به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۵ ساعت ۱۷:۴۸
کد مطلب : ۲۳۶۵۷۳

چگونگی مقابله با ویروس کرونا در کلاس درس

چگونگی مقابله با ویروس کرونا در کلاس درس
گروه علم و فناوری: با وجود افزایش موارد ابتلا در آلمان و ادامه آموزش به صورت حضوری، چگونه می‌شود خطر سرایت کرونا در کلاس درس را کاهش داد؟ اداره فدرال محیط زیست آلمان توصیه می‌کند هر ۲۰ دقیقه پنجره‌ها برای ۵ دقیقه باز گذاشته شوند.
اداره فدرال محیط زیست آلمان برای کنفرانس وزیران فرهنگ ایالتی جزوه‌ای تهیه کرده که در آن شیوه درست تهویه کلاس‌های درس در دوره شیوع کرونا تشریح شده است.این جزوه شامل توصیه‌های کارشناسان در مورد بهداشت هوای داخل ساختمان و چگونگی تهویه مطلوب کلاس‌های درس برای کاهش خطر سرایت ویروس کرونا می‌شود.
 رئیس اداره فدرال محیط زیست آلمان در این باره گفت: «هسته اصلی پیشنهادهای ما این است که هوای کلاس‌های درس هر ۲۰ دقیقه یک بار با باز گذاشتن کامل پنجره‌های به مدت پنج دقیقه تهویه شود.»
آموزش فقط در کلاس‌های قابل تهویه
دیرک مسنر می‌گوید از نظر کارشناسان اتاق‌هایی که امکان این کار در آنها وجود نداشته باشد برای استفاده به عنوان کلاس درس مناسب نیستند.
تا مدتی پیش دستورالعمل‌های رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و بهداشت و شستن منظم دست سه تدبیر اصلی مقابله با شیوع کرونا در آلمان بودند که باعث شدند این کشور در قیاس با اغلب کشورهای اروپایی به لحاظ شمار مبتلایان و قربانیان از جایگاه بهتری برخوردار باشد.
اکنون تهویه و استفاده از اپلیکیشن هشدار کرونا به این سه اصل طلایی افزوده شده‌اند. کنفرانس وزیران فرهنگ اواخر ماه سپتامبر از اداره فدرال محیط زیست خواست نظر کارشناسی خود درباره تهویه کلاس‌های درس را ارائه کند.
جزوه‌ای که اداره فدرال به این منظور تهیه کرده قرار است از طریق مسئولان ایالتی در اختیار تمام مدرسه‌های آلمان گذاشته شود.
به گفته دیرک مسنر وقتی تعداد زیادی در یک فضای محدود با هم باشند، ویروس می‌تواند در هوا متراکم شود و تهویه ساده‌ترین و موثرترین راه برای دور کردن ویروس از هوای کلاس‌های درس است.
تهویه؛ لازم اما ناکافی
او می‌گوید جزوه اداره فدرال قرار است به مدرسه‌ها کمک کند که به شکل درست و تا حد امکان کارآمد کار تهویه کلاس‌ها را انجام دهند اما "طبیعی است که تهویه نمی‌تواند به طور کامل ایمنی ایجاد کند".
مسنر هشدار می‌دهد که دیگر دستورالعمل‌های بهداشتی ایالت‌ها اهمیت زیادی داشته و دارند و باید در زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه کاملا رعایت شوند.
 اداره فدرال محیط زیست آلمان توصیه می‌کند در کنار تهویه منظم در هر ۲۰ دقیقه، کلاس‌های درس باید در زمان زنگ تفریح هم تهویه شوند و برای این کار لازم است تمام پنجره‌ها کاملا باز گذاشته شوند تا هوا در اتاق کاملا جریان داشته باشد.
تهویه مطلوب: ایجاد کوران
بر پایه توصیه‌نامه این اداره، نیمه‌باز گذاشتن یا باز کردن لای پنجره کافی نیست و شیوه مطلوب، در صورت امکان، ایجاد کوران از طریق باز گذاشتن کامل پنجره‌های دو سمت روبرو است.
برخی منتقدان می‌گویند با انجام این توصیه‌ها برخی از دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، به خصوص در پائیز و زمستان احتمالا به لرزه می‌افتند.
در برابر این نگرانی اداره فدرال محیط زیست آلمان اطمینان می‌دهد: چه در تهویه کامل کلاس درس و چه هنگام ایجاد کوران دمای هوا فقط چند درجه کاهش می‌یابد و هر دانش‌آموزی احساس سرما کند می‌تواند در این فاصله یک پلوور اضافه بپوشد، ضمن آن که با بستن مجدد پنجره‌های دمای اتاق به سرعت افزایش می‌یابد.
کارشناسان اداره فدرال معتقدند تهویه کلاس‌های درس علاوه بر کاهش خطر سرایت ویروس کرونا می‌تواند فایده‌های دیگری هم داشته باشد و گاز کربن دی‌اکسید، رطوبت و آلاینده‌های شیمیایی را از هوای کلاس دور کند. تراکم گاز دی‌اکسید کربن و کمبود اکسیژن در فضای محدود می‌تواند ایجاد خستگی کند و به کاهش تمرکز شخص منجر شود.
برچسب ها: کرونا آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها