به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۲۳۵۴۲۲
در مناظره معاونان بایدن و ترامپ چه گذشت؟

برجام و ایران در كانون مناظره انتخاباتی آمریكا

برجام و ایران در كانون مناظره انتخاباتی آمریكا
گروه بین الملل: یک هفته پس از مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن، مایک پنس و کامالا هریس، معاونان آن دو، با یکدیگر مناظره کردند و به موضوعاتی چون کرونا، تغییر اقلیم و رابطه با چین پرداختند.به جز چین، ایران از معدود کشورهایی بود که سیاست خارجی آمریکا در رابطه با آنها در این مناظره مطرح شد.در مقایسه با مناظره هفته گذشته که بسیاری از ناظران سیاست آمریکا لحن بگومگو مانند حاکم بر آن را ناسازگار با جایگاه ریاست جمهوری می‌دانستند، پنس و  هریس با آرامش بیشتری با یکدیگر بحث کردند.با توجه به ابتلای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به کووید-۱۹ و همچنین با توجه به سن او و  بایدن، توجه زیادی به مناظره معاونان رئیس جمهور آینده آمریکا جلب شد.مطابق قانون اساسی آمریکا در صورتی که رئیس‌جمهور قادر به انجام وظایفش نباشد معاون رئیس جمهور این نقش را ایفا می‌کند.
کامالا هریس در انتقاد از سیاست خارجی دونالد ترامپ و "یکجانبه‌گرایی" و "انزواگرایی" او، گفتن خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران به کاهش امنیت آمریکا منجر شده است، چرا که اکنون ایران به افزایش ذخایر هسته‌ای خود مشغول است.مایک پنس در مقابل گفت دولت ترامپ در محدود کردن گروه داعش موفق بود.
او ایران را "به عنوان بزرگترین دولت حامی تروریسم" خواند و گفت در دوران زمامداری باراک اوباما و معاونت جو بایدن یک میلیارد دلار به چنین دولتی داده شده، در حالی که آمریکا در زمان زمامداری  ترامپ سردار قاسم سلیمانی را به شهادت رساند.کامالا هریس در پاسخ به حمله موشکی ایران در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت در آن حمله شماری از نیروهای آمریکایی دچار ضربه مغزی شدند، اما دونالد ترامپ این اتفاق را در حد "سردرد" کم اهمیت جلوه داده است. هریس گفت: چنین برخوردی از نمونه‌های رفتار تحقیرآمیز دونالد ترامپ با نظامیان آمریکایی است.مناظره مایک پنس و کامالا هریس با پرسشی درباره بحران کووید-۱۹ آغاز شد و هریس به این سوال پاسخ داد که اگر در زمان شیوع این ویروس جو بایدن رئیس جهور بود چه سیاستی را متفاوت با دونالد ترامپ اتخاذ می‌کرد. هریس گفت:بایدن یک استراتژی فراگیر برای آزمایش در سطح ملی و ردگیری تماس‌های مبتلایان دارد.او همچنین مواجهه دولت دونالد ترامپ با بحران کرونا را به باد انتقاد گرفت و گفت چه طور در مراسم کاخ سفید دستورالعمل بهداشتی مهار کرونا رعایت نمی‌شود اما از مردم انتظار رعایت آن می‌رود؟ هریس دونالد ترامپ و مایک پنس را متهم کرد که هرچند در ماه ژانویه از جزئیات خطر ویروس کرونا آگاه بودند تا ماه مارس اقدامی نکردند و به مردم هشدار ندادند. پنس در پاسخ گفت: دولت ترامپ بلافاصله وقتی لازم بود همه سفرها از چین را محدود کرد، در حالی که جو بایدن این تصمیم را "خارجی‌هراسی" دانست.مایک پنس ابراز امیدواری کرد که به زودی واکسنی برای پیشگیری از کرونا تولید شود.او جو بایدن و کامالا هریس را متهم کرد که از روی برنامه دونالد ترامپ برای مواجهه با کرونا کپی‌برداری کرده‌اند.کامالا هریس دونالد ترامپ را به حمایت از نژادپرستان متهم کرد و اشاره کرد که او در مناظره‌اش با جو بایدن حاضر نشده بگوید از گروه "پراد بویز" حمایت نمی‌کند.مایک پنس گفت اتهام نژادپرستی را رد کرد گفت نمی‌توان او را به حمایت از گروه‌هایی چون نئونازی‌ها متهم کرد، چرا که ترامپ نو‌ه‌هایی یهودی دارد. پنس گفت رسانه‌‌ها و خانم هریس به طور گزینشی با صحبت‌های ترامپ برخورد می‌کنند.
معاون رئیس جمهور آمریکا ضمن ابراز تاسف از موارد خشونت پلیس گفت همچنان به نظام قضایی آمریکا باور دارد و اتهام تعصب به ماموران قانون را نمی‌پذیرد.
او گفت: تخلف ماموران پلیس دلیلی برای شورش و غارت نیست. پنس همچنین جو بایدن را متهم کرد که می‌خواهد در صورت پیروزی در انتخابات کرسی‌های دیوان عالی را افزایش دهند و و این عالی‌ترین مرجع قضایی را با قاضی‌های متمایل به حزب دموکرات "پر کند".خانم هریس گفت حالا که بحث پر کردن است باید پرسید چه کسی دادگاه‌ها را با افراد وفادار پر کرده است.  از میان قضات منصوب ترامپ در دادگاه استیناف یک نفرشان سیاهپوست نبوده است.موضوعات دیگری چون سقط جنین، رابطه با چین و تغییر اقلیم هم در میان بحث‌های مناظره  بودند که در دانشگاه ایالتی یوتا، در سالت لیک سیتی، برگزار شد.سوزان پیج، از روزنامه نگاران باسابقه یو‌اس‌ای تودی اداره مناظره را به عهده داشت.
در طول مناظره مایک پنس دفعات بیشتری نسبت به کامالا هریس حرف رقیب انتخاباتی را قطع کرد.
 با این که مناظره تلویزیونی معاونان نامزدهای انتخاباتی در آمریکا مثل مناظره نامزدهای اصلی اهمیت ندارد، اما بعد از ابتلای ترامپ به کرونا این مناظره مهم تلقی شده بود.
کامالا هریس، سناتور ۵۵ ساله، نخستین زن آمریکایی غیر سفیدپوست است که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان معاون یک نامزد اصلی در این انتخابات حضور دارد. این حقوقدان پیش از این دادستان سانفرانسیسکو و دادستان کل ایالت کالیفرنیا بوده است. مادر کامالا هریس هندی و پدرش اهل جامائیکا است. او دومین زن سیاهپوست در تاریخ آمریکاست که به نمایندگی مجلس سنا رسید.مایک پِنس ۶۱ ساله هم حقوق‌دان است. او قبلا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به عنوان  فرماندار ایندیانا مشغول به کار بوده است.


 
برچسب ها: ایران آمریکا