کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

"کرونا" آموزش عالی ما را یک پله جلو برد

23 مهر 1399 ساعت 9:33


گروه علمی: عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گفت: شیوع کرونا ویروس اگر چه خسارات جبران ناپذیری از خود بر جا گذاشت، اما برای آموزش عالی به نوعی دارای نکات مثبتی بود زیرا در کل شیوع این ویروس سبب جهش در رفتارهای ما شده است.به گزارش ایسنا، دکتر محمد صادق آخوندی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: بحران کرونا سبب شد تمامی دستگاه‌های کشور مطابق با دستورات ستاد مبارزه با کرونا شرایط خود را تغییر دهند. دانشگاه‌ها نیز در راستای تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا تغییراتی را در شیوه تدریس،شیوه تحقیق و کارهای اداری اعمال کردند.وی ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه‌ها زیرساخت‌هایی را داشتند تا سریعا به آموزش مجازی تغییر رویه دهند و در این زمینه می توان گفت از ظرفیت موجود در دانشگاه‌های کشور به بهترین نحو استفاده شد.عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور افزود: دانشجویان اغلب به حضور در کلاس درس تمایل دارند و این علاقه‌مندی در همه آن‌ها وجود دارد. به همین جهت سازگار شدن  از نظر روحی و روانی با شیوه‌های تدریس و تحقیق از راه دور کمی زمان‌بر است. لذا در اوایل کار برای اساتید و دانشجویان سخت بود ولی به مرور زمان این سازگاری به وجود آمد و تا حدود زیادی پذیرش این نوع آموزش در اساتید و دانشجویان شکل گرفت که این تغییر می‌تواند به ما کمک کند سریع‌تر با معضل کرونا کنار بیاییم.دکتر آخوندی در خصوص عملکرد دانشگاه‌های استان تهران در دوران کرونا گفت: زیرساخت IP هر دانشگاهی که حداقل ۱۰ سال سابقه داشته‌ است، تا حدودی فراهم است تا بتواند آموزش از راه دور را دنبال کند. البته نمی‌توان گفت این آمادگی صد در صد بوده ولی می‌توان این میزان را پنجاه درصد دانست.

وی با اشاره به عملکرد دانشگاه پیام نور در زمینه آموزش مجازی یادآور شد: این دانشگاه که مبنای آموزش در آن از راه دور است، ۷۰ تا ۷۵ درصد برای این نوع آموزش آمادگی داشت و اوایل شیوع کرونا به برخی دانشگاه‌های دیگر نیز در این زمینه خدمات داد تا آن‌ها هم بتوانند کمبودهای خود را جبران کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دانشگاه پیام نور هم از نظر سخت‌افزاری و هم نظر نرم‌افزاری تکمیل بود.از دیگر ویژگی‌های این دانشگاه در ایام برگزاری ترم مجازی این بود که اساتید می‌توانستند فایل‌های پاورپوینت را به فیلم‌های آموزشی تبدیل کنند.وی با اشاره به باقی ماندن مشکل در بخش روانی آموزش مجازی، گفت: هنوز زمان لازم است تا اساتید و دانشجویان از نظر روحی و روانی از این نوع شیوه تدریس اغنا شوند.عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور با اشاره به ضعف‌های ایجاد شده در دوران کرونا اظهار کرد: کرونا در هر بخش صدمات خاص خود را وارد کرد. ولی از نظر من کرونا در آموزش عالی ما را یک پله جلو برد. زیرا در وهله اول کووید-۱۹ یک بیماری است که خسارات خاص خود را دارد ولی ما را مجبور به استفاده از فضای مجازی در آموزش کرد. این اتفاق در حالی افتاد که ما در آینده خواه ناخواه مجبور به استفاده از بستر فضای مجازی در آموزش عالی می شدیم و حتی هزینه‌های تحقیقات تا اندازه‌ای بالا خواهد رفت که باید  در این فضا تحقیقات صورت گیرد و باید از آزمایشگاه‌های مجازی استفاده شود.وی با اشاره به جنبه‌های خسارت بار کرونا گفت: کرونا باعث شد بسیاری از هموطنان ما درگیر بیماری شوند، عزیزان خود را از دست دهند و صدمات جبران ناپذیری به ما وارد کرد ولی در خصوص آموزش عالی برای ما یک نکته مثبت بود و ما توانستیم آمادگی خوبی در این زمینه کسب کنیم.عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ادامه داد:  دوران سبب می‌شود شغل‌ها و ایده‌های جدید به وجود آید، آزمایشگاه‌های مجازی که چندین سال با تردید به آن‌ها نگاه می‌شد، به زودی می‌تواند جایگزین آزمایشگاه‌های فیزیکی شود و هزینه‌ آزمایشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را کاهش دهد و نرم‌افزارهای محاسباتی بهبود پیدا کنند.

دکتر آخوندی با اشاره به راهکارهای موجود برای ادامه آموزش مجازی خاطر نشان کرد: ما باید بدانیم که برای مسیری که در حال حاضر طی می‌کنیم، خیلی هزینه می‌دهیم. لذا باید آن را مستندسازی کنیم. ما باید برای گام به گامی که به جلو می‌رویم، حتی اگر با سعی و خطا همراه است، متولیان و نهادهای آموزش عالی به نحوی عمل کنند که از تجربیات حال حاضر استفاده کنند. به عنوان مثال مانند تجربیاتی که بعد از زلزله برای ما به وجود می‌آید و در ساخت و ساز ما تحول ایجاد می‌کند. اگر تجربیات بعد از زلزله را مستندسازی کنیم، خسارات کاهش می‌یابد.این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع اگر مسیری را که در حال حاضر طی می‌کنیم، مستندسازی کنیم، اشتباهات و گام‌های درست در آموزش عالی را بررسی کنیم، بعد از کرونا پایه‌های اقتصادی آموزش عالی تقویت می‌شود. زیرا آموزش عالی هم اکنون در دنیا یک صنعت است، اگر ما می‌خواهیم با این صنعت رقابت کنیم، باید  از فناوری‌های نو استفاده کنیم و اغلب این فناوری‌های نو نیز باید در حوزه IP و فضای مجازی باشد تا از آموزش عالی بتوانیم درآمدزایی کنیم.


کد مطلب: 236279

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/236279/کرونا-آموزش-عالی-یک-پله-جلو-برد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir