کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیاره سرخ بهرام امشب درخشان می‌شود

22 مهر 1399 ساعت 17:55


گروه علمی: بامداد فردا (چهارشنبه ۲۳ مهر ماه ۹۹) سیاره سرخ بهرام در وضعیت مقابله قرار می‌گیرد و با چشم غیرمسلح در آسمان دیده می‌شود.سیاره بهرام به رنگ نارنجی مایل به زرد به صورت جرمی مانند ستاره درمی‌آید و با چشم غیرمسلح در آسمان دیده می‌شود.بدیهی است در این شرایط بهترین فرصت برای رصد سیاره سرخ بهرام (مریخ) در طول این شب ایجاد می‌شود، اما مشاهده جزئیات بیشتر از این سیاره، با تلسکوپ‌های قدرتمند آماتوری و عکاسی نجومی از آن امکانپذیر است. سیاره بهرام در شامگاه سه‌شنبه ۲۲ مهرماه از افق شرق در صورت فلکی ماهی (حوت) طلوع کرده است.سیاره بهرام تقریباً تا روشنی آسمان در روز بعد در پهنه آسمان قابل مشاهده است. امسال با توجه به برخی ویژگی‌ها، به نام سال «سیاره سرخ بهرام» نامیده شده است؛ بنابراین شما نیز از مشاهده پدیده‌های زیبای آسمان لذت ببرید و نگاه آسمانی را به دوستان خود توصیه کنید.تقریباً اکثر مردم، سیاره مریخ را که به سیاره سرخ منظومه شمسی معروف است می‌شناسند؛ این سیاره در بعضی از شب‌ها به دور از نور خورشید با چشم غیرمسلح به صورت یک ستاره سرخ رنگ در آسمان دیده می‌شود.

علت سرخ بودن سیاره بهرام
شاید ساده‌ترین توضیح برای قرمز رنگ بودن سطح مریخ وجود ماده سطحی یا سنگپوش آن که دارای مقادیر زیادی اکسید آهن است و تنها دلیل سرخی آن زنگ آهن موجود در این سیاره باشد. ۴.۵ میلیارد سال قبل و در زمان شکل‌گیری منظومه شمسی، عنصر سنگین آهن در قلب ستارگان مرده در ابر‌های گازی و غباری در حال چرخش بوده است. این ابر‌ها از لحاظ گرانشی برای تشکیل خورشید و سیارات دیگر در هم شکسته شدند و توده آهن زمین هنگامی که سیاره جوان بود، به هسته آن رفت، ولی مریخ به دلیل اندازه کوچک و گرانش ضعیف، آهن کمتری را در هسته خود فرو برد.با وجود تحقیقات گسترده‌ای که تاکنون توسط دانشمندان جهان شده است، هنوز هیچ کس توضیح درست و دقیقی برای این موضوع نیافته و قرمز رنگ بودن سطح مریخ هنوز هم در هاله‌ا‌ی از ابهام است.گفتنی است، سیاره بهرام یا مریخ به علت سرخی سطح، در آسمان به رنگ نارنجی پررنگ دیده می‌شود. سرخی این سیاره به خاطر وجود اکسید آهن فراوان در خاک آن است. این سیاره از لحاظ فاصله با خورشید چهارمین سیاره و فاصله متوسط آن تا خورشید حدود ۲۲۸ میلیون کیلومتر است.سیاره بهرام شبیه زمین و شبانه‌روز آن حدود ۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه طول می‌کشد و تمایل محوری آن نیز ۲۳/۹۸ درجه است که از لحاظ این دو ویژگی بسیار به زمین شبیه است. سیاره بهرام بر خلاف دو سیاره تیر و ناهید دو قمر به نام‌های "فوبوس" و "دیموس" دارد که البته شکل کروی منظمی ندارند و به اصطلاح سیب‌زمینی شکل و دارای قطر کمی هستند.
یکی از مشکلات سیاره بهرام برای پذیرش حیات و انسان، اختلاف دمایی شدید آن است، به گونه‌ای که در گرم‌ترین ساعت به ۲۶ درجه سانتی‌گراد و در سردترین ساعات یعنی قبل از سر زدن آفتاب تا منهای ۱۱۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که این اختلاف فاحش و زیاد برای حیات مضر است.


کد مطلب: 236236

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/236236/سیاره-سرخ-بهرام-امشب-درخشان-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir