کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اجلاس سران اروپا برای هماهنگی کرونایی

25 مهر 1399 ساعت 13:56


گروه بین الملل: اجلاس سران اتحادیه اروپا به صورت حضوری در بروکسل برگزار ‌شد. پاندمی کرونا، بودجه سال ۲۰۲۱ و توافق با بریتانیا که از اتحادیه خارج شده موضوع‌‌های اصلی بحث‌های این اجلاس هستند.کشورهای اروپایی که اغلب با موج جدید و شدیدتری از شیوع کرونا مواجهه هستند هر کدام راهکارها و تدبیرهای متفاوتی برای مقابله با آن  در دستور کار دارند.
فرانسه، هلند و ایتالیا اعلام کرده‌اند با توجه به بالا رفتن شدید شمار مبتلایان دوباره محدودیت‌های گسترده‌ای، از جمله برای کار رستوران‌ها و تجمع شهروندان اعمال می‌کنند.
در جمهوری چک که تعداد مبتلایان در آن شدیدتر از دیگر کشورهای اروپایی در حال صعود است، به نوعی دوره دوم محدودیت‌های سراسری و تعطیلی کسب و کارها در حال شکل گرفتن است.
در آلمان هم بحث‌های و مناقشه‌های شدیدی در مورد محدود و ممنوع کردن سفر بین ایالت‌های مختلف در جریان است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌گوید با "نگرانی شدید" شاهد افزایش شدید موارد ابتلا در همه مناطق اروپاست و "وضعیت بدون تغییر همچنان جدی است".تعداد آزمایش‌های تشخیص کرونا در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مانند سابق بسیار متفاوت است. در حالی که در لوکزامبورگ به ازای هر صد هزار نفر شش هزار آزمایش انجام می‌شود، این رقم در بلغارستان برای همین جمعیت ۳۸۰ مورد بیشتر نیست.بر همین اساس مقایسه آمار کشورهای مختلف در مورد میزان ابتلا تقریبا ناممکن است. مرجع اروپایی مقابله با بیماری‌های عفونی، مستقر در استکهلم، پیش از اجلاس بروکسل اعلام کرد میزان مرگ و میر در میان مبتلایان به کووید۱۹ در سطح قبلی باقی مانده و ویروس تنها در موارد معدودی کشنده‌تر از بهار امسال بوده است.در همین حال در برخی کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا و فرانسه در مناطقی تعداد تخت‌های بیمارستانی که به بیماران کرونایی اختصاص یافته رو به افزایش بوده است.انتظار می‌رود سران و رهبران اتحادیه اروپا در اجلاس دو روزه خود در بروکسل بیش از پیش درباره هماهنگی بیشتر در ارتباط با اقدامات لازم برای مقابله با کرونا تفاهم نشان دهند.یکی از مسائلی که تاکنون در مورد آن توافق شده باز نگه داشتن مرزها میان کشورهای عضو اتحادیه است که در موج اول کرونا در ماه‌های مارس، آوریل و مه بسته شدند.همچنین قرار است بر خلاف موج اول کرونا، سفر بدون کنترل مرزی در منطقه شینگن مجاز باشد. آنگلا مرکل پیش از آغاز اجلاس هشدار داد که فعالیت‌های اقتصادی نمی‌تواند دوباره تعطیل و محدود شوند.صدراعظم آلمان تاکید کرده که همه کشورها باید تدابیری اتخاذ کنند که نیازی به تعطیلی و محدودیت‌های گسترده نباشد. وزیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تازگی بر سر تقسیم‌بندی مناطق مختلف به "سبز، نارجی و قرمز" توافق کردند.در این تقسیم بندی نه تنها موارد جدید ابتلا، بلکه تعداد آزمایش هم ملاک قرار می‌گیرد. بر این اساس منطقه‌ای که تعداد مبتلایانش تا ۲۵ نفر به ازای صد هزار نفر جمعیت باشد سبز، تا ۵۰ نفر نارنجی و بالاتر از آن قرمز محسوب می‌شود.
سران و رهبران اتحادیه اروپا از این تقسیم بندی به عنوان سیتمی هشدار دهنده برای مسافران استقبال کرده‌اند. با این همه تصمیم‌گیری درباره قرنطینه یا آزمایش اجباری تشخیص کرونا برای مسافرانی که از مناطق پر خطر می‌آیند به عهده هر یک از کشورها گذاشته شده است.یکی از مسائلی که در اجلاس دو روزه به بحث گذاشته می‌شود نحوه تامین واکسن کرونا برای کشورهای عضو اتحادیه پس از تولید آن است. در این زمینه قرار است کمیسیون اتحادیه اقدام‌های لازم برای خرید واکسن برای همه کشورهای عضو را بر عهده بگیرد.

 


کد مطلب: 236560

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/236560/اجلاس-سران-اروپا-هماهنگی-کرونایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir