به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۳:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۲۳۵۴۲۰

نگران تداخل علائم کرونا و آنفلوانزا هستیم

نگران تداخل علائم کرونا و آنفلوانزا هستیم
گروه علمی: دکترای بیولوژی مولکولی گفت: با شروع فصل سرما نگران هستیم که علائم کرونا و آنفلوانزا با هم تداخل کرده و تشدید شود.مهدی سیدی، دکترای بیولوژی مولکولی  درباره لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا در فصل پاییز اظهار کرد: با سرد شدن هوا شاهد شروع فعالیت ویروس آنفلوآنزا همراه ویروس کرونا خواهیم بود، در چنین مواقعی موضوع خیلی پیچیده خواهد شد و بیماری‌های مختلف تنفسی در این فصل ظاهر می‌شود.
او گفت: با توجه به کاهش دمای هوا، روزهای سختی را در ماه‌های آتی خواهیم داشت؛ ما در این فصل با ویروس RFI رو به رو خواهیم شد که  بیشتر در کودکان ظاهر می‌شود.سیدی بیان کرد: دانشگاه استفورد مطالعه‌ای در فروردین سال جاری انجام داد که طی آن ۱۱۶ نفر برای کووید ۱۹ مورد آزمایش قرار گرفتند که در نتیجه آزمایش ۲۴ نفر آن‌ها شامل علائم بیماری‌زا از قبیل راینو( ویروس سرماخوردگی انسانی)، انترو ویروس‌ها ( دسته‌ای از ویروس‌های ssRNA هستند که مرتبط با بسیاری از بیماری‌های انسان و پستانداران است) و RFI (کاوازاکی) بود، این نوع بیماری‌ها در حضور ویروس کرونا ظاهر شده بودند.متخصص بیولوژی مولکولی گفت: در سال ۲۰۱۹ بود که مطالعاتی درباره ویروس‌ها انجام شد، زیرا تنها ویروس کرونا نیست که امروزه افراد را درگیر خود کرده است، بلکه هر ساله شاهد هجوم انواع ویروس‌ها به خصوص آنفلوآنزا هستیم. طبق مطالعات و نتایج تحقیقات بدست آمده ثابت شده است؛ به طور مثال  فردی که به آنفلوآنزا نوع  A مبتلا شده شانس آلوده شدن به راینو ویروس ( ویروس سرماخوردگی انسانی)در او به حداقل رسیده ولی  باید بدانید هنوز مکانیزم این اتفاق کاملا مشخص نشده است.

سیدی تصریح کرد:یک نگرانی بزرگی داریم، درواقع در فصل سرما شاهد دو ویروس خطرناک خواهیم شد. نمی‌دانیم که این دو ویروس کرونا و آنفلوآنزا با هم ظاهر می‌شوند در فرد و بیماری را تشدید می‌کنند یا خیر. اگر بدن فردی ضعیف عمل کند و به ویروس آنفلوآنزا مبتلا شود ممکن است او آمادگی گرفتن ویروس کرونا را هم  داشته باشد.متخصص بیولوژی مولکولی بیان کرد: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و غذا و داروی آمریکا فشار وارد کرده اند که تست سریع و ترکیبی ایجاد شود تا بتواند سرماخوردگی و ویروس‌های تنفسی و کووید ۱۹ را همزمان تشخیص دهد.با شروع ماه دیگر نگرانی هایمان چندین برابر می‌شود، زیرا در حال حاضر افراد با علائم مختلف تصور می‌کنند که کرونا دارند در حالی که با فصل سرما افراد دیگر به سختی تصور می‌کنند که کرونا داشته و هر علائم مشابهی را آنفلوانزا یا سرماخوردگی  می‌دانند.او گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که ما امسال نسبت به سال‌های قبل داریم درباره واکسن آنفلوآنزا است. زیرا بیماری کووید ۱۹ با ویروس آنفلوآنزا تداخل پیدا خواهد کرد.در حال حاضر وزارت بهداشت حداکثر تلاش خود را برای فراهم کردن شرایط مناسب ایجاد می‌کند و همچنین مردم هم تمام قوانین را رعایت می‌کنند.سیدی تصریح کرد: متاسفانه بیش از ۱۳۰ نفر در روز بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند. باید افراد با انجام همین دستورالعمل‌ها نکات را رعایت کرده تا بتوانند ویروس کرونا را به خوبی کنترل و مهار کنند.او گفت: افراد ممکن است گرفتار هر دو ویروس شوند و به شدت حالشان وخیم شود. تمام این موارد احتمالاتی است که ما برای ماه آینده در نظر گرفته ایم البته مردم باید توجه کنند اصلا پاییز عجیبی نخواهد بود، زیرا هر سال افراد به ویروس آنفلوانزا مبتلا شده و تنها دوز آن متفاوت خواهد بود البته تمام دستورالعمل‌‌های بهداشتی باید جدی‌تر از قبل رعایت شود، زیرا خطرات بیشتری را پیش رو خواهیم داشت.