به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۲۳۴۷۴
عواقب تلخ اين مهاجرت‌هاي بي رويه

سيل مهاجرت از خوزستان شدت گرفت

گروه جامعه: گزارش زير به افزايش بي‌سابقه و همچنين تبعات منفي مهاجرت از استان خوزستان به استانهاي ديگر به دليل مشكلات زيست‌محيطي پرداخته است:
سيل مهاجرت از خوزستان شدت گرفت
اگر سري به برخي شهرهاي حاشيه اصفهان مانند شاهين‌شهر، فولادشهر و ملكشهر و استان البرز و شهر كرج و شهرك‌هاي اطراف بزنيد، با انبوهي از شهروندان خوزستاني مواجه مي‌شويد. مهاجراني كه سيل ورودشان به اين مناطق در دهه 60 به دليل جنگ آغاز شد، اما در دهه 70 متوقف و مجدد از دهه 80 به شدت رو به افزايش نهاد. شايد بپرسيد چرا؟

اگر با آنها گپ و گفتي داشته باشيد متوجه مي‌شود كه اكثراً طي سالهاي اخير مهاجرت داشته اند، قطعاً دو سوال اساسي از آنها خواهيد پرسيد: اول اينكه دليل مهاجرت شما چه بوده و دوم ميزان رضايت فعلي شما چگونه است. در خصوص سوال اول اكثر جواب‌ها مشابه خواهد بود و مواردي همچون بدي آب و هوا، گرد و غبار، امكانات رفاهي و تفريحي كم، وضعيت نامناسب عمران شهرها، آب شرب نامناسب و از بين رفتن و خشك شدن تدريجي رودخانه‌‌هاي استان خصوصا كارون، عدم امنيت مناسب شهروندان، فرهنگ نامناسب شهروندي، خدمات ضعيف در ادارت و طرز برخوردها بر مردم، گراني و هزينه بالاي زندگي بطور مشترك بيان مي‌گردد، اما ميزان رضايتمندي‌ها يكسان نيست زيرا مهاجرت و دل كندن از مكان و ماواي خود سخت است ولي سختي را بهاي رسيدن به آرامش مي‌دانند و ترجيح مي‌دهند آن را تحمل نمايند تا در شرايط نامساعد زندگي نمايند.

اگر از اين سفر برگشتيد و در شهرهاي استان خوزستان از شهروندان تفحصي داشته و آمارگيري نماييد كه چه تعداد از مردم در صدد زمينه سازي مهاجرت بوده و يا اينكه تمايل به مهاجرت دارند ولي اين امكان را ندارند حتماً با آمارهاي بالايي بر خواهيد خورد كه شما را شوكه خواهد نمود. بعد از تحقيق كامل اين سوال ذهن خطور مي‌نمايد كه چرا اكثر مردم خوزستان تمايل به مهاجرت دارند و اين روند در حال افزايش است؟

قصد اين نيست دلايل آن توضيح داده شود زيرا اگر يك ماه جرايد محلي را مطالعه و يا در صفوف تاكسي، اتوبوس و نان و... حرف‌هاي مردم را شنوا باشيد همه چيز مشخص و دقيق بيان مي‌گردد كه پيشنهاد مي‌گردد مسئولين استان و نمايندگان مردم در مجلس پاي صحبت و درددل‌هاي مردم نجيب خوزستان بنشينند و واقعيت‌هاي ملموس جامعه را شنيده و به فكر درمان اين دردها باشند.

از عواقب اين مهاجرت‌هاي بي رويه مي‌توان به تهي شدن استان از نيروهاي كيفي در تمامي بخش‌ها، خروج سرمايه‌هاي عمده مردم، عدم تمايل سرمايه گذاري بخش خصوصي، عدم احساس تعهد ديگر شهروندان نسبت به ديار خود و صدها عارضه جدي ديگر را ذكر نمود، البته در اين موضوع بايد با بررسي‌هاي دقيق كارشناسي نظر صاحبنظران و انديشمندان پرسيده شود، پژوهشهاي علمي و عملي انجام گيرد و به دور از هر گونه تعارف و پنهان كاري سمينارهاي علمي برگزار و به فكر راه چاره بود وگرنه در آينده دير خواهد بود.

نويد قائدي


محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۰۹:۳۸
خوزستان هنوز دارد چوب امنیت میخورد . (182150)
پرواز
United States
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۰۹:۴۰
الان در مشهد هستم بسیاری از خوزستانیها (بخصوص آبادانیهاو ماهشهری ها وخرمشهری)را دیدم که بعلت بیکاری به مشهدمهاجرت کرده بودند وبه کارگری ومسافرکشی مشغول بودندحتی یکی ازآنها میگفت اگر در خوزستان ماهی پانصد هزار تومان درآمد داشته باشم برمیگردم برما خوزستانی ها چه رفته است... (182151)
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۲۲:۰۱
البته باید هم مهاجرت کنند،چون در مناطق یاد شده نه نفتی هست، نه از صنایع بزرگ پتروشیمی خبریست، اب و بندر و کشاورزی هم که ندارند، جنگ هم که ظاهرآ در این مناطق هنوز تمام نشده ،پس به دلیل فقر مجبورن مهاجرت کنن دیگه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (182537)
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۰:۲۷
اتفاقا انتقال آب به اصفهان مورد استفاده خوزستانی های کوچ کرده به اصفهان می شود. (182161)
ایران اباد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۹:۰۷
کلیه طرحهای انتقال اب خصوصآ (بهشت اباد) که برای توسعه صنعت و کشاورزی در مناطق مقصد طراحی شده اند، خلاف قانون هستند وباید متوقف شوند.
همه ایران برای نجات کارون همصدا شویم... (182417)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۰:۳۰
به این معضلات بوی نامطبوع که هر از گاهی در سطح شهر اهواز منتشر می شود و منشا آن ناشناس است را اضافه کنید. (هرچند برخی مسئولان تلویحا آن را تقصیر صنایع نیشکر می اندازند و صنایع نیشکر آن را تکذیب می کنند!) و همچنین تنگی نفس مردم پس از بارش باران که جدیدا امسال پدید آمده و عامل آن هم همچنان به طور رسمی معرفی نشده است. تضاد قومیتی که برای خود مصیبتی است و هیچ گاه مسئولان کشوری و استانی نخواسته اند این واقعیت را ببینند و در جهت کاهش آن کاری کنند. (182162)
فرهنگی باز نشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۰:۳۳
بسیار جالب بود دقیقا همینطور است امیدوارم مسئولان هر چه زود تر چاره اندیشی کنند . (182163)
بی بی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۲:۵۴
وقتی اعلام میشود و خودمان هم مشاهده میکنیم الودگی هوارا انواع مریضی آب الوده برای نجات خود و بچه هایمان اگر راه چاره ای داشته باشیم مهاجرت میکنیم (182207)
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۳:۳۲
مهاجرت نکنیم جواب بچه هایمان را چه بدهیم.هر چند بزرگواری میفرماید برای زندگی بهتر مهاجرت کنید. (182232)
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۳:۳۵
آقای قائدی
فرهنگ نامناسب شهروندی و برخورد و خدمات ضعیف اداری شامل همه شهرهای ایران میشه بیخود خوزستان رو از این بابت مستثنی نکنید. (182233)
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۴:۴۵
نویسنده به دلایلی که بر من پوشیده است مورد را مبالغه امیز بیان کرده و هنوز خوزستان نسبت به اکثر استانهای ایران به علت وجود صنایع مادری مثل نفت و فولاد و پتروشیمی و زمینهای مستعد و اب بیشتر در مقایسه با سایر استانها خود یک استان مهاجر پذیر است و این مقاله بصورت احساسی و غیر علمی نگاشته شده طوریکه حتی یک نمونه اماری در ان وجود ندارد سطح درامد و زندگی از بسیاری از استانهای ایران بالاتر است البته الودگی هوا که در اهواز دیده میشود مشکل تهران و دیگر کلانشهرهای کشور هم است که علت عمده ان ترافیک شهری و بی کفایتی مدیران بهداشتی و محیط زیست است که توان و یا اراده مقابله با عوامل الوده کنتده محیط زیست را ندارند (182260)
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۵:۵۳
بنده در آخرین آزمون شرکت نفت بخاطر 60 درصد سهمیه بومی که اعمال کردند نتونستم جذب شم اون وقت شما می گی دارن مهاجرت می کنند (182295)
پرواز
United States
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۸:۲۷
شنیدن کی بود مانند دیدن (182381)
قباد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۵:۴۴
مهاجرت از خوزستان چیزی مسولین بدنبال آن بودند و هستند
اکنون باید خوشحال باشند (182289)