به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۲۳۶۱۴۸

مقامات بلاروس، معترضان را تهدید کردند

مقامات بلاروس، معترضان را تهدید کردند
گروه بین الملل: مقامات دولت بلاروس تهدید کردند که برای مقابله با اعتراضات علیه الکساندر لوکاشنکو از اسلحه مرگبار استفاده خواهند کرد و همزمان وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر سر تحریم  لوکاشنکو به توافق رسیدند. هنادز کازاکویچ، معاون اول وزیر کشور بلاروس،  در نطقی ویدیویی گفت: «ما خیابان‌ها را ترک نمی‌کنیم و قانون را بر کشور حکم‌فرما خواهیم کرد. ماموران اجرای قانون و نیروهای وزارت کشور در صورت نیاز از تجهیزات و سلاح‌های مرگبار نیز استفاده خواهند کرد.»نیروهای امنیتی بلاروس تاکنون تنها به استفاده از ماشین‌های آب‌پاش، گلوله‌های لاستیکی و نارنجک‌های صوتی برای متفرق کردن معترضان اعتراف کرده‌اند.کازاکویچ در ادامه این ویدیو مدعی شد که معترضان «به شدت رادیکال» شده و در درگیری‌ها با پلیس با پرتاب سنگ و بطری و استفاده از چاقو نیروهای انتظامی را مجروح کرده‌اند.وی سپس گفت که «این اقدامات هیچ ربطی به اعتراض مدنی ندارد» و در این اعتراضات «آنارشیست‌ها، پیکارجویان، رادیکال‌ها و طرفداران فوتبال» شرکت می‌کنند.این نخستین بار است که یک مقام بلاروسی به صراحت معترضان را به استفاده از سلاح مرگبار تهدید می‌کند. استفاده از اسلحه‌های مرگبار نشانه اوج گرفتن بحران در بلاروس خواهد بود، کشوری که از دو ماه قبل صحنه اعتراضات صلح‌آمیزی علیه الکساندر لوکاشنکو بوده است.
روزهای آغازین این اعتراضات پلیس بلاروس اذعان داشت که با شلیک به معترضان در شهر جنوبی برست، یک نفر را کشته است، اما مشخص نشد که از فشنگ جنگی استفاده شده بود یا نه.
اظهارات کازاکویچ  پس از سرکوب خشونت‌آمیز موج جدید اعتراضات بیان شده است. نیروهای امنیتی بلاروس بیش از هفتصد نفر از معترضان را روز یکشنبه بازداشت کردند و این امر محرکی شد تا وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر سر تحریم لوکاشنکو به توافق برسند.اتحادیه اروپا پیش از این ۴۰ مقام بلاروس را به استثنای رئیس جمهور این کشور به دلیل «تقلب در انتخابات» و برای حمایت از معترضان در این کشور تحریم کرده بود.این انتخابات که دو ماه پیش برگزار شد، آغازگر اعتراضات گسترده در بلاروس شد. معترضان می‌گویند، لوکاشنکو که طی ۲۶ سال گذشته قدرت را در کشور در دست داشته در این انتخابات تقلب کرده است.


 
برچسب ها: بلاروس اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها