به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : ۲۳۴۲۶۵

مسکن ملی در بلاتکلیفی ۷۵ درصدی!

مسکن ملی در بلاتکلیفی ۷۵ درصدی!
گروه اقتصادی: در شرایطی که عمده متقاضیان مسکن ملی ۴۰ میلیون تومان اولیه را واریز نکردند، بنا به اذعان وزیر راه و شهرسازی ۷۵ درصد متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تعیین تکلیف نشده اند که دستور داده هر چه سریعتر این اقدام صورت گیرد.به گزارش ایسنا، آمار و ارقام نشان می‌دهد طرح اقدام ملی مسکن از طرف متقاضیان ثبت نام شده با چالش شارژ مالی مواجه شده و وزارت راه و شهرسازی پایان شهریور ماه را آخرین مهلت واریز وجه اعلام کرد؛ هرچند بررسی های میدانی نشان می دهد با تعیین ضرب الاجل هم بسیاری متقاضیان مبلغ ۴۰ میلیون تومان اولیه را واریز نکرده اند و احتمالاً فرصت بیشتری به آنها داده خواهد شد.با این حال وزیر راه و شهرسازی بر لزوم تعیین تکلیف هر چه سریعتر متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تاکید کرده و گفته است: باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای پر کردن فاصله ۷۵ درصدی متقاضیان تعیین تکلیف نشده انجام شود. منظور اسلامی احتمالاً تعداد افرادی است که هنوز مدارک به خود را در سامانه اقدام ملی بارگذاری نکرده، واریز وجه نداشته یا آورده اولیه را به سقف حدود ۴۰ میلیون تومان نرسانده‌اند.با وجود آنکه ۱.۶ میلیون نفر برای دریافت مسکن ملی ثبت نام کردند که البته ۴۷۰ هزار نفر آنها از شرایط پنجگانه شامل عدم مالکیت از سال ۱۳۸۴ و عدم استفاده از منابع دولتی در بخش زمین و مسکن برخوردار بودند ۱۷ شهریور ماه امسال فقط ۶۵ هزار نفر واریز وجه داشتند.این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی ساعت ۲۴ روز ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۹ را آخرین مهلت بارگذاری مدارک در سامانه اقدام ملی به آدرس Tem.mrud.ir و واریز وجه اعلام کرد و هشدار داد که متقاضیان واجد شرایط در صورت عدم تکمیل آورده اولیه حذف و از لیست رزرو جایگزین آنها خواهد شد.البته پروژه مسکن ملی در بخش تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی شرایط نسبتاً مناسبی را طی می کند؛ زیرا تسهیلات خرید مسکن که برای کارکنان دستگاهها در نظر گرفته شده می‌تواند به پروژه‌ها تزریق شود.
 
تفاهم نامه احداث ۴۷۰ هزار واحد با دستگاههای دولتی تاکنون
طرح  اقدام ملی مسکن در چهار قالب مشارکت، بخش خصوصی، پروژه‌های ۹۹ ساله و فروش اقساطی پیش می‌رود. همچنین در قالب مشارکت، تفاهم‌نامه هایی با دستگاههای دولتی به امضا رسیده است.   تا خرداد ماه امسال احداث ۱۷۰ هزار واحد برای فرهنگیان، ۱۰۰ هزار برای وزارت دفاع، ۲۰۰ هزار برای کارگران از جمله این برنامه ها بود که بخشی از آن به شکل همپوشانی با ۴۰۰ هزار واحد و بخش دیگر اضافه بر آن است.

استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها در پروژه مسکن ملی
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به تازگی در نشست پیگیری طرح اقدام ملی مسکن که به شکل ویدیوکنفرانس برگزار شده گفته است: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن، علاوه بر ظرفیت بخش خصوصی از ظرفیت های ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، شرکت توسعه مسکن، نیروهای مسلح و تمامی دستگاه ها استفاده شده و همه دستگاه ها به شکل یکپارچه آماده خدمت رسانی در خصوص اجرای مسکن ملی هستند.اسلامی تصریح کرد: در خصوص اجرای طرح اقدام ملی مسکن، شیوه نامه ابلاغ شده و مسیر و راهکار مشخص است که انتظار می رود تمامی دست اندرکاران و عوامل اجرایی آن را دنبال کنند.وی بر تعیین تکلیف متقاضیان مسکن ملی تاکید کرد و گفت: باید هرچه سریعتر اقدامات لازم برای پر کردن فاصله ۷۵ درصدی متقاضیان تعیین تکلیف نشده انجام شود.اسلامی همچنین بر پیگیری و تشویق متقاضیان به واریز وجه تاکید کرد و توضیح داد: هرچه سریعتر پرونده متقاضیان تشکیل و مدارک آنها تکمیل و سایر عملیات اجرایی انجام شود.وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اهتمام ویژه به شروع پروژه ها و پیگیری به منظور آماده سازی، تهیه نقشه ها و استفاده از منابع در اختیار بانک، موردتاکید است.اسلامی از احیای صندوق های زمین و ساختمان با پیگیری معاونت مسکن و ساختمان خبر داد و گفت: صندوق های زمین و ساختمان به منظور تامین مالی اجرای پروژه های مسکن، احیا می شود.وی از تداوم جریان پایدار تولید مسکن خبر داد و گفت: تجربه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، نهادینه سازی و ایجاد هماهنگی و ظرفیت سازی برای تولید مسکن است. بدین معنا، تلاش می شود تا با احداث سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، کسری تولید مسکن در کشور پوشش داده شود. طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، شهریور ۱۳۹۸ با حضور رئیس جمهور آغاز شد. البته در برخی از مناطق از پایان سال ۱۳۹۷ کلید خورده بود. در قالب این طرح تا نیمه اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برای ۳۰۰ هزار واحد تامین زمین شده و ۲۳۰ هزار واحد مراحل اجرایی را طی می‌کند. پیشتر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود اولین واحدهای مسکن ملی در بعضی مناطق کشور، مردادماه امسال تحویل می شود. اما هنوز این اقدام انجام نشده است. در این خصوص روز ۲۵ شهریور ماه محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی به ایسنا گفت که با پایان ماه صفر اولین واحدهای مسکن ملی افتتاح خواهد شد. در مرحله اول متوسط واریزی هر نفر حدود ۴۰ میلیون تومان است. گفته می‌شود در شهر جدید پرند حدود ۲۰۰۰ واحد مسکن ملی آماده واگذاری است.
برچسب ها: مسکن ملی