به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۹ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۲۳۵۶۵۵

پینگ‌پنگ سیاسی بین روحانی و قالیباف

پینگ‌پنگ سیاسی بین روحانی و قالیباف
گروه سیاسی: روزنامه شرق نوشت: ماجرای نرفتن روحانی به مجلس یا شرکت‌نکردن در نشست سران قوا و رفتن قالیباف به بیمارستان، مسئله را فراتر از رعایت‌کردن یا رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی کرونا به یک پینگ‌پنگ سیاسی میان دو قوه بدل کرده؛ تا جایی که به سخنان کنایه‌وار روحانی و قالیباف علیه هم و حتی میان نزدیکانشان منتج شده است.
روحانی آنهایی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، به عدم عقلانیت متهم می‌کند و قالیباف در پاسخ کنایه می‌زند که برخی عقل معاش را جای عقل معاد گذاشته‌اند. روحانی به‌جز روز افتتاح، پایش را در مجلس نگذاشته است. هر بار که مجلسیان اعتراض کرده‌اند که طبق قانون باید برای دفاع از وزرای پیشنهادی‌اش به مجلس بیاید، اعلام شد طبق توصیه ستاد مبارزه ملی با کرونا، روحانی از آمدن به مجلس منع شده است.
در مقابل قالیباف که مدیریت و مردمی‌بودن را صرفا در حضور میدانی و انتشار تصاویر و خبرش می‌داند، سفر استانی می‌رود و در آخرین خبر از بیمارستان بیماران مبتلا به کرونا بازدید کرده است. حالا بسیاری می‌گویند قالیباف پروتکل‌هایی را که برای همه ارسال شده، رعایت نمی‌کند؛ شاید هم می‌خواهد عمدا رفتاری معکوس روحانی در پیش بگیرد.
روحانی گفته بود «همه مردم و مسئولان بدون استثنا باید رعایت کنند و هیچ استثنائی نداریم. تأکید رهبر معظم انقلاب و قانون کشور است، وظیفه قانونی، ملی و شرعی است و هیچ‌کس نمی‌تواند از این پروتکل تخلف کند. خداوند به ما عقل داده و با عقل موظف به حفظ جان خود و دیگران هستیم.
قانون و شرع و حتی شرایط بهداشت جهانی هم به ما همین را می‌گوید. هر‌ جا خدای ناکرده رشد فرهنگی و اجتماعی پایین بیاید و به قانون و مقررات و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا توجه نشود، پیروز نمی‌شویم». در واکنش به لغو جلسه سران قوا هم گفته که «تمامی مواردی که خودم شک کردم، با ستاد ملی مقابله کرونا مشورت کردم که مثلا این جلسه را بگذارم یا نگذارم، به این سمینار بروم یا نروم و به همه توصیه‌های آنها عمل کردم‌... .
ما باید به عقل خود و دستورات شرع و پروتکل‌های بهداشتی عمل کنیم». واعظی، مسئول‌دفتر روحانی، درباره اینکه پس از حضور رئیس مجلس در بیمارستان و عیادت از بیماران کرونایی، این مسئله مطرح شد که آیا ستاد ملی مبارزه با کرونا برای مسئولان پروتکل‌های بهداشتی تعریف نکرده است؟ به ایلنا گفته: پروتکل‌ها برای همه تعیین و ابلاغ شده است، حتی به مجلس هم در یکی از روزهایی که هم جلسه صحن و هم کمیسیون‌ها را داشت، دوباره از طریق وزارت بهداشت نامه‌نگاری صورت گرفت مبنی بر اینکه چیزی که به‌عنوان پروتکل ابلاغ کرد‌ه‌ایم، رعایت نمی‌شود.
ما که در ستاد ملی مبارزه با کرونا نمی‌توانیم مرتب هر روز با نماینده یا رئیس مجلس درگیری به وجود بیاوریم برای اینکه پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند یا نمی‌کنند؛ چرا‌که این وظیفه خود ماست که پروتکل‌ها را رعایت کنیم. وی با بیان اینکه امروز در کشور مشاهده می‌کنیم بیش از هر شخص دیگری مقام معظم رهبری پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، عنوان کرد: رهبر انقلاب نه‌تنها پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، حتی اعلام کردند هر چیزی که ستاد ملی ابلاغ کند، من وظیفه دارم آن را اجرا کنم؛ آن‌وقت چگونه می‌شود سران سه قوه و دیگران با افتخار کارهای دیگری ‌کنند و بگویند‌ آن فردی که رعایت می‌کند، جانش را دوست دارد؟!
