به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۰ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۲۳۴۳۴۱
اختلاف میان اصولگرایان؛ تنها شانس اصلاح طلبان

صحنه انتخابات ۱۴۰۰ غبارآلود است

صحنه انتخابات ۱۴۰۰ غبارآلود است
گروه سیاسی: یك فعال اصلاح طلب صحنه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را غبارآلود توصیف کرد و گفت: پیش‌بینی نتیجه این انتخابات از هم اکنون سخت است ولی اگر اصولگرایان از حالا بخواهند دست خود را رو کنند بازنده میدان خواهند بود.
غلامعلی رجایی شانس پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را بالا ارزیابی کرد و علت آنرا ناکامی و از دست رفتن سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان دانست.
مشاور مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، یکی از ناکامی‌های اصلاح‌طلبان را عملکرد آنها در شورای شهر و شهرداری تهران عنوان کرد و افزود: هیچ مانعی برای شهردار کردن محسن هاشمی وجود نداشت. اگر دو نفر علی‌البدل اصولگرا وارد شورای شهر می‌شدند چه اتفاقی می‌افتاد؟ در ادامه هم شرایط خاصی برای محمدعلی نجفی پیش آمد و بحث بازنشستگی گریبان محمدعلی افشانی را گرفت و اصلاح‌طلبان شورای شهر به رقابتی غیر موثر بین حناچی و آخوندی رسیدند.
وی اظهار کرد: از طرفی اصلاح‌طلبان با نهادهای نظارتی مواجه هستند. مرحوم هاشمی معتقد بود باید چانه‌زنی از بالا وجود داشته باشد، ظرفیتی که در حال حاضر وجود ندارد. هاشمی اصلاح‌طلب نبود ولی می‌توانست نفع اصلاح‌طلبان با حاکمیت چانه زنی کند. به نظر من رییس دولت اصلاحات، هاشمی، علی اکبر ناطق نوری و شیخ اصلاحات تنها افرادی بودند که قدرت چانه‌زنی داشتند که در این مقطع اصلاح‌طلبان شانس داشتن آنها را از دست داده‌اند چون هیچکدام در گردونه و عرصه سیاسی نیستند.
رجایی اظهار کرد: روزنه آخر اصلاح‌طلبان حسن روحانی است که با رویکردی مشفقانه حاکمیت را قانع کند به اصلاح‌طلبان زمین بازی دهد که در انتخابات ۱۴۰۰ حضور یابند، باید دید چقدر حرف روحانی خریدار دارد.این فعال سیاسی با اشاره به وضعیت اصلاح طلبان افزود: اصلاح طلبانی که ۲۰ سال پیش تا ۲۵ میلیون رای داشتند، به جایی رسیده اند که گزینه نخست آنها مجید انصاری، در انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران ۱۶۰ هزار رای می‌آورد. اصلاح‌طلبان مثل شخصی می‌مانند که ۵۰ واحد آپارتمان دارد ولی هنگام اساس کشی باید به آپارتمان اجاره‌ای ۵۰ متری نقل مکان کند، لذا این ظرفیت و سرمایه اجتماعی باید در اختیار نظام قرار می‌گرفت.
رجایی، تنها شانس اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ را اختلاف میان اصولگرایان عنوان کرد و گفت: بر این باورم اصولگرایان از یک به وحدت خواهند رسید مثل وحدتی که روی قالیباف انجام شد و او را در حضور شمس‌الدین حسینی، حمیدرضا حاجی‌بابایی و علی نیکزاد رییس پارلمان کرد. زیرا این سه نفر افرادی بودند که تجربه نمایندگی مجلس و وزارت داشتند، امتیازی که قالیباف از آن بی‌بهره بود. لذا برای فتح صندلی پاستور هم می‌توانند فردی را برگزینند. با تمام این مباحث در این دوره پیچیدگی‌هایی وجود دارد که ممکن است اصولگرایان تا روزهای آخر دست خود را رو نکنند.
این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: در کل اگر اصلاح‌طلبان نامزد اصلی خود را در ۱۴۰۰ نداشته باشند باید در کنج عافیت خود از فرصت استفاده کنند و بگویند ما نامزد اصلی خود را در میدان نداریم، در این حالت مسوولیت را از گردن خود ساقط کنند. ولی به طور کلی نظر من این است که استراتژی کلان کشور باید از برد- باخت به برد-برد تبدیل شود.
وی یادآور شد: قبول دارم که آرا اصلاح‌طلبان به اندازه دور قبل نیست اما آنها همیشه توان بسیج بدنه اجتماعی پای صندوق رای را دارند. موضوع انتخابات ۱۴۰۰ مقداری فراتر از رقابت بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است. البته ممکن است برای نخستین بار با رئیس‌جمهوری مواجه شویم که با رای اندک به پاستور برود.وی اضافه کرد: اصلاح طلبان در حال حاضر فرصت آزمون و خطا ندارند. باید روی کسی حساب باز کنند که بتواند پیروزی به دست آورد و اگر گزینه اصلی اصولگرایان افرادی چون رییسی یا قالیباف باشد، در مقابل اصلاح طلبان باید گزینه هم وزن را به میدان بفرستند زیرا با وجود ناکامی‌های سال‌های اخیر باید دستشان در انتخابات۱۴۰۰ پُر باشد.رجایی درباره گمانه زنی‌ها درمورد آرایش جریان های در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: قرار گرفتن یک اصلاح‌طلب پاستوریزه مقابل یک اصولگرا، دو قطبی بدون ریسکی برای اصولگرایان خواهد بود. اگر هدف مشارکت حداکثری باشد، طبیعتا اصلاح‌طلبان باید گزینه مستقل خود را داشته باشند. ضمن اینکه مشخص نیست دو قطبی ۱۴۰۰، اصلاح‌طلب-اصولگرا یا اصولگرا- اصولگرا باشد.وی در پاسخ به این پرسش که عملکرد مجلس یازدهم چقدر در بازگشت مردم به سوی اصلاح‌طلبان تاثیر دارد، اظهار کرد: مجلس یازدهم تاکنون دستاوردی نداشته و قانون موثری را تصویب نکرده‌ است و بیشتر در حاشیه بوده تا متن کار. در کل تصور می‌کنم این مجلس موفق نخواهد شد و شاید توفیقات اندکی داشته باشد.رجایی با تاکید بر اینکه در دهه پنجم انقلاب نباید کارها را برمبنای آزمون و خطا انجام داد، گفت: اصولگرایان ناخواسته در حال خراب کردن آینده سیاسی خود هستند و اگر با همین فرمان ادامه دهند مجلس بعدی اصولگرا نخواهد بود چون آن دسته از مردم که به این نمایندگان رای داده‌اند مرتب اقدامات آنها را رصد می‌کنند.
رجایی درباره احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیش بینی کرد که در این دوره حدود ۴ نامزد وارد عرصه می‌شوند که احتمالا سه اصولگرا و یک اصلاح‌طلب یا اعتدالی هم برای تکمیل لیست حضور خواهند داشت. احتمال می دهم سیدابراهیم رییسی گزینه اصلی انتخابات ۱۴۰۰ اصولگرایان باشد.



 
برچسب ها: مردم انتخابات