به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۲۳۴۲۸۵

چگونه سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم؟

چگونه سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم؟
گروه علمی: در شرایط کنونی که جهان با ویروس کرونا مواجه است و راهکاری بجز ماسک زدن برای مبتلا نشدن به این ویروس در نظر گرفته نشده است، بهتر است افراد از طریق راه‌های مختلف به تقویت سیستم ایمنی بدن خود بپردازند تا بدنشان در برابر این ویروس مقاوم باشد. از جمله علائمی که نشان می‌دهد فرد دچار ضعف سیستم ایمنی بدن است، سرماخوردگی‌های پشت سرهم، بروز عفونت‌های مختلف در بدن، داشتن مشکلات گوارشی و مدام داشتن احساس خستگی است.

کاهش حداکثری استرس
ترس، استرس و اضطراب به صورت مکرر در افراد نه تنها باعث بروز آسیب‌های روحی و روانی در افراد می‌شود بلکه ضعیف‌تر شدن سیستم ایمنی، سیستم دفاعی بدن و در نتیجه آسیب پذیر شدن بدن را به همراه دارد. استرس و نگرانی باعث می‌شود تا فرد از لحاظ تغذیه و کیفیت خواب دچار مشکل شود بنابراین یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عواملی که بیشترین تاثیر را در ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌گذارد، استرس است.

داشتن خواب کافی
بسیاری از افراد بنابر دلایل متفاوتی مثل شب کاری و... به میزان کافی خواب مناسب ندارند و کمتر از ۸ ساعت می‌خوابند. کم خوابی یکی از هزاران عواملی است که در فرد باعث ایجاد استرس می‌کند، این امر سبب می‌شود تا سیستم ایمنی بدن در دراز مدت ضعیف شود و به خوبی نتواند در برابر انواع بیماری‌ها از خود مقاومت نشان دهد.

مصرف حداقلی مواد قندی
مواد قندی و شیرین از جمله خوراکی‌های هستند که مصرف آن‌ها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، زیرا مصرف مواد قندی باعث می‌شود تا برای مدتی گلبول‌های سفید بدن هیچ گونه فعالیتی نداشته باشند. وظیفه اصلی گلبول‌های سفید حفاظت از بدن در برابر ورود بیماری‌ها به بدن است، پس زمانی که گلبول‌های سفید به فعالیت خود نپردازند بدن به شدت در برابر تهاجم ویروس‌ها ضعیف می‌شود و نمی‌تواند به خوبی مقاومت کند.در بین موادغذایی، سبزیجات از میزان بالایی آنتی اکسیدان برخوردار است. آنتی اکسیدان موجود در سبزیجات خاصیت ضد ویروس و ضد باکتریایی به آن داده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مصرف انواع مغزها و آجیل ها هم می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. مغز‌ها سرشار از ویتامین‌های B۶، A، E ، مس و منیزیم است که به شدت برای تقویت سیستم ایمنی بدن فرد لازم و مفید است.

مصرف ویتامین‌های C و D
خوردن مواد غذایی و خوراکی‌هایی که حاوی ویتامین‌های C و D هستند، بدون تردید به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بهتر است این ویتامین‌ها از راه‌های طبیعی مثل خوردن انواع میوه‌ها که شامل پرتقال، توت فرنگی و... هستند، دریافت شوند.

زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک‌ها ممنوع!
برخی از افراد بر این باورند که با مصرف زیاد  آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدنشان کمک کنند، اما زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک‌ها نه تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمکی نمی‌کند، بلکه باعث تضعیف هرچه بیشتر سیستم ایمنی بدن می‌شود. از عوارض مصرف زیاد آنتی بیوتیک‌ها می‌توان به بروز مشکلات گوارشی، عفونت‌های قارچی، سردرد و... اشاره کرد.