به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۳۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۲۳۶۴۱

لحن جسورانه ایران در آخرين نشست اپک

گروه اقتصادي: تنش بر سر سطح تولید نفت اوپک با موضع​گیری متقابل ایران و عربستان در این خصوص رو به تشدید است.
لحن جسورانه ایران در آخرين نشست اپک
 فایننشال تایمز امروز در گزارشی به قلم اجای ماکان و نیل هوم نوشت: تنش بین ایران و عربستان سعودی بر سر طرح های تهران برای افزایش تولید نفت روز چهارشنبه علنی شد. کشورهای تولید کننده عضو اوپک کنترل حدود یک سوم بازار نفت جهان را در اختیار دارند و به عنوان تنها منبع ظرفیت اضافی، نفوذ عظیمی بر قیمت های نفت دارند.
اما افزایش سریع بهره برداری از ذخایر شیل در آمریکا به چالشی رو به تشدید برای اوپک تبدیل شده است. این سازمان همچنین در متوازن ساختن درخواستهای ایران و عراق با مشکل مواجه است. این دوکشور عضو تهدید کرده اند صرف نظر از اهداف تعیین شده در اوپک، تولید نفت شان را به طور چشمگیری افزایش خواهند داد. تهران با دلگرمی ناشی از توافق موقت ده روز قبل در مورد برنامه هسته ای اش امیدوار است در صورت حصول توافق در مورد لغو تحریم ها، به سرعت تولید نفت خام خود را از دو میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز بالاتر ببرد. عراق نیز از طرح هایی برای افزایش تولید نفت خود به میزان یک میلیون بشکه در روز در سال آینده خبر داد که در آنصورت تولید نفت عراق به چهار میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بیژن زنگنه وزیر نفت تهران قبل از نشست روز چهارشنبه اوپک در گفتگو با خبرنگاران به اعضای اوپک هشدار داد، این کشور حتی در صورت کاهش قیمت های نفت تولید خود را افزایش خواهد داد تا به چهار میلیون بشکه در روز برسد. طبق این هشدار که تهدیدی در جهت به راه افتادن جنگ بر سر قیمتها است، دیگر دولتها برای بالا نگاه داشتن قیمتها مبادرت به کاهش تولیدشان خواهند کرد. هر دو کشور ایران و عراق برای تحقق اهداف بلندپروازانه شان با چالش های چشمیگیری مواجه اند. ایران نمی تواند به اتحادیه اروپا یا آمریکا نفت صادر کند و صنعت نفت عراق با مشکلات جدی زیرساختاری و امنیتی مواجه است. به گفته تحلیلگران، لحن جسورانه ایران را باید تلاشی برای زمینه سازی مباحثات آینده با عربستان سعودی که عملا رهبری اوپک را به دست دارد، قلمداد کرد.

جامی وبستر رئیس اطلاعات بازاری شرکت پی اف سی انرژی می گوید: باید از ابتدا موضعی سخت در مذاکرات داشت، حتی اگر واقعا چنین هدفی مد نظر نباشد. عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان با بیشترین فشار برای کاهش تولید نفت خود در برابر طرح های ایران و عراق مواجه است. میزان تولید نفت عربستان به سطح تقریبا بی سابقه بیش از ده میلیون بشکه در روز رسیده است در حالیکه دیگر اعضای اوپک با کاهش تولید مواجه بوده اند. اما مقامات سعودی گفته اند بعید است رشد تولید نفت ایران و عراق به سرعت محقق شود. وزیر نفت عربستان در آستانه نشست اوپک موضع جسورانه ایران در مورد قیمت نفت را رد کرد. اما برخی نشانه ها دال بر آن است که اوپک در حال بررسی این موضوع است که اگر رشد تولید نفت آمریکا همچنان به سهم اوپک در بازار لطمه بزند و ایران و عراق تولیدشان را افزایش دهند، چگونه تولید نفت این سازمان را سامان دهی کند.