به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۵ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب : ۲۳۶۵۸۷

ضایعات مواد غذایی معادل نصف درآمد نفتی

ضایعات مواد غذایی  معادل نصف درآمد نفتی
گروه جامعه: رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای و صنایع غذایی ایران به مناسبت روز جهانی غذا در پیامی از ضایعات مواد غذایی در ایران انتقاد کرد.
جلال الدین میرزای رزاز گفت: سه عامل ویروس کرونا، تحریم آمریکا و وضعیت ناپایدار اقتصادی که در صورت ادامه در دراز مدت می‌‌تواند بر امنیت غذایی ایران اثر گذارد و خسارات و صدمات جبران ناپذیری را به سلامت جامعه وارد کند.وی با ستایش از اینکه از معدود کشورهای دنیا باشد که حتی در مقایسه با کشورهای توسعه یافته تنوع و کفایت موادغذایی را در کشور چه به لحاظ فراوانی و چه به لحاظ دسترسی فیزیکی فراهم کند.او گفت: بررسی‌‌های به عمل آمده نشان می دهد که در ایران حدود 30 درصد ضایعات غذا از چرخه تولید تا مصرف وجود دارد که چرخه و زنجیره غذا از مزرعه شروع می‌‌شود و پس از طی چرخه فرآوری و عرضه به سفره‌‌ها می‌‌رسد. میرزای رزاز افزود: براساس گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی، هرروز به‌ازای هر نفر 134 کیلوکالری غذا در ایران به هدر می‌رود، یعنی سرانه هدررفت روزانه غذا در ایران 134 کیلوکالری است.
به گفته این مقام ایرانی، سهم ایران از کل غذایی که هر سال در جهان به هدر می‌رود 2.7 درصد اعلام شده است و ضایعات مواد غذایی در ایران معادل 35‌ میلیون تن است در حالیکه که در اتحادیه اروپا با 27 کشور عضو، تنها 59 ‌میلیون تن موادغذایی راهی زباله‌ها می‌شود.او ارزش مادی ضایعات موادغذایی در ایران را 15 میلیارد دلار برآورد کرده که در مقایسه با عواید نفتی در شرایط غیر تحریم نشانی می دهد که مردم ایران معادل تقریبا 50 ‌درصد درآمد نفتی‌مان را با ضایعات غذا به سطل زباله می‌ریزند. بیشترین ضایعات غذا در ایران مربوط به نان، میوه، برنج و سبزیجات است.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها