به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۳:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۲۳۶۳۸۴
آمریكا:اعضای شورا ارزشی برای حقوق بشر قائل نیستند

عضویت روسیه، چین و کوبا در شورای حقوق بشر

عضویت روسیه، چین و کوبا در شورای حقوق بشر
گروه بین الملل: عضویت سه کشور روسیه، چین و کوبا در شورای حقوق بشر سازمان ملل اعتراض آمریکا و همچنین سازمان‌های حقوق بشری را در پی داشت. عربستان سعودی موفق به کسب رای لازم برای عضویت در این نهاد نشد. آمریکا از این شورا خارج شده است.عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل بر اساس توزیع قاره‌ای صورت می‌گیرد. از قاره آسیا، پاکستان، ازبکستان، نپال و چین موفق به کسب آرای لازم برای عضویت در این شورا شدند. این در حالی است که عربستان نتوانست رای لازم برای عضویت در این شورا را کسب کند.
پیش از رای‌گیری بر سر عضویت روسیه، چین و کوبا، تلاشی گسترده از سوی سازمان‌های حقوق بشری صورت گرفته بود. تلاش‌هایی که گرچه منجر به عدم عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد، اما نتوانست مانع از عضویت سه کشور روسیه، چین و کوبا در این نهاد گردد.میزان آرای چین در قیاس با سال ۲۰۱۶ حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. اما به‌رغم آن، چین موفق شد با کسب ۴۰ رای بیشتر از عربستان، در شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شود. عربستان سعودی با کسب ۹۰ رای از تمدید عضویت خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل باز ماند.
از بین ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به استثنای کشورهای یاد شده، کشورهای ساحل عاج، گابن، مالاوی، بولیوی و فرانسه نیز به عضویت این شورا درآمدند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ۴۷ عضو دارد. اعضای این نهاد با رای مخفی کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب می‌شوند. هر کشوری حداکثر می‌تواند برای دو بار متوالی به عضویت در این شورا برگزیده شود.انتخاب کشورهایی که کارنامه درخشانی در عرصه رعایت موازین حقوق بشر ندارند در جمع کشورهای عضو این نهاد پدیده جدیدی نیست.پیش از رای‌گیری  عضویت کشورهای ونزوئلا، فیلیپین و لیبی نیز اعتراض سازمان‌های حقوق بشری را برانگیخته بود. ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با میشل باچله است.
لوئی کاربنه، یکی از مسئولان ارشد دیده‌بان حقوق بشر از عضویت روسیه، کوبا و چین در جمع اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتقاد کرده است.
ایالات متحده آمریکا، در سال ۲۰۱۸ به عضویت خود در این شورا خاتمه داده بود. خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به محکومیت اسرائیل از سوی این نهاد صورت گرفت.دونالد ترامپ مواضع شورای حقوق بشر سازمان ملل در قبال اسرائیل را جانبدارانه توصیف کرده و از نبود تمایل به اجرای اصلاحات در این ارگان سازمان ملل انتقاد کرده بود.
وزیر امور خارجه آمریکا هم از انتخاب این سه کشور به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل انتقاد کرد و گفت، انتخاب چین، روسیه و کوبا نشان می‌دهد که تصمیم واشینگتن برای خروج از این شورا درست بوده است.در جریان رای گیری جهت تعیین کرسی‌های شورای حقوق بشر برای آسیا از میان آرا ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل پاکستان ۱۶۹ رای، ازبکستان ۱۶۴ رای، نپال ۱۵۰ رای، چین ۱۳۰ رای و عربستان ۹۰ رای کسب کردند.آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به هنگام خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به حضور کشورهایی مانند کوبا، ونزوئلا، چین و جمهوری کنگو در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته بود٬ نگاهی به اعضای شورا نشان می‌دهد که آنها ارزشی برای حقوق ابتدایی قائل نیستند.
مایک پومپئو در توییتی نوشت: انتخاب سه کشور چین، روسیه و کوبا به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، تاییدی است بر تصمیم آمریکا برای خروج از این شورا در سال ۲۰۱۸ و استفاده از سایر مجاری و فرصت‌ها برای محافظت و ارتقای حقوق بشر جهانی است.وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است، تعهد ایالات متحده به حقوق بیشتر از بیان کلمات است. ما ناقضان حقوق بشر را در سین کیانگ، میانمار و جاهای دیگر شناسایی و مجازات کرده‌ایم .کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم از انتخاب چین، روسیه و ونزوئلا به عنوان اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل به شدت انتقاد کرده است.کرفت در توییتی تصریح کرده است که انتخاب این کشورها در شورای حقوق بشر سازمان ملل، تاییدی بر تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از این نهاد «عمیقا فاسد» است.سفیر آمریکا اضافه کرده است٬ با عضویت چین، روسیه، کوبا و ونزوئلا در شورا حقوق بشر سازمان ملل، اهدافی که این شورای برای آن طراحی شده و منشور جهانی حقوق بشر «به سخره» گرفته می‌شود.در حالی چین به عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شده است که آمریکا و نهادهای بین المللی به شدت از اقدامات چین علیه اقلیت مسلمان اویغور ساکن ایالت سین‌کیانگ انتقاد می‌کنند.سازمان ملل متحد حدود یک‌سال پیش اعلام کرد که گزاش‌های مستند نشان می‌دهند بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان اویغور در اردوگاه‌هایی که شبیه بازداشتگاه هستند نگهداری می‌شوند و مشغول کار اجباری هستند.۴۷ کرسی شورای حقوق بشر براساس سهمیه به مناطق اختصاص داده می‌شوند تا این کرسی‌ها تنوع جغرافیایی را تضمین کنند.در انتخابات ۱۵ کرسی  از ۴۷ کرسی شورای حقوق بشر انتخابات شدند. مکزیک، کوبا و بولیوی از حوزه آمریکای لاتین و دریای کارائیب انتخاب شدند. از اروپای شرقی هم روسیه و اوکراین انتخاب شدند. ساحل عاج ، مالاوی ، گابن و سنگال برای آفریقا انتخاب شدند. برای کرسی های اروپای غربی نیز بریتانیا و فرانسه انتخاب شدند.



 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها