به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۰۱ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۲۳۷۴۱۷

برندگان و بازندگان اقتصادی بحران کرونا

برندگان و بازندگان اقتصادی بحران کرونا
گروه اقتصادی: سه عامل بر رویکرد شرکت‌های بزرگ اقتصادی آلمان نسبت به تحولات آینده سایه انداخته بود: برگزیت، جنگ تجاری و کرونا. ارزیابی مشاوران ارشد سیاست راهبردی شرکت‌ها و همچنین مسئولان اقتصادی آلمان نسبت به آینده مثبت اعلام شده است.
نسبت به تاثیرات منفی جنگ تجاری و همچنین بحران کرونا بر تحولات اقتصادی و نرخ رشد اقتصاد آلمان کمتر کسی تردید دارد. اما اکنون، گفته می‌شود که رویکردی توام با خوش‌بینی در بین مشاوران سیاست‌های راهبردی شرکت‌های بزرگ اقتصادی آلمان و همچنین مسئولان اقتصادی این کشور مشاهده می‌شود.خبرگزاری آلمان  با انتشار گزارشی از برلین خبر از نظرسنجی جدید موسسه تحقیق اقتصادی KPMG داده است.گفته می‌شود این موسسه از ۶۰۱ مشاور ارشد اقتصادی و همچنین مدیران و روسای شرکت‌های بزرگ اقتصادی این کشور درباره رویکردشان نسبت به تحولات آتی اقتصادی نظرسنجی کرده است.هفته جاری با خبر رشد اقتصادی چین آغاز شد. چین اعلام کرده است که پس از فائق آمدن بر بحران کرونا، نرخ رشد اقتصادی این کشور سمت و سویی مثبت یافته است.اقتصاد چین، در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی مثبت بوده و حتی گفته شده است که نسبت به سه‌ماهه مشابه سال گذشته از افزایشی بالغ بر هفت دهم درصد برخوردار بوده است.
در مجموع گفته می‌شود که چین در سال جاری نه تنها عواقب منفی ناشی از بحران کرونا را خنثی خواهد کرد، بلکه با رشد اقتصادی حدود سه تا چهار درصد تقویم مالی این سال را می‌بندد.
کارشناسان اقتصادی آلمان با توجه به افزایش میزان خرید و فروش کالا در بازار چین، آمار ارائه شده از سوی مسئولان آن کشور را باورپذیر اعلام کرده‌اند. برخی از کارشناسان اقتصادی آلمان گفته‌اند که افزایش رشد اقتصادی چین می‌تواند پیش‌درآمد افزایش نرخ رشد اقتصادی آلمان باشد.بر اساس نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه یاد شده، ۶۰ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، بر این باورند که در یک بازه زمانی میان‌مدت، وضعیت اقتصادی‌شان رونق خواهد یافت.این نظرسنجی از بین مدیران و روسای شرکت‌های فعال در ۱۲ شاخه اقتصادی صورت گرفته است و بین آوریل و ژوئن سال جاری انجام شده است.باید یادآور شد که رویکرد شرکت‌های آلمانی پس از رفع بسیاری از محدودیت‌های برخاسته از کرونا، در ماه‌های گذشته حتی مثبت‌تر از سه ماهه دوم سال جاری بوده است.تشخیص قطعی برندگان و بازندگان کرونا در حال حاضر بسیار دشوار است. اما می‌توان گفت که اکثر شرکت‌های شرکت کننده در این نظرسنجی نسبت به پایداری شرکت خود در شرایط دشوار ناشی از بحران کرونا ابراز خرسندی کرده‌اند.
اما رویکرد همه شرکت‌ها نسبت به تحولات آتی اقتصاد آلمان یکسان نیست. در شرایطی که بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های فعال در اقتصاد انرژی و صنایع تولید کالاهای مصرفی، رویکردی آشکارا مثبت نسبت به تحولات اقتصادی پیش‌رو دارند، وضعیت در فعالان بخش رسانه‌ها، تجارت و به‌ویژه صنایع خودروسازی چندان رضایت‌بخش نیست.
گفته می‌شود علت بدبینی برخی از شرکت‌ها نسبت به تحولات آتی اقتصادی تنها ناشی از شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها نبوده، بلکه همچنین ریشه در جنگ تجاری آمریکا و چین دارد.
افزون بر آن، پیامدهای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) نیز برای بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر قابل محاسبه نیست.به‌رغم آنکه تا پایان سال جاری بریتانیا باید با اتحادیه اروپا بر سر هماهنگ کردن معاملات بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی خود به توافق برسد، احتمال خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز منتفی نیست.


 
برچسب ها: آلمان اقتصاد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها