به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : ۲۳۴۲۵
جنگ سوریه 126 هزار کشته بر جای گذاشته است؛

سوریه به سمت تونلی‌تاریک در حرکت است

گروه بين​الملل: فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه با بیان اینکه به حل بحران سوریه نزدیک شده‌ایم تاکید کرد: ژنو2 تنها فرصت برای پایان دادن به جنگ در سوریه و ساختن سوریه‌ای جدید است.
سوریه به سمت تونلی‌تاریک در حرکت است
اخضر الابراهیمی عنوان داشت: پس از تلاش‌های دیپلماتیک میان طرف‌های ذی‌ربط در بحران سوریه، تاریخ 22 ژانویه (دوم بهمن) برای برگزاری کنفرانس ژنو2 انتخاب شد و دلیل تاخیر در برگزاری این کنفرانس اوضاع بسیار پیچیده سوریه و دیدگاه‌های مختلف در قبال حوادث این کشور بود. از آغاز توافق شده بود که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل پس از مشورت با طرف‌های ذی ربط و به ویژه روسیه و آمریکا زمان این کنفرانس را تعیین کند. ما امیدواریم برگزاری این کنفرانس گام مثبتی برای متوقف کردن جنگ در سوریه باشد. وی در خصوص شکست یا موفقیت این کنفرانس نیز عنوان داشت: این کنفرانس تنها فرصت برای پایان دادن به جنگ در سوریه و ساختن سوریه‌ای جدید است. اما در مورد اینکه چه کسی مسئول موفقیت یا شکست این کنفرانس خواهد بود باید بگویم که تمامی طرف‌ها نقش و مسئولیتی دارند. و موفقیت آن بستگی به ادامه مذاکرات میان نظام و مخالفان دارد.

این مسئول بلندپایه در ادامه افزود: دو طرف مسئولیت بزرگی برای رسیدن به نتایج مثبت در کنفرانس ژنو 2 بر عهده دارند و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس به ویژه کشورهای خاورمیانه، روسیه و آمریکا و سازمان ملل باید با نظام و مخالفان سوریه برای رسیدن به راه حلی عملی و قابل اجرا همکاری کنند.الابراهیمی در جواب سوالی مبنی بر اینکه "در ژنو 1 در خصوص سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه طی مرحله انتقالی هیچ اظهار نظری نشد و چرا در ژنو 2 نیز چنین اتفاقی دارد تکرار می‌شود؟" گفت: بله، در بیانیه ژنو 1 اسمی از بشار اسد آورده نشد، اما در ژنو 2 توافق شده است که نمایندگان مخالفان و نظام بدون پیش شرط در این کنفرانس شرکت کنند و هر طرفی در کنفرانس می‌تواند مسائل خود را مطرح کند. هدف واقعی کنفرانس این است که سوری‌ها برای حل مسائلشان بر سر یک میز بنشینند.

وی در خصوص اهمیت حضور ایران در این کنفرانس ژنو2 نیز گفت: همچنان گفتگوها و مشورت‌ها در خصوص لیست کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس ادامه دارد و احتمالا پس از نشست سه جانبه میان روسیه، آمریکا و سازمان ملل در 20 ماه دسامبر جاری دعوتنامه‌هایی برای کشورهای شرکت‌کننده فرستاده شود و پس از آن گفتگوها میان سوری‌ها به طور مستقیم آغاز می‌شود.الابراهیمی در خصوص اینکه آیا طرفدار نظام بشار اسد است یا خیر گفت: بیشتر مردم سوریه می‌دانند که من کاملا طرفداران ملت‌ سوریه و آرمان‌های آنها هستم و به خاطر منافع هیچ طرف، حزب، گروه، تشکل نظامی یا گروه اقتصادی کار نمی‌کنم.وی در خصوص آینده سوریه عنوان داشت: اوضاع سوریه بسیار پیچیده است و سوریه در حال حاضر به سمت تونلی تاریک در حرکت است. از خدا می‌خواهیم که سوریه را از چنین اوضاعی نجات دهد و معتقدم که توافق سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مه 2013 در خصوص کنفرانس ژنو 2 در موارد زیر خلاصه می‌شود:1- بحران سوریه یکی از خطرناک‌ترین بحران‌هایی است که امنیت و ثبات در سوریه و حتی خاورمیانه و جهان را تهدید می‌کند.
2- برای بحران سوریه راه حل نظامی وجود ندارد.
3- باید برای رسیدن به راه حل سیاسی این بحران بسیار تلاش کنیم.
4- بیانیه ژنو1 که در 30 ژوئن 2012 صادر شد شامل مسائلی است که به راه حل سیاسی این بحران می‌انجامد.
5-روسیه و آمریکا با سازمان ملل و دیگر کشورها برای برگزاری ژنو2 و با مشارکت نظام و مخالفان به خاطر اجرای مسائلی که در بیانیه ژنو1 آمده است تلاش خواهند کرد.

سازمان ملل دولت سوريه را متهم کرد
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مدعي شد شواهد به دست آمده از سوی این سازمان حاکی است که مقام‌های ارشد سوری٬ از جمله رئیس جمهور این کشور در جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سوریه نقش داشته‌اند.ناوی پیلای در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارشناسان هیئت تحقیق سازمان ملل متحد مستندات زیادی از آزار و اذیت در سوریه٬ از جمله «کشتارهای مشکوک٬ حملات شیمیایی٬ شکنجه٬ تجاوز و فهرستی از دیگر اعمال خوفناک» را ثبت کرده‌اند.این نخستین بار است که کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد نام بشار اسد را مستقیما در ارتباط با «جنایت جنگی» رخ داده در سوریه می‌آورد. البته سازمان ملل به همراه شماری از کشورهای غربی پیشتر نیز حکومت سوریه را به کشتار دسته‌جمعی متهم کرده بودند.حکومت سوریه همواراه این اتهامات را رد کرده است. این بار نیز در واکنش به اظهارات ناوی پیلای٬ معاون وزیر خارجه این سخنان را «بیهوده» خوانده است.فیصل مقداد گفت: «مدت‌های مدیدی است که خانم پیلای حرف‌های بیهوده می‌زند و ما به حرف‌های او گوش نمی‌کنیم.»

اسد: در میان مخالفان هم نفوذ دارم
رئیس جمهور سوریه در دیدار با اعضای سندیکای وکلای اردنی اعلام کرد: برای سوریه دولت یا شخص من نگران نباشید چرا که من حتی در صف مخالفانم نفوذ دارم. بشار اسد گفت: احساستان را ارج می‌نهم اما نگران نباشید من همپیمانان و نیروهایی دارم که به نفع من حتی در داخل گروه‌های مخالف فعالیت می‌کنند.
اسد ادامه داد: نگرانی برای سوریه، نظام سوریه و شخص من دلیلی ندارد چرا که من حتی در داخل گروه‌های مخالف نیز کسانی دارم که به نفع من تلاش می‌کنند.بنا به نوشته روزنامه القدس العربی، اسد اخیرا با هیاتی از وکلا و فعالان اردنی در دمشق دیداری یک ساعته را برگزار کرده و طی آن حاضران را در جریان موضع دولت سوریه در قبال حوادث پیاپی این کشور قرار داده است.اسد پیشتر نیز به عباس زکی، یکی از رهبران فلسطینی اعلام کرده بود که دستور عفو ده‌ها نظامی که پس از پیوستن به مخالفان سوری بار دیگر به ارتش باز گشتند را صادر کرده است.وی همچنین در دیدار اخیرش با جمعی از احزاب عربی بر لزوم حفظ ماهیت عربی و ایستادکی در برابر دشمنان سوریه و حمایت از مقاومت تاکید کرد.وی گفت: پایبندی به ماهیت عربی تنها راه حل مشکلاتی است که جهان عرب با آن روبه‌رو است.

یک میلیون سوری از کمبود غذا رنج می‌برند
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نسبت به نیازهای شدید دستکم یک میلیون سوری به کمک‌های غذایی هشدار داد و اعلام کرد: کمک‌های ارسال شده تنها به 85 درصد از مناطق سوریه می‌رسد و درگیری در مناطق مختلف مانع از توزیع کمک‌های غذایی میان همه سوری‌ها می‌شود.مدیر دايره بحران‌ کمیته صلیب سرخ اعلام کرد که این مقدار تقریبی است و نیاز به حجم بیشتری از کمک‌ها برای مردم سوریه داریم.وی عنوان داشت که ما در حال حاضر برای کمک رسانی به مردم سوریه به 106 میلیون فرانک سوئیس (معادل 86 میلیون یورو) نیاز داریم در حالی که تا پیش از این تنها به 53 میلیون فرانک سوئیس نیاز داشتیم. کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل نیز اعلام کرد: 10 میلیون سوری در داخل سوریه به کمک نیاز دارند و بیش از 5 / 6 میلیون از آنان از خانه خود آواره شده‌اند.سازمان ملل در نوامبر گذشته تاکید کرده بود که کاروان‌های کمک‌رسانی نمی‌توانند به 250 هزار سوری در مناطقی که نیروهای نظام یا مخالفان سوریه آن‌ها را محاصره کرده‌اند، وارد شوند و حدود 9 میلیون و 300 هزار سوری نیاز به کمک رسانی دارند.