کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتقاد از ساده‌سازی در اقتصاد ایران

22 مهر 1399 ساعت 13:20


گروه اقتصادی: دبیر کنفرانس ملی علم، فناوری و پیچیدگی اقتصادی، رویکرد پیچیدگی اقتصادی را مختص کشورهای توسعه نیافته دانست و گفت: ما آنقدر در اقتصاد ساده‌سازی کرده‌ایم که دیگر نمیتوانیم متغیرها و دلایل اصلی که در اقتصاد رخ می‌دهد را بررسی کنیم.به گزارش ایسنا، بهروز شاه مرادی در اولین کنفرانس ملی علم، فناوری و پیچیدگی اقتصادی که امروز به همت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در دانشگاه الزهرا(س) به صورت آنلاین برگزار شد، با بیان اینکه رویکرد پیچیدگی اقتصادی، یکی از رویکردهای جدید در حوزه اقتصاد است که نزدیک به ۱۵ سال است با سردمداری دانشگاه هاروارد و ام‌آی‌تی در حوزه اقتصاد ورود پیدا کرده، اظهار کرد: این رویکرد توسعه پیدا کرد و به صورت موازی تیمی به نام "پیرگروپ" در ایتالیا، فعالیت در این حوزه را آغاز کردند.
وی ادامه داد: در حال حاضر، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی، سازمان ملل، دانشگاه هاروارد، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و کشورهایی مانند شیلی، آرژانتین، برزیل و مکزیک و غالب کشورهای اروپایی و روسیه، چین‌، هند و اخیرا عربستان، قطر و ترکیه و به تبع آن ایران، در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و سامانه‌هایی راه‌اندازی شده است که رویکرد پیچیدگی اقتصادی در داخل کشورشان را رصد می‌کند. حتی بحث مربوط به توسعه اقتصادی و برنامه‌های میان مدت و بلند مدت آن را بر پایه این رویکرد و استراتژی‌های مربوط به آن اتخاذ کرده‌اند.شاه مرادی افزود: خوشبختانه این رویکرد به خوبی مطرح شد و با توجه به اینکه پایه‌های منسجم علمی برای آن پیدا شده بود، در حال حاضر در داده‌های سازمان ملل نیز اطلاعات خوبی وجود دارد که منابع تجزیه و تحلیل مربوط به رشد و توسعه اقتصادی کشورها است. به نحوی که روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که بهترین روش تخمین رشد و توسعه اقتصادی کشورها است.

دبیر کنفرانس ملی علم، فناوری و پیچیدگی اقتصادی اظهار کرد: با پیشروی روزانه در مسائل اقتصادی، می‌بینیم که ما آنقدر در اقتصاد ساده‌سازی کرده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم متغیرها و دلایل اصلی که در اقتصاد رخ می‌دهد را بررسی کنیم. بنابراین این رویکرد تحت عنوان پیچیدگی اقتصادی به عرصه اقتصاد ورود پیدا کرد تا بتواند این پیچیدگی را به نحو احسن تحلیل کند و مسیر خوبی را پیش روی ما ترسیم کند تا بتوانیم به هدف اصلی خود در اقتصاد که رشد و توسعه اقتصادی است، دسترسی پیدا کنیم.شاه مرادی با بیان اینکه این روش بر خلاف دیدگاهی است که می‌گوید این رویکرد به درد کشورهای توسعه نیافته نمی‌خورد، خاطر نشان کرد: اتفاقا این رویکرد فقط مخصوص کشورهای توسعه نیافته است. چراکه کشورهای توسعه یافته که دارای پیچیدگی اقتصادی بالا هستند، نیازی به این رویکرد ندارند. بنابراین این ما هستیم که می‌توانیم با الگو قرار دادن کشورهایی که قابلیت‌های آن‌ها به قابلیت‌های ما نزدیک است، بتوانیم چشم‌انداز و مسیری که می‌توانیم برای خودمان متصور شویم را پیش‌رو داشته باشیم.وی گفت: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از سال ۱۳۹۴ به صورت مرتب روی این رویکرد کار کرده است. ما وب‌سایتی را طراحی کرده بودیم که داده‌ها را به طور منظم در اختیار می‌گذارد تا پژوهشگران، دانشجویان و محققان علاقه‌مند به این حوزه بتوانند اطلاعات خود را بروزرسانی کنند. همچنین پیش از این کارگاه‌ها ، همایش‌ها و سخنرانی‌هایی را برگزار کرده بودیم و در حال حاضر نیز با کمک دانشگاه الزهرا در حال برگزاری کنفراس ملی علم، فناوری و پیچیدگی اقتصادی هستیم.وی ادامه داد: قصد ما این است که این برنامه‌ها را ادامه دهیم و در سال‌های آتی این اقدامات را در سطح بین‌المللی برگزار خواهیم کرد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم انجمنی را با همین نام داشته باشیم و در آینده مجلاتی را در این زمینه ایجاد کنیم.دبیر کنفرانس ملی علم، فناوری و پیچیدگی اقتصادی در نهایت اضافه کرد: در هر پانل از این کنفرانس، هدف ما این است که از بخش‌ دولت، مجلس، بخش خصوصی و بخش دانشگاه و تمام نهادهایی که در حوزه سیاست‌گذاری علم، فناوری و پیچیدگی اقتصادی دخیل هستند، حضور داشته باشند تا هرکدام از پانل‌ها مثمرثمر و مفید باشد.


کد مطلب: 236173

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/236173/انتقاد-ساده-سازی-اقتصاد-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir