به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ساعت ۲۱:۲۸
کد مطلب : ۲۳۵۸۸
آيت​الله هاشمي در ديدار با جمعي از دانشجویان در آستانه 16 آذر؛

فضاي بعد از انتخابات سرشار از عقلانيت و اعتدال است

گروه سياسي: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به عكس‌العمل‌هاي منفي عليه توافقات اخير در ژنو اشاره كرد و گفت: وقتي رهبري نظام، از تيم مذاكره‌كننده و دولت تشكر مي‌نمايند، افراطيون با بوق‌هاي در اختيار، فضا را بي‌آنكه خود بخواهند، به نفع صهيونيست‌ها آلوده مي‌كنند.
فضاي بعد از انتخابات سرشار از عقلانيت و اعتدال است
  در آستانه 16 آذر، روز دانشجو، جمعي از دانشجويان دانشگاههاي دولتي، آزاد اسلامي، پيام نور، علمي و كاربردي و مؤسسات غيرانتفاعي با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني ديدار و گفت و گو كردند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار با تبريك روز دانشجو به همه دانشجويان در سراسر كشور، صداقت در گفتار را ويژگي آنها دانست وگفت: ادبيات دانشجويان، برخاسته از دلي چون آيينه پاك و صادقانه وآهستگي و پيوستگي لازمه رهروي در مسير اعتدال است.  آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با تأكيد بر اهميت منطق و استدلال در مباحثات گفت: شأن استاد، دانشجو و طلبه، مباحثه به دور از منّازعه است كه به فرموده قرآن به «تفشلوا» كشانده مي‌شود. ايشان افزود: جمعيت چهار ميليوني دانشجويي در ايران يك سرماية اجتماعي براي امروز و آينده است كه پايه‌هاي فرداي جامعه را در علوم پايه، علوم انساني وعلوم پزشكي محكم مي‌كنند. عضو مجلس خبرگان رهبري با يادآوري آيات مكرر قرآن كريم كه برتعقل، تفكر و تدبر در امور تأكيد مي‌كنند، گفت: اسلام دين گفت و گو و شنيدن نظرات مختلف و انتخاب بهترين‌ها در «يتبعون احسن» است.

ايشان عمل صالح را مكمّل ايمان خواند و با يادآوري نام امام(ره) به عنوان مصداق آيات مكرر «الذين آمنوا و عملوا الصالحات» در تاريخ معاصر گفت: ايشان، در زمان آيت‌العظمي بروجردي برتعميق علوم در حوزه‌ها و بعدها كه رهبري مبارزه را به دست گرفتند، هميشه بر پرهيز از تندروي‌ها و تكيه بر مردم تأكيد مي‌كردند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با يادآوري خاطراتي از سالهاي مبارزه و تبعيد امام (ره) گفت: شاگردان امام با حضور در بين مردم نگذاشتند مشعل مبارزه در فشارهاي سياسي و شكنجه‌هاي جسمي و روحي مبارزان توسط ساواك و رژيم پهلوي خاموش شود. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر نقش مردم در همه مراحل انقلاب اسلامي، به روزهاي قبل از نام‌نويسي انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و گفت: مردم تصميم خود را براي تغيير شيوه اداره اجرايي كشور گرفته بودند و نام‌نويسي من و اتفاقات پس از آن، به اين تصميم آنها عموميت بيشتري بخشيد. ايشان فضاي بعد از انتخابات را در بعد داخلي و خارجي سرشار از عقلانيت و اعتدال دانست و گفت: در اين شرايط ابرهاي تهديد و ارعاب از فضاي ايران رفت و اين باعث عصبانيت صهيونيسم شرور و عوامل آنها شده است. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با بيان اين جمله كه «دنيا فهميد كه بايد با ايران كار كند»، به عكس‌العمل‌هاي منفي عليه توافقات اخير در ژنو اشاره كرد و گفت: وقتي رهبري نظام، از تيم مذاكره‌كننده و دولت تشكر مي‌نمايند، افراطيون با بوق‌هاي در اختيار، فضا را بي‌آنكه خود بخواهند، به نفع صهيونيست‌ها آلوده مي‌كنند.

ايشان با تقبيح تندروي‌ها در داخل كشور و جهان اسلام، به سرنوشت انقلاب‌هاي مردمي در منطقه اشاره كرد و گفت: تندروهاي سلفي، انقلاب مردم در بيداري اسلامي را مصادره كردند و به استبداد و استعمار دادند.  ايشان اعتدال را ضرورت هميشگي جريان‌هاي فكري و سياسي در همه كشورهاي اسلامي خواند و گفت: اخوان‌المسلمين در تاريخ نماد اعتدال بود، ولي وقتي با سلفي‌هاي تندرو همراه شد، سرمايه عظيم مردمي را از دست داد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با توصيه مجدد دانشجويان به ادامه شيوه اعتدال در مباحثات سياسي، فرهنگي واجتماعي گفت: دوري از تندروي و آرامش همراه با آزادي نوشتاري و گفتاري، بهترين راه براي جوانان دانشجو است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: ايران با منابع عظیم و اساتید و دانشجويان جوان در ذات خود غني است و بايد با اين غناي علمي به سوي توسعه همگاني گام بردارد. در آغاز اين ديدار شش نفر از دانشجويان تشكّل‌هاي دانشجويي، به نمايندگي از دانشگاه‌هاي مختلف، به بيان ديدگاههاي خويش درخصوص مسايل سياسي، فرهنگي، اجتماعي و دانشگاهي پرداختند.