به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۳۰ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب : ۲۳۷۳۸۲
مسری‌تر شدن ویروس کرونا

آمار واقعی کرونا ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از آمار رسمی است

آمار واقعی کرونا ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از آمار رسمی است
گروه جامعه: عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: میزان ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا ۵ تا ۱۰ برابر چیزی است که اعلام می‌شود. دکتر محمدرضا صالحی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا گفت: مطالعه ای که در ایالات متحده آمریکا انجام شده، پیش‌بینی کرده که میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا ۵ تا ۱۰ برابر چیزی است که اعلام می‌شود.وی در رابطه با نظریه ضعیف‌تر شدن اما مسری‌تر شدن ویروس کرونا گفت: در رابطه با ضعیف‌تر شدن ویروس کرونا مطالعه و تحقیق دقیقی را مشاهده نکردم اما در رابطه با قدرت سرایت بیماری باید بگویم کاملا صحیح است. اکنون ویروس بین ۲۰ تا ۳۰ برابر نسبت به قبل مسری‌تر شده و احتمال ابتلای آن افزایش پیدا کرده است.دکتر صالحی گفت: تعداد بیماران جوان مبتلا به کرونا نسبت به موج‌های قبلی بسیار افزایش پیدا کرده است، این تعداد چه در مراجعه سرپایی است و چه در بستری ها شامل می شود.این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: دلیل افزایش تعداد جوانان مبتلا به کرونا به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی برمی‌گردد. افراد مبتلا معمولا افرادی هستند که پروتکل ها را رعایت نمی کنند و سر کار هم می روند. برخی افراد واقعا نمی توانند کار خود را رها کنند اما برخی دیگر افراد به دلیل فعالیت های تفریحی و گردشگری مبتلا می‌شوند. جوانان نسبت به افراد مسن کمتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می کنند.
این استاد دانشگاه تهران در رابطه با لزوم قرنطینه سراسری و تعطیلی تمامی مشاغل اظهار داشت: با کاهش تماس‌های اجتماعی تا حد زیادی بر انتقال ویروس غلبه خواهیم کرد. در این میان کلمه قرنطینه چندان درست نیست، اگر با جدیت دولت برنامه دقیق و منسجمی در کاهش فعالیت های اجتماعی و اداری در مدت دو هفته وجود داشته باشد می‌توان نسبت به کنترل امیدوار بود.

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا گفت: صبح ها شما بی‌آرتی های حمل و نقل شهری را نگاه کنید که چه ازدحامی دارند. دولت باید فراخوانی بدهد که قسمت عمده نیروها به صورت دورکاری به انجام وظایف خود بپردازند. ساعات کار روزانه باید پخش شود؛ لازم نیست حتما همه کارکنان هشت صبح سر کار بیایند. به عنوان مثال عده ای ساعت هشت صبح بیایند و عده ای دیگر در ساعات دیگر روز. توصیه من این است افرادی که واقعا حضورشان در محل کار لزومی ندارد در خانه بمانند.صالحی افزود: حتی ادارات و سازمان‌هایی که در توانشان است خودرو در اختیار شهرداری قرار بدهند تا به سازمان حمل و نقل عمومی کمک شایانی شود. قانون هم بگذارند که مثلا تعداد مشخصی مسافر در اتوبوس حضور داشته باشد. افراد هم باید خودشان مسائل را رعایت کنند، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را هم حفظ کنند.فوق تخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: طبیعتا مکان‌هایی مثل سینماها، تئاترها و سایر نقاطی که لزومی به باز بودنشان وجود ندارد باید بسته باقی بمانند. مجامع عمومی دیگر مثل ختم و جشن ها هم منتفی شود. با رعایت این شرایط در چند هفته می توان تا حد زیادی بر موج سوم کرونا غلبه کرد.این پزشک درباره احتمال ساخت واکسن کرونا در ایران گفت: واکسن‌هایی که ساخت ایران هستند در مرحله آزمایش انسانی قرار گرفته اند و امیدوارم شرایط خوبی را پشت سر بگذارند تا بتوانند نجات بخش باشند. با توجه به شرایط موجود در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن واکسن کرونا تا اواخر امسال به بازار می‌آید.
مرجع : جام جم آنلاین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها