به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۲۳۴۸۲۵

تضعیف دموکراسی در جهان با پاندمی کرونا

تضعیف دموکراسی در  جهان با پاندمی کرونا
گروه بین الملل: براساس نظرسنجی جهانی صورت گرفته توسط سازمان غیردولتی "خانه آزادی"، دولت‌های سراسر جهان از پاندمی کووید ۱۹ به عنوان بهانه‌ای برای محدود کردن آزادی‌ها، سرکوب فعالیت‌های رسانه‌های مستقل و حمله به اقلیت‌ها استفاده می‌کنند.
این گزارش سازمان "خانه آزادی" که یک سازمان غیردولتی مستقر در آمریکاست و به خاطر ارزیابی‌های سالانه‌اش از دموکراسی جهانی شهرت دارد، نشان داد که ۹۱ کشور جهان به خاطر پاندمی کرونا کنترل‌های جدیدی بر رسانه‌های خبری اعمال کرده‌اند و دست‌کم ۷۲ کشور آزادی بیان یا انتقاد از دولت را محدود کرده‌اند. این اقدامات از کشورهای رتبه‌بندی شده به عنوان کشورهای "آزاد" همچون هند گرفته تا کشورهای رتبه‌بندی شده به عنوان "حدودا آزاد" همچون فیلیپین و کشورهای رتبه‌بندی شده به عنوان "غیر آزاد" همچون چین، روسیه و ونزوئلا را شامل می‌شود.
همه محدودیت‌های ذکر شده دموکراسی در ۸۰ کشور جهان را تضعیف کرده و به کاهش ۱۴ ساله آزادی همان طور که توسط نظرسنجی سالانه گروه "خانه آزادی" ارزیابی شده، سرعت بخشیده است.مایکل آبراموویتز، رئیس گروه "خانه آزادی" در بیانیه‌ای با اشاره به این گزارش تحت عنوان "دموکراسی تحت قرنطینه" گفت: آنچه که به عنوان یک بحران بهداشتی جهانی آغاز شد به بخشی از بحران جهانی برای دموکراسی تبدیل شده است. دولت‌ها در اقصی نقاط جهان از قدرت‌هایشان به اسم بهداشت عمومی سوء استفاده می‌کنند و فرصت مناسب را برای متزلزل کردن دموکراسی و حقوق بشر بدست آورده‌اند.این گزارش هشدار داد: واکنش چین به ویروس کرونا می‌تواند یک مدل پادآرمان‌شهر را برای آینده ثابت کند؛ افزایش ناسونالیسم و لفاظی‌های پروپاگاندیستیک در داخل کشور با هدف سرکوب درخواست‌ها برای شفاف‌سازی و پاسخگویی، نظارت فنی پیشرفته و نوآورانه، سرکوب افراد در داخل و خارج از کشور که اطلاعات مغایر با گزارشات دولتی را به اشتراک می‌گذارند و آزار و اذیت منتقدان بالقوه در بین نخبگان داخلی.این گزارش همچنین به کشور سریلانکا اشاره کرد که در آن ماهیندا راجاپاکسه، نخست وزیر این کشور دستور بازداشت هر کسی که با دولت در زمینه کووید ۱۹ مخالف است را صادر کرد و با این کار اجازه تعطیلی پارلمان بدون انتخابات جدید و قربانی شدن جمعیت اقلیت مسلمان را داد. دیگر کشورها نیز بهداشت عمومی را به بهانه‌ای علیه گروه‌های آسیب‌پذیر تبدیل کردند از جمله صربستان که بهداشت عمومی را به بهانه‌ای علیه مهاجران تبدیل کرد و بلغارستان از آن علیه رومانی و کویت نیز از آن علیه کارگران خارجی استفاده کرد.در آمریکا، این گزارش دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به خاطر ایجاد هاله‌ای از اطلاعات غلط در رابطه با پاندمی کرونا، انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده که جان انسان‌ها را به خطر انداخته و تلاش برای سیاسی کردن بهداشت عمومی محکوم کرد.این گزارش رویدادها از ژانویه تا سپتامبر سال جاری میلادی در ۱۹۲ کشور جهان را پوشش داده و از تحلیل‌گران، روزنامه‌نگاران و فعالان در ۱۰۵ کشور از این ۱۹۲ کشور جهان نظرسنجی کرده است. آنها خوش بین نبودند. بیش از ۶۰ درصد از این ناظران گفتند انتظار دارند تاثیر این پاندمی بر حقوق سیاسی و آزادی‌های مدنی طی سه تا پنج سال آینده خود را نشان دهد.   

 
برچسب ها: کرونا مردم