کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نمونه‌برداری از سیارک "بنو" طی روزهای آینده

27 مهر 1399 ساعت 13:16


گروه علمی: بنابر گزارش‌ها فضاپیما اُسیریس-رِکس(OSIRIS-REX) ناسا قرار است پس از چهار سال کاوش، ۲۰ اکتبر(سه‌شنبه ۲۹ مهر) بر سطح سیارک "بنو" فرود آید و از آن نمونه‌برداری کند.به گزارش ایسنا، اُسیریس-رِکس یک مأموریت برنامه‌ریزی شده ناسا برای بررسیِ سیارک "بنو ۱۰۱۹۵۵" و بازگرداندن نمونه آن به زمین است. پرتاب این ماموریت بنابر برنامه‌ریزی قبلی، در هشتم سپتامبر ۲۰۱۶ انجام شد.این فضاپیما که ماموریتی هفت ساله دارد، اکنون با گذشت چهار سال قرار است طی روزهای آینده سیارک موردنظر خود را لمس کند. سیارک بنو که هدف اصلی فضاپیمای اُسیریس-رِکس است احتمالاً در ۱۰ میلیون سال اول تاریخ منظومه شمسی ما شکل گرفته است. کاوشگر اُسیریس-رکس در این مأموریتِ "بررسی و بازگشت" یک نمونه برگرفته از سیارک بنو ۱۰۱۹۵۵ را مورد بررسی و در سال ۲۰۲۳ آن را برای تجزیه و تحلیل دقیق با خود به زمین خواهد آورد.تلاش روز سه‌شنبه برای لمس سطح سیارک بنو نشان دهنده اولین تلاش ناسا در آوردن نمونه سیارک به زمین است. در صورت موفقیت، فضاپیمای مذکور روز سه‌شنبه خواهد توانست حداقل ۲.۱ اونس(۶۰ گرم) ماده از سطح سیارک مذکور که قطرش ۱۶۱۴ فوت است جمع آوری کرده و طی سه سال آینده آنها را به زمین آورد."جیسون دورکین"(Jason Dworkin) دانشمند این ماموریت از مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا گفت: سیارک بنو یک شاهدی برای تشکیل منظومه شمسی در حدود ۴.۵۶ میلیارد سال پیش بود و بنابراین تجزیه و تحلیل آن نیز باید درک ما از فرآیندهای موجود در منظومه شمسی ، سیارات و زندگی را افزایش دهد. امیدوارم سیارک مذکور نمونه‌ای غنی از ترکیبات آلی پیچیده سیارک را به زمین آورد تا توسط آن بتوانیم اطلاعات مفیدی در مورد چگونگی شکل گیری زندگی در زمین اولیه یا سایر نقاط منظومه شمسی به دست آوریم.
 

ناسا می‌گوید که بنو بیشتر از میلیاردها سال است که خراب نشده و از هم نپاشیده است بنابراین بنو ممکن است از موادی که حاوی مولکول‌هایی هستند که هنگام تشکیل حیات در زمین وجود داشته‌اند، ساخته شده باشد. اگر چنین باشد نمونه برداری واقعی بسیار دشوارتر از برنامه ریزی اولیه است. به این دلیل که فضاپیمای یاد شده برای کار با پارامترهای سطح صاف طراحی شده است. با این حال، از زمان رسیدن این فضاپیما در نزدیکی این سیارک که از آن زمان ۲ سال می‌گذرد، ناسا متوجه شده است که سطح آن با تخته سنگ‌ها و سنگ‌های بزرگی پر شده است که این موارد انجام این عملیات را پیچیده خواهد کرد.ناسا می‌گوید اسیریس-رکس به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در منطقه‌ای در بنو نزدیک به دو هزار یارد مربع حرکت کند که این مقدار تقریباً به اندازه یک پارکینگ مجهز به ۱۰۰ مکان برای جای پارک است.ناسا همچنین افزود: اکنون فضاپیما باید در یک مکان امن در سطح صخره‌ای بنو در محدوده‌ای کمتر از ۱۰۰ یارد مربع(مکانی با پنج جای پارک) مانور دهد.

این فضاپیما اکنون در فاصله ۱۳۱ فوتی(۳۹.۹ متری) قرار دارد و این نزدیک‌ترین فاصله‌ای است که تاکنون با سیارک بنو داشته است. به گفته محققان اکنون بخش جمع آوری نمونه فضاپیمای مذکور در نزدیکی دهانه‌ای در نیمکره شمالی بنو قرار دارد.حدود ساعت پنج بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۰:۳۰ بامداد به وقت تهران) روز سه شنبه، این فضاپیما عملیات مذکور را انجام خواهد داد. تماس واقعی آن با سطح سیارک باستانی بنو کمتر از پنج ثانیه طول خواهد کشید.با استفاده از یک روش مبتکرانه در جمع آوری نمونه، ابزار تعبیه شده بر روی فضاپیما موسوم به "تگ" که مخفف جمله "لمس کن و برو"(Touch-And-Go) است از یک بازوی موقعیت دار استفاده خواهد کرد که این بازو سپس یک فواره گاز نیتروژن تحت فشار را برای تحریک کردن سطح سیارک آزاد خواهد کرد که این موضوع جمع آوری مواد در محفظه نگهدارنده نمونه را امکانپذیر می کند. دورکین در انتها گفت اگر همه چیز خوب پیش رود ما بلافاصله پس از بازگشت نمونه در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ به زمین، نمونه برداری و تجزیه و تحلیل نمونه‌ها را آغاز خواهیم کرد.


کد مطلب: 236794

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/236794/نمونه-برداری-سیارک-بنو-طی-روزهای-آینده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir