به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب : ۲۳۴۲۸۸
توافق و مذاکره جدید می‌تواند باعث سقوط نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان شود

امکان سقوط نرخ دلار به زیر۲۰هزارتومان وجود دارد؟

گروه اقتصادی: معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: هماهنگی با وزارت صمت در زمینه ثبت سفارش کالاهای غیر ضرور بر قیمت ارز اثر کاهشی دارد و به این واسطه تقاضای ارز مدیریت می‌شود.
امکان سقوط نرخ دلار به زیر۲۰هزارتومان وجود دارد؟
به گزارش تسنیم، سیدکمال سیدعلی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی درباره افزایش عرضه درهم در سامانه نیما گفت: مسلماً هرچه از طریق ثبت سفارش‌های متراکم این امر انجام شود، فشار قیمت ارز مدیریت می شود و روند افزایشی ارز کاهش می‌یابد. وی افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات به واسطه کاهش آثار کرونا و بهبود روند صادرات و نیز برداشته شدن سقف قیمتی در نیما را موجب استقبال بیشتر صادرکنندگان دانست و گفت: با برداشته شدن سقف قیمتی در سامانه نیما، صادرکنندگان می‌توانند به صورت آزاد نسبت به فروش ارز در این سامانه اقدام کنند و این امر موجب ترغیب صادرکنندگان می‌شود، البته باید در نظر داشت که از طرف دیگر ممکن است صادرکنندگان به دلیل تمایل به نرخ‌های بالاتر دیر نسبت به رفع تعهد نزد بانک‌ها اقدام کنند. اما زمانی که نرخ ارز کنترل شود و روند کاهشی را طی کند، عرضه ارز در این سامانه نیز بیشتر خواهد شد.
سیدعلی درخصوص تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر مجاز شدن فروش ارز توسط پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فلزی‌ها به کلیه صرافی‌ها عنوان کرد: قطعاً این کار بر روند کاهشی نرخ ارز موثر است. اما شاید تصمیم اولیه بانک مرکزی نگرانی از مکانیزم توزیع ارز توسط این صرافی‌ها بوده، چراکه شبکه این صرافی‌ها در خارج کشور قوی‌تر عمل می‌کند. اما از سمت دیگر بانک مرکزی باید تلاش کند به تبع این تصمیم ضمن افزایش نظارت خود بر خرید و فروش ارز در صرافی‌ها، اطلاعات خریداران ارز را نیز از دستگاه‌های اجرایی دریافت کند.
این کارشناس اقتصادی درخصوص افزایش صادرات نفتی کشور تصریح کرد: در هر صورت افزایش صادرات نفت به معنای بهبود توانایی مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز است چراکه در شرایط فعلی عرضه و فروش نفت، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی ماست. وی درباره اثربخشی گشایش‌های سیاسی بر بازار ارز عنوان کرد: هرگونه خبری از توافق و مذاکره جدید می‌تواند باعث سقوط نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان شود. درست اتفاقی که در زمان قطعنامه ۵۹۸ رخ داد، معتقدم همان اتفاق نیز با چنین گشایش‌های سیاسی تکرار می‌شود.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به احتمال ریزش نرخ ارز به دلیل در سقف قرار داشتن قیمت آن، ‌توضیح داد: این امر به سایر پدیده‌های اقتصادی و بازارهای اقتصادی همچون بورس بستگی دارد. البته به نکات کلیدی دیگر مانند میزان عرضه و تقاضا نیز وابسته است. با این حال در صورتی که بازارساز بتواند شرایط ماه جاری بازار ارز را به طور مناسب مدیریت کند، شاهد بهبود شرایط خواهیم بود. سیدعلی در پایان عنوان کرد: مطلب دیگری که اثر کاهشی بر نرخ ارز دارد، هماهنگی با وزارت صمت در زمینه ثبت سفارش کالاهای غیر ضرور است. از طرف دیگر هماهنگی با وزارت امور اقتصادی در مورد مدیریت بازار سرمایه و کاهش نوسانات شدید بورس که ریزش آن نرخ ارز را متأثر خواهد کرد نیز باید مدنظر قرار گیرد. علاوه بر این در زمینه فروش اوراق بدهی باید برنامه‌ریزی بهتری به منظور جذب نقدینگی انجام گیرد.
برچسب ها: نرخ دلار