
گروه اقتصادی: متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. این به آن معناست که با یک‌سال حقوق یک کارگر، تنها می‌توان ۱۲۰ سانتیمتر از یک واحد مسکونی در تهران را خرید. خرید یک خانه ۶۰ متری چقدر زمان می‌برد؟بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در تهران در شهریور ماه 24 میلیون و 200 هزار تومان است. این به آن معناست که قیمت هر متر مربع مسکن در شهریور 99 نسبت به شهریور 98 حدود 91 درصد بیشتر شده است.حال با این افزایش قیمت قابل توجه، افراد چند سال باید در انتظار خرید یک خانه باشند؟

یک‌سال حقوق:
حداقل حقوق کارگران حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان است و مجموع یک سال حقوق کارگران، 31 میلیون و 200 هزار تومان است. با فرض اینکه یک کارگر کل حقوق سالانه خود را پس‌انداز کند، فقط می‌تواند یک متر و 20 سانتیمتر از یک خانه را بخرد!
46 سال حقوق:
متوسط قیمت یک واحد مسکونی 60 متری حدود یک میلیارد و 452 میلیون تومان است. با فرض ثابت ماندن قیمت مسکن و حداقل حقوق، یک کارگر باید 46 سال حقوق خود را به طور کامل پس‌انداز کند تا بتواند یک خانه 60 متری بخرد.
وام مسکن 240 میلیونی:
سقف وام مسکن برای زوجین 240 میلیون تومان است. با این وام هم فقط می‌توان حدود 10 متر از یک خانه را خرید. یا چیزی معادل یک اتاق را.
وام مسکن 400 میلیونی:
به گفته بانک مرکزی، وام مسکن جوانان به 400 میلیون تومان رسیده است. با این وام افراد می‌توانند 16 متر از یک واحد مسکونی را خرید.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: مسکن بازار مسکن