کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شتاب قیمت‌ کاغذی خودرو روی موج دلار

جدیدترین قیمت خودروهای داخلی و چینی در بازار

21 مهر 1399 ساعت 13:52

گروه اقتصادی: فعالان صنفی از قفل شدن بازار و گسترش بیماری قیمت‌های لفظی و کاغذی خبر می‌دهند.
 


به گزارش همشهری آنلاین، عبور نرخ دلار از مرز ۳۱هزار تومان و چشم‌انداز مبهم تولید و عرضه خودرو ظرف ۲ روز گذشته شوکی تازه را بر پیکره بازار خودرو وارد آورده و به ظهور پدیده قیمت‌های کاغذی منجر شده است. همزمان با افزایش شتاب رشد قیمت‌ها معاون وزیر صنعت، اعلام کرده کسانی که یک‌شبه سود ۱۰۰ میلیون تومانی یا بیشتر از فروش خودرو کسب می‌کنند باید مالیات دهند تا هر کسی به این بازار ورود نکند.
بررسی قیمت انواع خودروهای تولید داخل، مونتاژی و وارداتی در حاشیه بازار بیانگر اوج‌گیری دوباره نرخ کاغذی خودروهایی است که هیچ خریدار یا فروشنده‌ای در بازار نداشته و بیش از هر چیز متاثر از انتظارات تورمی، مناقشات سیاسی و به‌خصوص افزایش نرخ ارز است.افزایش ۱۰تا بیش از  ۱۰۰میلیون تومانی قیمت برخی خودروها به فاصله یک روز پس از رکوردشکنی دلار نه‌تنها موجب انصراف محدود خریداران و دلال‌ها از خرید خودرو شد بلکه فروشنده‌های خودرو نیز از فروش عقب‌نشینی کرده و به انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها یا ثبات نسبی بازار برای فروش خودروهایشان نشسته‌اند. رقم خوردن قیمت‌های چند صد تا بیش از یک میلیاردتومانی برای خودرو در فضای مجازی و حاشیه بازار موجب شده تا حتی فعالان صنفی نیز قادر به استخراج و اعلام رسمی قیمت خودرو نباشند. فعالانی که تأکید می‌کنند از یک‌ماه پیش هیچ‌گونه خرید و فروش خودرو نداشته‌اند و به‌دلیل تشدید رکود بازار کسب و کارشان به خطر افتاده است.

سعید موتمنی از کارشناسان و فعالان قدیمی بازار خودرو در مورد قیمت‌های عجیب و غریب و شرایط این روزهای خرید و فروش خودروهای داخلی، مونتاژی یا وارداتی، گفت: قیمت‌های کاغذی و غیرواقعی در بازار خودرو موجب قفل شدن بازار خودرو شده به‌نحوی که به جرأت می‌توان گفت طی یک‌ماه گذشته هیچ معامله‌ای توسط فروشندگان خودرو در بازار صورت نگرفته، قیمت‌ها تنها روی کاغذ افزایش یافته و حتی کسانی هم که خودرو دارند نیز به امید گرانی بیشتر و ناتوانی در جایگزینی آن قصد فروش ندارند. به گفته او اگر خریدار واقعی ناگزیر به خرید خودرو در بازار باشد می‌تواند با قیمت‌های کمتری نسبت به نرخ‌های اعلام شده کاغذی، خودروی مدنظر خود را خریداری کند. مثلا در حالی نرخ ۱۶۰میلیون تومانی برای پراید ۱۱۱اعلام شده که معدود فروشندگانی این خودرو را تا ۱۴۷میلیون تومان نیز می‌فروشند. موتمنی تأکید کرد، شرایط کنونی و قیمت‌سازی‌ کاغذی محدود به بازار خودرو نبوده و این روزها هر کسی که کالای سرمایه‌ای مانند خودرو در اختیار دارد به‌دنبال سنجش میزان دارایی و وضعیت مالی خود بوده و قیمت‌هایی را اعلام می‌کند که دست به‌دست می‌چرخد. این شیوه تعیین نرخ خودرو به نوعی بیماری تبدیل و بازار خودرو عملا قفل شده است. این فعال صنفی با بیان اینکه قیمت‌سازی‌ کاغذی محدود به‌خودروهای تولید داخل نبوده و همه خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز این رشد قیمت را شاهد بوده‌اند، گفت: اکنون هر کسی برای خودرویش قیمت می‌گذارد اما کسی فروشنده و خریدار خودرو نیست و حتی واسطه نیز زمانی خودرو را می‌فروشد که بتواند آن را جایگزین کند.

