به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۲۳۵۱۵

زنگنه​ در وين: برای نفت ایران جا باز کنید

گروه اقتصادي: وزیر نفت با اعلام این که ایران می‌تواند تولید نفت خود را به چهار میلیون بشکه در روز برساند خطاب به برخی از اعضای اوپک که به دلیل تحریم‌ها سهم ایران را در بازار نفت تصاحب کرده‌اند گفت: هم اکنون وقت آن است که برای بشکه‌های نفت ایران جا باز کنند.
زنگنه​ در وين: برای نفت ایران جا باز کنید
بیژن نامدار زنگنه در اولین مصاحبه خود با خبرنگاران در وین در مورد پیام ایران در اجلاس صد و شصت و چهارم اوپک اعلام کرد: من در اینجا خواهم گفت که پس از نشست ژنو، صنعت نفت ایران در حال آماده شدن برای بازگشت کامل به بازار نفت است. طبیعی است که دوستان ما در اوپک هم این موضوع را لحاظ کنند. چرا که از یک سو، مشکلات یکی از اعضای موسس اوپک در حال حل شدن است و از طرف دیگر، ثبات بازار و پایداری درآمدهای قابل پیش بینی برای اعضای اوپک، اقتضا می کند آنها که در این مدت تولید نفت شان را بیشتر کرده‌اند بازگشت ایران را مد نظر قرار دهند.

زنگنه درباره کاهش تولید کشورهای دیگر با افزایش تولید نفت ایران یادآور شد: در اوپک پیش‌تر چنین شرایطی را درباره کشورهای دیگر تجربه کرده‌ایم. مطمئنم که دیگر اعضای اوپک می‌دانند که باید درها را برای حضور ایران باز کنند. زنگنه خطاب به اعضای اوپک تاکید کرد: اعضایی که در سال گذشته بیشتر تولید کرده‌اند باید بدانند که هم اکنون وقت آن است که برای بشکه های ایران جا باز کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا منظورتان کشورهای حاشیه خلیج فارس است؟ گفت: شما می دانید کدام کشورها را می‌گویم.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که شما با وزیر نفت عراق درباره این که تولید نفت آنها، جایگزین تولید نفت ایران شده است مذاکره کرده اید؟ گفت: من نه با وزیر نفت عراق و نه با هیچ وزیر دیگری در این باره صحبت نکرده‌ام. همه می دانند چقدر تولیدشان را اضافه کرده اند و چقدر از سهم طبیعی ایران نصیب آنها شده است. البته زنگنه دیدار با وزیر نفت عربستان در حاشیه اجلاس اوپک را حتمی دانست. وزیر نفت در مورد برنامه ایران برای کسب سهم تولید قبلی ایران در اوپک گفت: مشکل ما این مسائل نیست. مساله ما این است که در ژنو به توافقی برسیم تا همه تحریم‌ها برداشته شود.

اجماع بر یکی از کاندیداهای دبیر کلی بعید است
وزیر نفت در مورد موضوع نشست صد و شصت و چهارم اوپک گفت: بخش مهمی از مباحث نشست ١٦٤ مربوط به مسائل اداری اوپک است. در نشست پشت درهای بسته هم بحث دبیرکلی مطرح خواهد شد که فکر نمی کنم به نتیجه برسد. راه حل فوری برای این موضوع نمی بینم. به این دلیل که بعید می دانم در مورد هیچ کدام از کاندیداها اجماعی صورت گیرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا دوره آقای عبدالله سالم البدری، دبیرکل کنونی اوپک یک سال دیگر تمدید خواهد شد یادآور شد: دوره دبیرکلی آقای البدری به پایان رسیده است و دیگر نمی‌تواند تمدید شود. زنگنه در پاسخ به این سوال که رییس کنفرانس دبیرخانه را اداره می‌کند؟ جواب داد: فعلا نمی دانم. این مساله برایم مهم نیست.

 سقف تولید ایران برای من مهم است نه اوپک
وزیر نفت در مورد باقی ماندن سقف تولید اوپک در سطح کنونی تصریح کرد: برای من سقف تولید ایران مهم است نه سقف تولید اوپک. ایران هم اکنون محدودیت تحریم‌ها را دارد. ولی تلاش می‌کنیم صادرات نفت خود را افزایش دهیم. هم اکنون محدودیتهای ظالمانه و یکجانبه تحریم پیش روی ایران است. با این وجود ما تلاش خودمان را می‌کنیم. امیدواریم در توافقهای ایران با گروه ١+٥ این محدودیتها به طور کامل برداشته شود تا ایران بتواند تولید خود را به سقف پیش از تحریم‌ها برساند.

 تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز بازمی‌گردد
وی در مورد افزایش تولید نفت ایران در یک سال آینده با تاکید بر این که ایران از لحاظ توانایی تولید نفت مشکلی برای بازگشت به بازار ندارد اظهار کرد: مقدار تولید نفت ایران در آینده با مسائل سیاسی مرتبط است. می توانیم تولید خود رابه سطح چهار میلیون بشکه در وز بازگردانیم. او افزود: در شرایط امروز، ما محدودیتهای سیاسی برای خریداران و نفتکش‌های حمل نفت خام داریم اما امیدواریم که پس از توافق کامل با گروه ١+٥ بتوانیم تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهیم. البته پیش از آن هم سعی می کنیم که تولید و صادرات خود را افزایش دهیم.

سوالاتی که زنگنه پاسخ نداد
او با تاکید بر این که ایران می‌تواند تا اوایل سال آینده به سطح صادرات قبل از اعمال تحریم‌ها بازگردد در مورد این که ایران با چه شرکت‌های نفتی مذاکره خواهد کرد گفت: مطمئن نیستم آنها مایل باشند تا اسامی‌شان را بگویم. وی همچنین این سوال که ایران چطور می خواهد نفت بفروشد و به چه کسانی را پاسخ نداد و گفت: نمی خواهم به این سوال پاسخ دهم. اگر بگویم دیگر فایده‌ای نخواهد داشت. تولید و صادرات نفت ما افزایش می یابد اما هم اکنون در شرایط تحریم نمی توانم مقدار آن را بگویم. در این شرایط صادرات نفت ما تنها مقدار کمی افزایش می یاید. ما از نظر عملیاتی می‌توانیم به زودی به بازار برگردیم. وزیر نفت در مورد این که افزایش تولید نفت ایران از کدام میدانها خواهد بود گفت: افزایش تولید از میدانهای جدید نفتی نخواهد بود. ما می خواهیم به ظرفیت پیشین خود برسیم.

 رضایت همه از قیمت‌های کنونی نفت
زنگنه در پاسخ به این سوال که درباره قیمت نفت، پیش‌تر شما گفته بودید که آمریکایی‌ها قیمت نفت را به دلیل مقرون به صرفه ماندن پروژه های تولید شیل اویل، بالا نگه می دارند. این در حالی است که برخی پیش بینی کرده‌اند قیمت نفت در سال آینده میلادی کاهش یابد. به نظر شما چه قیمتی برای نفت مناسب است؟ گفت: بعضی‌ها ممکن است روند قیمت نفت را کاهشی ببینند اما اغلب خبرگان و از جمله اوپک پیش بینی نمی کند قیمت نفت کاهش یابد. درباره بهای نفت هم باید بگویم همه از قیمت‌های کنونی نفت راضی هستند.

 معرفی نسل جدید قراردادها تا چند ماه آینده
وزیر نفت درباره قراردادهای جدید نفتی توضیح داد: هم اکنون در حال تدوین قراردادهای جدید برای بخش‌های بالادستی نفت هستیم. کارشناسان با تجربه روی این موضوع کار می کنند. به نظرم در چند ماه آینده می توانیم چند کنفرانس در ایران و لندن برگزار کنیم و چارچوب قراردادها را معرفی کنیم. اصل چارچوب قراردادهای جدید این است که می توانیم برای بلندمدت با شرکتهای نفتی بین المللی همکاری کنیم. به گفته زنگنه طول مدت قراردادهای در حال تدوین نزدیک به 20 سال است. وی در مورد تدوین بودجه سال آینده برمبنای صادرات یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز گفت: امیدواریم این رقم را در بودجه تا یک مییلون و نیم میلیون بشکه در روز افزایش یابد. یک میلیون بشکه را از طریق صادرات نفت و ٢٠٠ هزار بشکه هم از طریق صادرات میعانات گازی تامین کنیم.
مرجع : ايسنا