واعظی با اشاره به اینکه برخی از رفتارها درست نیست، اظهار کرد: در خرداد امسال معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان به همه بیمارستان‌های کشور اعلام کرد ملاقات‌ بیماران کرونایی ممنوع است. خب هنگامی که این ملاقات ممنوع است، یعنی برای همه ممنوع است؛ مگر نمی‌توانستند بگویند «گان» تنتان کنید و «ماسک» بزنید و با خانواده‌ها یا مریضتان ملاقات کنید؟
حالا یک شخصی رعایت نمی‌کند، خودش تصمیم گرفته است؛ اینکه بیاید در یک جلسه، دو قوه دیگر را مبتلا کند، کار درستی نیست. او در ادامه با گفتن اینکه متأسفانه همه‌ چیز جنبه سیاسی و تبلیغاتی به خودش گرفته است، بیان کرد: یک موضوع بهداشتی روشن به یک موضوع بزرگ تبدیل شده است.
به نظر من افراد باید از این حالتی که از الان می‌خواهند خودشان را برای آینده مطرح کنند، یک مقدار پرهیز کنند.اما قالیباف این حرف‌ها را قبول ندارد و گفته است: «نگوییم سخت‌گیری، بلکه با رعایت جدی‌تر درخصوص فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم می‌توانیم در این زمینه موفقیت‌هایی کسب کنیم.
اینکه ما در شرایط فعلی و با وجود تجربه هشت‌ماهه مبارزه با کرونا در فصل پاییز آمار تلفات بالاتری نسبت به روزهایی داشته باشیم که هنوز با این بیماری آشنا نبودیم، پذیرفتنی نیست؛ از‌این‌رو باید دست به دست هم دهیم و با همکاری هم شیوع این بیماری را کنترل کنیم».
در کنایه دیگری هم به آنها که او را متهم به عدم رعایت پروتکل‌ها و شوآف کرده‌اند، گفته است: «یک عقل معاد داریم، یک عقل معاش؛ در مبارزه با کرونا پرستاران و پزشکان با عقل معاد کار کردند نه با عقل معاش. آن چیزی که ما را از جنگ اقتصادی و کرونا بیرون می‌برد، وحدت و صمیمیت و پرهیز از اختلاف است. نباید موضوعاتی جز آنچه را مشکل مردم است، به میان آوریم.
ما در نظارت میدانی، همه پروتکل‌ها را رعایت کردیم. فرمانده ستاد کرونا، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و رئیس بیمارستان حاضر بودند و بر رعایت پروتکل‌ها نظارت کردند. اگر کنار مجاهدان خط مقدم نایستیم، از مروت و انسانیت به دور است. عقلانیت این است که لااقل به پرستاران و پزشکان خداقوت بگوییم.
ما دنبال حال‌گیری و مچ‌گیری نیستیم. همه پروتکل‌ها را رعایت خواهیم کرد، ولی این به معنای نرفتن و کار‌نکردن نیست. بازدید ما از بیمارستان امام، حداقل کاری بود که می‌توانستیم. ما در نظارت میدانی، همه پروتکل‌ها را رعایت کردیم. فرمانده ستاد کرونا، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و رئیس بیمارستان حاضر بودند و بر رعایت پروتکل‌ها نظارت کردند».
سیدمحمدجواد ابطحی، حامی قالیباف و نماینده سابق، از در حمایت از قالیباف درآمده و گفته است: رئیس‌جمهوری که در شرایط سخت معیشتی مردم باید خودش در صف مقدم حل مشکلات باشد، متأسفانه از دور برای همه تصمیم می‌گیرد. اگر طبق گفته مسئولان دولتی بپذیریم که قالیباف برای شوآف از بیماران کرونایی عیادت کرده، باید بپرسیم چرا رئیس‌جمهور چنین شوآفی را انجام نمی‌دهد؟
اینکه سران قوا میان مردم باشند و خودشان را به خاطر مردم به خطر بیندازند، یک اصل است. آقای قالیباف همراه با مجوز پزشکان و رعایت تمام پروتکل‌ها این کار را انجام داد و گفت که می‌خواهد جمع‌بندی این دیدار و مشکلات کادر درمانی را در جلسه سران مطرح کند. پذیرش چنین مسئله‌ای این‌قدر برای روحانی سخت بود که جلسه سران قوا را لغو کرد؟
برچسب ها: روحانی قالیباف