   این کارشناس بازار خودرو افزایش اخیر قیمت خودرو را ناشی از نبود ثبات ارزی دانست که خودرو را از کالایی مصرفی به یک محصول سرمایه‌ای تبدیل کرده است و گفت: نوسان نرخ ارز و انتظارات تورمی ناشی از آن موجب شده تا چشم‌انداز بازار خودرو نیز مبهم باشد به‌گونه‌ای که به‌نظر می‌رسد هرگونه کاهش یا افزایش قیمت خودرو بستگی به نرخ ارز دارد.
موتمنی با اشاره به افزایش غیرقابل تصور قیمت خودرو، افزود:آنچه مسلم است اینگونه بالا رفتن کاغذی قیمت خودرو، پایین آمدن عجیبی نیز خواهد داشت اما زمان این کاهش قیمت معلوم نیست این قیمت‌ها موجب شده تا کسی جرأت خرید یا فروش خودرو نداشته باشد. به گفته او شرایط به‌گونه‌ای شده که حتی کسانی که متقاضی خرید خودرو هستند نیز به‌دلیل گرانی بی‌رویه خودرو قادر به خرید آن نباشند چرا که با درج یک آگهی هزار نفر تماس می‌گیرند اما خریداری نیست و اغلب این افراد کسانی هستند که خودرو داشته و فقط می‌خواهند بدانند با قیمت‌های جدید سرمایه‌شان چقدر افزایش یافته است حتی دارندگان خودرو نیز می‌گویند که اگر خودرو را بفروشند به جای آن چه بخرند؟ این کارشناس بازار خودرو گفت: قیمت ۱۵۰تا ۱۶۰میلیون تومانی اعلام شده برای پراید ۱۱۱که تولید آن در سایپا متوقف شده، واقعی نیست و این قیمت‌سازی‌ در مورد همه خودروهای مونتاژی، غیرمونتاژی و وارداتی نیز انجام می‌شود و هر روز به‌طور اتوماتیک قیمت‌ها بالا می‌رود.
او بخشی از گرانی بی‌رویه ساندرو استپ وی را ناشی از ممنوعیت شماره‌گذاری این خودرو دانست که به تازگی رفع شده است و افزود: اما با قیمت ۶۵۰میلیون تومانی ساندرو استپ وی اتوماتیک کسی این خودرو را نمی‌خرد یا با این قیمت اغلب متقاضیان واقعی قادر به خرید آن نیستند. اکنون هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود تا اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو بتواند نرخ خرید و فروش خودرو در حاشیه بازار را کشف و اعلام کند و قیمت‌های اعلام‌شده فقط روی کاغذ بوده و خریداری ندارد. پرسش مطرح آن است که آیا خریداری مثلا برای خودرو ۲۰۶تیپ دو با قیمت ۲۵۵میلیون تومانی وجود دارد؟ یا برخی خودروهای مونتاژی مانند پژو ۲۰۰۸که قیمت آن به یک میلیارد و ۱۰۰تا یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان رسیده چه تعداد در بازار موجود است؟ این کارشناس در مورد دریافت مالیات از خرید و فروش خودرو، گفت: کسانی که خودرو تحویل گرفته و سودهای زیادی می‌برند باید مالیات بدهند. موتمنی در مورد عرضه خودرو در بورس نیز گفت: اگر عرضه خودرو در بورس به اندازه کافی نباشد قادر به رفع مشکلات بازار نخواهد بود و کسانی که خودرو را از بورس تحویل می‌گیرند نیز با وجود ممنوعیت معامله تا ۱۲‌ماه می‌توانند از طریق وکالت کاری یا بلاعزل با قیمت ۱۰میلیون تومان پایین‌تر آن را در بازار بفروشند. موتمنی گفت: باید عرضه به اندازه‌ای باشد که همه بدانند اگر امروز بخواهند هر خودرویی را بخرند در بورس عرضه می‌شود. تداوم عرضه خودرو در بورس می‌تواند هیجانات بازار را کاهش دهد همانطور که اکنون نیز نوسان عرضه یکی از دلایل اصلی گرانی خودرو در حاشیه بازار است. سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت بر ضرورت دریافت مالیات از فروشندگان خودرو تأکید و اعلام کرد: آنهایی که یک‌شبه سود ۱۰۰ میلیونی یا بیشتر می‌کنند باید مالیات دهند تا هر کسی به بازار خودرو ورود نکند. او افزود: بالاخره خودرو نیز مثل هر کالای دیگری قیمت تمام شده‌ای دارد و برای محاسبه آن باید اجزای مختلف را بررسی کنیم. در این بررسی مشخص می‌شود که عمده مواداولیه تولید خودرو، افزایش قیمت داشته اما این همه ماجرا نیست و گرانی خیلی از قطعات خودرو متاثر از قیمت‌های جهانی است.
او افزود: برخی خودروها ۶ تا ۱۰هزار دلار و خودروهای پر تیراژ بین ۱۰۰۰تا ۲۰۰۰دلار وابستگی ارزی دارند. زرندی افزود: قیمت‌های دولتی رانت‌ ایجاد کرده و موجب شده تا یکشبه ۱۰۰ میلیون سود نصیب افراد شود که این امر موجب شده همه بخواهند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. در اقتصاد تولیدمحور هیچ وقت سود بادآورده وجود نخواهد داشت و اگر باشد مالیات هنگفتی برای آن اعمال می‌شود.


کد مطلب: 236002

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/236002/جدیدترین-قیمت-خودروهای-داخلی-چینی-بازار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir