به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۸ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۲۳۵۵۳۵

جان گرفتن بورسها در آمریکا و اروپا

جان گرفتن بورسها در آمریکا و اروپا
گروه اقتصادی: شاخصهای مهم بورسی اروپا و آمریکا سبزپوش شدند.به گزارش ایسنا، شماری از مقامات بانک مرکزی اروپا از آمادگی برای کاهش بیشتر نرخ بهره در صورت لزوم خبر داده اند. نرخ بهره در سطح منطقه یورو اکنون منفی و کمترین نرخ بهره ثبت شده در طول تاریخ این منطقه پولی است اما به نظر می رسد حتی این نرخ منفی و تزریق گسترده نقدینگی به بازار به شکل مستقیم و خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا نیز هنوز نتوانسته است به عطش بازارها برای وجه نقد پاسخ بدهد. به گفته مقامات بانک مرکزی اروپا، شیوع کرونا و پیامدهای جانبی آن بر روی بازار کار و انگیزه فعالان اقتصادی باعث کاهش تمایل آن ها به پس انداز یا مخارج بیشتر شده است و حکمفرما شدن رویکرد احتیاط در طرف تقاضا باعث ایجاد مشکلات زیادی برای طرف عرضه نیز شده است. شرایط کنونی تنها یک پیام برای سیاست گذار دارد و آن هم اینکه نباید خیلی امیدوار به احیای سریع رشد اقتصادی و طرف تقاضا بود.در ژاپن نیز بانک مرکزی این کشور اعلام کرد نرخ بهره را به منظور حمایت از بازار و تحریک طرف تقاضا در سطح منفی ۰.۱ درصدی حفظ می کند. انتظار می رود مقامات بانک مرکزی ژاپن نیز مجبور به حفظ طولانی مدت سیاست های کنونی به مانند همتایان آمریکایی خود شوند. کشمکش بر سر چگونگی و میزان بسته حمایتی جدید در برابر کرونا در آمریکا هنوز ادامه دارد و روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده است. دموکرات ها طرفدار تزریق نقدینگی بسیار زیادی به اقتصاد هستند. طبق عقیده آن ها پرداخت های نقدی از ۱۲۰۰ دلار در ماه باید به ۱۸۰۰ دلار در ماه افزایش پیدا کند که این مبلغ طبق پیشنهاد دموکرات ها به جای یک بار پرداخت ماهانه در طول چهار پرداخت هفتگی و هر هفته ۴۵۰ دلار خواهد بود. جمهوری خواهان اما موافق پرداخت یارانه نقدی مستقیم با مبلغ کمتر و البته پرداخت ماهانه (در یک نوبت) هستند.  
 
در هفته های اخیر چگونگی و میزان بسته حمایتی جدید به یکی از اصلی ترین موارد اختلافی بین سران دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تبدیل شده و هم کنگره و هم دولت با بسته های پیشنهادی طرف مقابل مخالفت کرده اند. استیون منوچین- وزیر خزانه داری دیدارهایی را با نانسی پلوسی- رییس کنگره بر سر رسیدن به یک راه حل بینابین داشت که در مواردی نیز پیشرفت هایی حاصل شد اما دونالد ترامپ- رییس جمهور آمریکا از توقف این مذاکرات با کنگره خبر داده است.  این اختلاف نظر حساسیت ها را نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر بیشتر کرده است چرا که دو طرف در صورت پیروزی رویکردهای متفاوتی از هم را پیش خواهند گرفت.  لورتا مستر- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در کلیولند گفت: حتی بدون بسته های حمایتی بیشتر نیز روند احیای اقتصادی ادامه می یابد اما از سرعت آن به شدت کاسته خواهد شد. خیلی ناامیدکننده است که هنوز نتوانسته ایم بر سر اجرایی شدن یک بسته جدید به توافق برسیم. با این حال بانک مرکزی کارهای زیادی انجام داده است و نرخ بهره بسیار پایین یک فرصت طلایی را برای تامین نقدینگی مورد نیاز کسب و کارها فراهم کرده است.بهبود رشد اقتصادی و بازگشت تدریجی فعالیت ها در کشورهای مختلف هنوز هم نتوانسته است تا شرایط را به وضعیت قبل از بحران کرونا بازگرداند و انتظار می رود دست کم تا پایان سال آینده شاهد باقی ماندن سطح فعالیت های اقتصادی و در میزانی کمتر از آغاز بحران کرونا باشیم و این وضعیت در صورت معرفی نشدن یک واکسن موثر در مقابله با کرونا می تواند از این هم طولانی تر شود.   رئیس بانک مرکزی آمریکا در پیامی که می تواند حاکی از نیاز بیشتر به رویکرد حمایتی از بازارها باشد از نمایندگان کنگره آمریکا خواسته است تا با بسته های محرک جدید موافقت کنند. این درخواست پس از آن بیان می شود که به دلیل اختلاف نظر بین مقامات دو حزب اصلی آمریکا، هنوز جایگزین مناسبی برای لایحه سه تریلیون دلاری قبلی که اعتبار اجرای آن نیز منقضی شده، پیدا نشده است.  
پاول با اشاره به پیشرفت های اخیر در زمینه اشتغال زایی و تقویت میل به مخارج بیشتر در بین مصرف کنندگان و کسب و کارها گفته است: اکنون زمان مناسبی برای آن که پای خود را از روی پدال گاز برداریم نیست چرا که با این کار روند احیای اقتصادی تضعیف خواهد شد و سختی هایی برای کسب و کارها و مصرف کنندگان ایجاد می شود که اجتناب پذیر هستند. باید برای شما توضیح دهم که حتی اگر بیش از حد نیاز به فراهم کردن منابع مالی ادامه دهیم در اصل پولی هدر نرفته است چرا که در آن صورت روند احیای اقتصادی و نرخ رشد سریع تر خواهد بود.  
تاکنون بیش از ۳۶ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۳۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۶۴ هزار و ۵۴۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۱۷ هزار و ۴۰۳ نفر، برزیل با ۱۴۸ هزار و ۴۴۹ نفر، هند با ۱۰۶ هزار و ۵۳۴ نفر، مکزیک با ۸۲ هزار و ۷۲۶ نفر و انگلیس با ۴۲ هزار و ۵۹۲ نفر بوده است.

بورس آمریکا  
در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۴۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و  ۴۱۸.۱۶ واحد بسته شد.شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۷ درصد صعود تا سطح ۳۴۴۴.۲۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۴۴ درصد افزایش در سطح ۱۱ هزار و ۴۱۴.۶۳ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۵۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۷۸.۰۳  واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۸۸ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۴۲.۲۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۰.۶۱ درصدی در سطح ۴۹۱۱.۹۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۲ درصد بالا رفت و به ۶۹۹۲.۸۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد متفاوتی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۹۶ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۶۴۷.۰۷ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۲ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۱۹۳.۵۷ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" کاهش ۰.۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۵۸۷.۴۰ واحد بسته شد.در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۰۹ درصد صعود و ایستادن در سطح ۶۱۰۲.۰۴  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۶ درصد افزایش به ۴۱.۲۳  دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۱.۷۴ درصدی به ازای ۴۳.۳۸ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۱.۴۲ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۹۶.۷۰ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۳۵ درصدی به ازای ۲۳.۹۸ دلار مبادله شد.
برچسب ها: بورس جهانی