کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بیکاری دو رقمی در نیمی از استان‌های کشور

روزنامه توسعه ایرانی , 22 مهر 1399 ساعت 8:45


گروه اقتصادی: بررسی جداول آماری مرکز ملی آمار نشان می‌دهد که در تابستان امسال اثر منفی ویروس کرونا بر شاخص‌های نیروی کار کشور در مقایسه با فصل بهار تا حدی تعدیل شده است. مطابق این نتایج در تابستان امسال، جمعیت غیرفعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) نسبت به فصل مشابه سال قبل با کاهش روبه‌رو شده که این کاهش در مقایسه با فصل بهار ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل، از شدت کمتری برخوردارشد.بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۹.۵درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال گذشته یک درصد کاهش یافته است.استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به ترتیب با ۵.۸ و ۵.۷ درصد کمترین و خوزستان و لرستان با ۱۵.۳ و ۱۴.۷درصد بیشترین نرخ بیکاری را در تابستان امسال ثبت کردند.

نیمی از استان‌های کشور با نرخ بیکاری تک‌رقمی مواجهند
بررسی جداول آماری منتشره از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که در تابستان، نرخ بیکاری ۱۶ استان تک‌رقمی و ۱۵ استان دو رقمی بود.استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، زنجان، فارس، قزوین، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد استان‌های با نرخ بیکاری تک‌رقمی در تابستان ۹۹ بودند.این گزارش نشان می‌دهد که در تابستان امسال با وجود شیوع بیماری کرونا نه تنها تعداد استان‌های با نرخ تک رقمی کاهش نداشته، بلکه یک استان نیز به تعداد استان‌های تک رقمی افزوده شده است.همچنین براساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری سه استان تهران، گلستان و یزد که در تابستان سال ۹۸ دو رقمی بوده، در تابستان سال ۹۹ تک‌رقمی شد و در مقابل نرخ بیکاری استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی و گیلان دو رقمی شد. استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به ترتیب با ۵.۸ و ۵.۷درصد کمترین و خوزستان و لرستان با ۱۵.۳ و ۱۴.۷درصد بیشترین نرخ بیکاری را در تابستان امسال ثبت کردند.

فارغ‌التحصیلان 40درصد از بیکاران را تشکیل می‌دهند
گزارش مرکز آمار ایران همچنین نشان می‌دهد در تابستان ۹۹ سهم فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۷درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که سهم جمعیت مذکور نسبت به فصل مشابه سال قبل 3.1درصد کاهش داشته است.طبق این آمار، 14.9درصد از جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند هر چند بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش 2.3درصدی در تابستان 99 نسبت به فصل مشابه سال قبل است.در تابستان 99 سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان 24.4درصد بوده است. بررسی تغییرات این شاخص نیز نشان می‌دهد که سهم این جمعیت نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.3درصد کاهش یافته است.

نیمی از ایرانیان در بخش خدمات مشغول کارند
بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نیز نشان می‌دهد بخش خدمات با ۴۸.۱درصد بیشترین سهم و بخش صنعت با ۳۳.۴درصد و بخش کشاورزی ۱۸.۵درصد رتبه‌های بعدی را در اشتغال به خود اختصاص داده‌اند.
در تابستان 99، حدود 41.8درصد از جمعیت 15ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان 98) 3.1درصد کاهش یافته است.جمعیت شاغلین 15ساله و بیشتر در تابستان امسال 23میلیون و 542هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل تقریباً یک میلیون و 210هزار نفر کاهش داشته است.جمعیت شاغلین 15ساله و بیشتر در این فصل 23میلیون و 542هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل تقریباً یک میلیون و 210هزار نفر کاهش داشته است. بخش خدمات 11میلیون و 325هزار و 464 نفر را مشغول به کار کرده است. بخش صنعت نیز 7 میلیون و 864هزار و 118 نفر و کشاورزی 4 میلیون و 348هزار و 327 نفر از شاغلان ایرانی را تشکیل داده‌اند.طبق این گزارش، بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت 15ساله و بیشتر نشان می‌دهد که در تابستان 99 حدود 9.3درصد جمعیت شاغل ‌(دو میلیون و 180هزار و 968 نفر) به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و...) کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 36درصد از شاغلین 15ساله و بیشتر، 49ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.


کد مطلب: 236065

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/236065/بیکاری-دو-رقمی-نیمی-استان-های-کشور

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir